شناسهٔ خبر: 42782226 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

دانشجو گزارش می‌دهد

شورای شهر مشهد کلیه توافقات مدیران استانی درباره بافت اطراف حرم را نقض کرد!

شورای اسلامی شهر مشهد باوجود توافق مدیران استانی و شهر، با تصویب طرح دو فوریتی مبنی بر الزام شهرداری به اجرای کامل طرح طاش، این توافقات را نقض کرده است.

صاحب‌خبر -

شورای شهر مشهد کلیه توافقات مدیران استانی درباره بافت اطراف حرم را نقض کرد!

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، پنج شنبه گذشته در مراسم آغاز عملیات ره باغ حضرت زهرا (س) و با اعلام مدیران استان خراسان رضوی، از توافقی جامع در رابطه با مسائل طرح جدید بافت پیرامون حرم رضوی رونمایی شد که حاکی از اهتمام مسئولان ملی و محلی در حل و فصل پروژه بافت پیرامون حرم رضوی دارد.
 
شورای شهر مشهد کلیه توافقات مدیران استانی درباره بافت اطراف حرم را نقض کرد!

پس از آن رسانه‌ها مصوبات حاصل از این توافق را منتشر کردند. براساس این مصوبات ضمن آن که بخش‌های تملک و اجرا شده طرح قبلی در طرح جدید تثبیت شده، املاک مردم در بخش‌های باقیمانده نیز از دایره تملکات اجباری خارج شده و مردم می‌توانند از این پس به مالکیت خود به احداث بنا بپردازند. ضمن آن که در بخش پر مساله خیابان شارستان در محدوده محله تاریخی نوغان نیز که نارضایتی‌های گسترده‌ای را ظرف هفته‌های اخیر ایجاد کرده، تقلیل عرض و آرام سازی این محدوده مورد تاکید واقع شده است که می‌تواند امید‌ها به حفظ این محور تاریخی را افزایش دهد.

اما در این بین نکته عجیب و قابل تامل اقدام خودسرانه شورای شهر مشهد و دستگاه اجرایی آن در محدوده بافت پیرامون حرم رضوی در نقض گسترده و کامل مصوبات این توافق است. شورای شهر مشهد دقیقا دو هفته پس از ابلاغ این مصوبات، با تصویب خارج از نوبت و پر عجله طرحی دو فوریتی، شهرداری را مکلف کرد که همه بخش‌های اصلی طرح گذشته را در سریعترین زمان ممکن اجرا کند تا عملا فرصتی برای تحقق طرح جدید که بر روی ساختار آن تفاهم شده بود ایجاد نشود.

جالب آن جاست که مردم ساکن نیز که اکنون نسبت به حقوق خود بیش از گذشته آگاه شده اند، روزانه در حال دریافت اخطاریه‌های مکرر شهرداری برای واگذاری اجباری ملکشان هستند ، حتی در دقیقا در روز‌هایی بعد از ابلاغ مصوبات تفاهمی که دادگستری آن را منتشر کرده است.

اکنون که وفاق صورت گرفته با بی تدبیری از سوی شورای شهر مشهد نقض شده، ضروری است در جهت پاسخ به مطالبه عمومی ساکنان و دغدغه مندان، علاوه بر ورود جدی‌تر شورایعالی معماری و شهرسازی کشور و تسریع در تصویب طرح جدید، دستگاه قضایی نیز هم در سطح محلی و هم در سطح ملی ورود همه جانبه‌ای به مساله پیچیده بافت پیرامون حرم رضوی داشته باشند و مشخص کنند علت مقاومت مدیریت شهری و شواری شهر مشهد در عدم تغییر مسیر پرخسارتی که خود نیز بار‌ها به آن اذعان داشته اند ، چیست؟
 
این روز‌ها بررسی تجربه تخلفات گسترده شورا‌های شهر در برخی از شهر‌های کشور، شائبه پیوند عناصر قدرت و ثروت به خصوص در بافت اطراف حرم رضوی را به شدت تقویت کرده، آن هم در جایی که رهبر انقلاب ۱۳ سال پیش صراحتا به اصلاح مسیر آن به سمت حفظ حقوق مردم و عدم تجاتری سازی تاکید داشته و دستور به پیگیری آن داده اند.

نظر شما