شناسهٔ خبر: 42782177 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

اینترنت از نیازهای ضروری جامعه امروزی است؛

نارضایتی مردم مناطق محروم از عدم دسترسی به اینترنت و قطعی‌های مکرر/ دولت الکترونیک زیرساخت‌های اصولی ندارد

در عصرجدید که قرن ارتباطات و تکنولوژی است و اینترنت نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم ایفا می‌کند، گرایش مردم به استفاده از اینترنت و احساس نیاز به این فناوری رو به افزایش است با توجه به ضرورت و دسترسی به ارتباطات متاسفانه اکثر مناطق شهری و روستایی مناطق محروم هنوز هم از آنتن دهی خط همراه اول، ایرانسل و اینترنت محروم هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، با توجه به اینکه تلفن و اینترنت در این عصر از نیازهای اساسی زندگی مردم است و می‌توان گفت در حال حاضر بسیاری از خدمات اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و غیره از طریق شبکه مخابراتی و زیرساخت‌های مربوط به آن فراهم می‌شود.

در عصرجدید که قرن ارتباطات و تکنولوژی است و اینترنت نقش تاثیرگذاری در زندگی مردم ایفا می‌کند، گرایش مردم به استفاده از اینترنت و احساس نیاز به این فناوری رو به افزایش است وبا توجه به ضرورت و دسترسی به ارتباطات متاسفانه اکثر مناطق شهری و روستایی شهرستان دهگلان هنوز هم از آنتن دهی خط همراه اول، ایرانسل و اینترنت محروم هستند.

زیرساخت‌های ارتباطی از جمله تلفن ثابت، همراه اول، ایرانسل و اینترنت در دهگلان آنگونه که باید، توسعه نیافته است و کمبودهای زیادی از این نظر وجود دارد که سبب بروز مشکلات برای مردم شهرستان شده است.

در زمینه اینترنت، تلفن ثابت، همراه اول و ایرانسل، زیر ساخت های مخابرات، عدم آنتن دهی تلفن همراه در شهر و برخی روستاها و راه‌های مواصلاتی و برخی مسائل دیگر در این زمینه دچار مشکلات عدیده‌ای است که نیازمند توجه ویژه مسئولان است.

امروزه دسترسی به اینترنت نیاز مردم است که از آن برای کارهای اقتصادی و پژوهشی و آموزشی استفاده کنند و عدم دسترسی مردم به همراه اول، ایرانسل و قطع مکرر و یا نبود اینترنت رفتار بهینه مدیریتی نیست زیرا باید امکان دسترسی مردم به اینترنت و ارتباطات را فراهم کرد.

علاوه بر مشکلات اینترنتی و شبکه ارتباطی تلفنهای همراه، ایرانسل و ثابت طی سنوات گذشته در سال جاری بحران کرونا، تمام برنامه های آموزشی مدارس  را به هم ریخته و هنوز مشخص نیست آسیب این بحران به یادگیری بچه ها و وزارت آموزش و پرورش چقدراست.

عقب ماندگی دانش آموزان از درس با تعطیل شدن مدارس و مراکز آموزشی به دلیل شیوع ویروس کرونا از مهم‌ترین دغدغه‌های خانواده‌ها در روزهای قرنطینه بودکه نیاز است برای جبران عقب ماندگی درس و مدارس از ظرفیت اینترنت استفاده شود که متاسفانه حدود 70 درصد دانش آموزان در شهر و روستاهای شهرستان از عدم دسترسی به اینترنت رنج می برند.

نبود زیرساخت‌های لازم، ضعف اینترنت در شهرستان دهگلان دانش‌ آموزان را به دردسر انداخته به نحوی که مشکل در اینترنت یادگیری با سامانه "شاد" را مختل کرده است سامانه شاد یا همان شبکه اجتماعی دانش‌ آموزان جهت برگزاری کلاس‌های مجازی دانش‌ آموزان ایجاد شده است این شبکه اجتماعی از طرف مرکز برنامه‌ ریزی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش به گونه‌ای طراحی شده که پاسخگوی حضور دانش‌ آموزان و معلمان باشد.

