شناسهٔ خبر: 42781985 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اختصاصی ایرنا؛

برخورداری عشایر تهران از انرژی پاک به ۷۰ درصد رسید

تهران- ایرنا- مدیر امور عشایر استان تهران گفت: بهره‌مندی جامعه عشایری استان از انرژی پاک طی هشت سال اخیر با جدیت پیگیری شده و اکنون درصد برخورداری آنان به ۷۰ درصد رسیده است.

صاحب‌خبر -

«هاتف ممیزی» روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ خانوار از این انرژی برخوردار هستند، افزود: تلاش می‌شود تا همه خانوارهای این جامعه تولیدکننده به انرژی پاک و فناوری‌های روز مجهز شود تا سطح زندگی آنان ارتقا یابد.

وی با بیان اینکه صفحه‌های خورشیدی برای نخستین‌بار در سطح کشور در مناطق عشایری استان تهران راه‌اندازی شد، بیان کرد: جامعه عشایری طی سال‌های اول استقبال چندانی از انرژی نداشتند اما رفته‌رفته مزیت‌های استفاده از آن در مناطق ییلاقی استان مشخص شد.

وی با اشاره به استقبال خوب خانواده‌های عشایری از این انرژی در زمان حاضر، تصریح کرد: ارتقای امنیت، کاهش هزینه‌ها و کمک به رفاه جامعه عشایری از مزیت‌های استفاده از انرژی پاک در مناطق ییلاقی به شمار می‌رود.

«ممیزی» با اشاره به توزیع گسترده تجهیزات روشنایی خورشیدی در مناطق ییلاقی استان نیز بیان کرد: این تجهیزات شامل روشنایی چادر، چراق قوه و فانوس خورشیدی است که با حمایت دولت تاکنون یک‌هزار و ۲۵۰ خانوار عشایر استان در ییلاقات به این وسایل مجهز شده‌اند.

به گفته وی تا پایان برنامه ششم یا حداکثر هفتم توسعه کشور همه خانوارهای عشایر استان تهران به تجهیزات خورشیدی و انرژی پاک مجهز می‌شوند.

توزیع سوخت فسیلی در ییلاقات

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به توزیع گسترده سوخت فسیلی در ییلاقات عشایری استان تهران نیز گفت: با توجه به اینکه عشایر این استان ۱۰۰ روز از سال را در سیاه‌چادرهای عشایری زندگی می‌کنند و مابقی را بیشتر در روستاها و مناطق قشلاقی مستقر می‌شوند، توزیع گسترده سوخت فسیلی از جمله کپسول گاز در دستور کار قرار گرفته است.

«ممیزی» ادامه داد: امسال کپسول‌های گاز با قیمت درب کارخانه در محل سیاه‌چادرها بین عشایر توزیع شد تا هم از آتش‌سوزی در مراتع و تخریب محیط زیست جلوگیری شود و دسترسی ارزان به انرژی میسر گردد.

حوادث آتش‌سوزی در مناطق عشایری تهران با توزیع سوخت فسیلی کاهش یافت

وی تاکید کرد: عشایر در گذشته برای پخت غذا مجبور بودند در مراتع آتش روشن کنند که در برخی مواقع شاهد آتش‌سوزی در این مناطق بودیم اما طی سال‌های اخیر توزیع گسترده سوخت فسیلی در دستور کار قرار گرفت و حوادث آتش‌سوزی کاهش یافت.

مدیر امور عشایر استان تهران با اشاره به اینکه تقویت معیشت جامعه عشایر از دیگر اقداماتی است که در این استان به آن توجه شده است، بیان کرد: این اقدام از طریق اجرای زنجیره تولید گوشت قرمز در قالب طرح‌های حمایتی اتحادیه‌های استان تهران و شرکت تعاونی عشایری و توزیع کنسانتره دامی به منظور افزایش بهره‌وری و راندمان و افزایش وزن در لاشه‌ها اجرا می‌شود.

وی درباره آخرین وضعیت کوچ پاییزه عشایر استان تهران نیز اظهار اداشت: این کوچ از نیمه شهریورماه آغاز شده است و امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا فقط دام‌های عشایری به صورت پیاده جا به جا می‌شوند و خود عشایر به صورت مکانیزه کوچ می‌کنند.

به گزارش ایرنا تعداد ۱۴ هزار و ۳۱۵ هزار نفر از عشایر کشور در استان تهران زندگی می‌کنند و بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، جمعیت عشایر استان در ۴۰ سال گذشته تا حدودی ثابت بوده و دلیل آن هم این است که ظرفیت مراتع جوابگوی جمعیت بیشتر نیست.

عشایر این استان قشلاق را در جنوب‌شرقی تهران و در شهرستان‌های ورامین و پاکدشت و فصل ییلاق را در ارتفاعات البرز و در شهرستان‌های دماوند و فیروزکوه مستقر می شوند.

جامعه عشایری استان تهران تلفیقی از عشایر سایر استانهای کشور است که حدود ۳۰۰ سال پیش در قالب چهار ایل و ۲۷ طایفه به مناطق عشایری استان تهران سکونت پیدا کردند.

نظر شما