این برنامه که توسط آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان تهیه شده و یک اپلیکیشن نسخه اندرویدی تلفن همراه است و دانش‌آموزان باید برای نصب این برنامه از گوشی موبایل با سیستم عامل اندروید استفاده نمایند که در این راستا دانش‌ آموزان و والدین را با مشکلاتی روبرو کرده که متولیان این برنامه‌ریزی باید برای رفع ابهامات آن تلاش کنند.

نگرانی اولیای دانش‌ آموزان

احمد محمدی والدین یکی از دانش آموزان ساکن شهرک بهاران فاز دوم فرهنگیان در گفتگو با خبرنگار ما بیان داشت: همراه اول و ایرانسل در شهرک بهاران فاز دوم فرهنگیان و مسیر بیمارستان جدید اصلا آنتن ندارد وکلا مردم کلافه شدند و دانش آموزان برای دسترسی به کلاس های اینترنتی باید به داخل کوچه یا پشت بام خانه بروند.

زیرساخت شبکه اجتماعی شاد به شکلی طراحی شده که از طریق برنامه‌های پیام‌رسان‌های داخلی بتوانند سریع به گروه کلاس درسی خود متصل شوند تا از آموزش‌های درسی بهره مند شوند.

ابراهیم ناصری یکی دیگر از والدین دانش آموزان بیان داشت: با توجه به اینکه دانش آموزان باید ازطریق شبکه شاد کلاسهای درس را بگذرانند اما متاسفانه اکثر اوقات اینترنت شهرک بهاران و شهرک شیدا قطع بوده است و کسی هم جوابگوی حل مشکلات ما نبوده است.

وی افزود: مشکل قطعی، نبود اینترنت و فراهم نشدن زیرساخت‌ها باعث می شود دانش آموزان به علت عدم دسترسی به شبکه شاد نسبت به یادگیری‌ها ضعیف شوند که نیاز است مسئولان هرچه سریعتر این مشکل را برطرف کنند تا دانش‌آموزان با مشکلات یادگیری مواجه نشوند.

عبدالله نادری ساکن شهرک بهاران دهگلان در ادامه گفت: علاوه بر قطعی اینترنت ما دچار مشکل قطعی ارتباط همراه اول و ایرانسل نیز هستیم که اکثر خانواده ها با این موضوع مواجه هستند زیرا زیر ساخت به صورت اصولی در شهرکها هنوز مهیا نشده است.

این روزها اولیای دانش آموزان به پایین بودن سرعت اینترنت اعتراض دارند در حالیکه قرار بر این بود که آموزش و پرورش و ارتباطات اینترنت را به شکل رایگان در اختیار دانش‌ آموزان قرار دهند که تاکنون این اینکار انجام نشده است

شبکه شاد، فضایی اجتماعی طراحی شده برای آموزش آنلاین دانش آموزان در تمام پایه ها، رشته ها و مقاطع، چقدر توانسته است به اهداف آموزشی برسد.

به نظر می رسد نه آموزش تلویزیونی و نه مجازی هیچ وقت نمی داند جای آموزش سنتی و حضور در کلاس درس فیزیکی را بگیرد زیرا بازده آموزش های مجازی آن چنان بالا نیست که انتظار داشته باشیم امسال، نتیجه تحصیلات دانش آموزان با مشکل مواجه نشود.

باید به این موضوع توجه شود که دسترسی به اینترنت نیاز مردم و یک ضرورت برای ارتباط است و بخش عظیمی از مردم از این راه زندگی خود را می‌گذرانند و چه بسا شغل و کارشان وابسته به همین اینترنت است که در واقع بی‌خبری مطلق اکنون در این مورد وجود دارد و برای رفع این مشکلات نیاز به خدمت دلسوزانه مسئولین دارد.

انتهای پیام/

 

نظر شما