شناسهٔ خبر: 42781921 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

گزارش|

اینترنتی که با درخواست وزیر علوم هم رایگان نشد / ترم جدید و شرکت در کلاس‌های مجازی با اعمال شاقه!

یکی از دغدغه‌های دانشجویان برای شرکت در کلاس‌های مجازی، تعرفه حجم اینترنت مصرفی است که تلاش وزارت علومی‌ها تاکنون برای رایگان شدن آن بی‌نتیجه مانده.

صاحب‌خبر -

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، محیا معصومی- مجازی شدن کلاس‌های آموزشی و دانشگاه رفتن شاید در نگاه اول ساده و بسیار کاربردی به نظر برسد، اما در واقعیت اینگونه نیست، چون دانشجویانی که تاکنون کلاس‌های حضوری را بدون دغدغه و دردسر تجربه کرده بودند و در هر لحظه می‌توانستند با استاد تعامل داشته باشند، حال باید با اینترنت و از راه دور ارتباط بگیرند آن هم با زیرساخت‌هایی که آنچنان چنگی به دل نمی‌زند.

آن روز که خبر مجازی شدن کلاس‌های آموزشی دانشجویان رسید همه به ویژه آنان که به سلامتی خود و دیگران اهمیت می‌دادند از این تصمیم خوشحال شدند، اما دیری نگذشت که صدای گلایه‌ها بلند شد. در واقع دانشجویانی که تا پیش از کرونا شهریه‌ای برای تحصیل‌شان نمی‌پرداختند یا دیگر به شهریه دانشگاه‌شان عادت کرده بودند، حال باید هزینه‌ای را هم به تامین اینترنت کلاس‌های آموزشی‌شان اختصاص می‌دادند.

خرج‌تراشی جدید برای دانشجویان!
درست است که در دنیای مدرن امروز همگان به خصوص نسل جوان برای تامین حجم مصرفی روزانه یا ماهانه اینترنت خود مشکلی ندارند، اما شرکت در کلاس‌های آنلاین، دانلود فیلم‌ها و جزوات آموزشی بارگذاری شده از سوی اساتید و دانشگاه خرج و مخارج‌ها را دوچندان می‌کند.
 
اینترنتی که با درخواست وزیر علوم هم رایگان نشد / ترم جدید و شرکت در کلاس‌های مجازی با اعمال شاقه!

اینگونه شد که مسئولان کشور دست به کار شده و برای رفع دغدغه دانشجویان کشور در روز‌های سخت و حساس کرونایی اینترنت آن‌ها را برای یک مدت محدود رایگان کردند؛ البته بدین صورت که تنها استفاده از سایت‌های دانشگاهی (صرفا IP‌هایی که از سوی دانشگاه‌ها به وزارت ارتباطات ارائه شده بود) رایگان شد تا دانشجویان بتوانند با تعرفه رایگان از کلاس‌های آموزش مجازی بهره ببرند.

ترافیک رایگان هزینه‌های آموزش مجازی را کم کرد
آذری جهرمی وزیر ارتباطات نیز درخصوص ترافیک رایگان سامانه‌های آموزش مجازی مراکز دانشگاهی اعلام کرد ادارات کل ICT استان‌ها برای رفع ایرادات احتمالی فنی در کنار دانشگاه‌ها خواهند بود و این مسئولیت‌پذیری اجتماعی توانست بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان از هزینه‌های آموزش مجازی کشور را کم کند.

با این وجود دانشجویان برخی از دانشگاه‌ها که حال یا از اعلام IP خود جا مانده یا از سامانه‌های متعددی برای آموزش مجازی استفاده می‌کردند، نتوانستند به نحوی مطلوب از این خدمات بهره بگیرند؛ درحالیکه وزارت علوم در اقدامی مدیریت شده می‌توانست لیست کامل IP‌ها را سریعا جمع‌آوری و در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهد یا حتی دانشگاه‌ها را برای داشتن سامانه‌ای واحد جهت آموزش‌های مجازی ترغیب کند تا عدالت برای تمام دانشجویان سراسر کشور برقرار شود.

اینترنتی که با درخواست وزیر علوم هم رایگان نشد / ترم جدید و شرکت در کلاس‌های مجازی با اعمال شاقه!
 
دیگر از ترافیک رایگان خبری نیست
نیمسال دوم سال تحصیلی ۹۹-۹۸ گذشت و حال به زمانی رسیدیم که جای جای کشور برای برنامه‌ریزی‌های خود ویروس کرونا را اولویت می‌دانند؛ با این وجود نه تنها مشکلات اینترنت دانشجویان برای دسترسی به سامانه‌های آموزش مجازی مرتفع نشده است؛ بلکه دیگر خبری هم از ترافیک رایگان استفاده از سایت‌های دانشگاهی و کلاس‌های مجازی نیست. درواقع حال که تمامی دانشگاه‌ها و وزارت علوم درخواست یکپارچه‌ای را برای رایگان کردن مجدد اینترنت دانشگاهیان ارائه کرده‌اند، اما دیگر وزارت ارتباطات زیربار این موضوع نمی‌رود و تنها با ارائه اینترنت ارزان‌قیمت موافق کرده است. چون طبق اعلام منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی صحبت‌شان با وزارت ارتباطات خواستار تامین اینترنت رایگان همچون دوره گذشته برای دانشجویان شدند، اما آن‌ها این شرایط را نپذیرفتند و تنها ارائه اینترنت ارزان قیمت به دانشجویان را وعده داده‌اند.

از آنجایی که در این ماجرا پیگیری و تاکیدات مسئولان وزارت علوم بدون شک می‌تواند مسئولان وزارت ارتباطات را در ارائه اینترنت دانشجویی رایگان قانع کند، اما وزارت علوم مانند هر موضوع دیگری آنچنان که باید خود را درگیر مسائل نمی‌کند و این امر که بار‌ها در موضوعات مختلف به مسئولان دانشگاه‌ها ثابت شده است آن‌ها را مجبور کرده تدابیر جدیدی را برای دانشجویان خود در نظر بگیرند.

اینترنتی که با درخواست وزیر علوم هم رایگان نشد / ترم جدید و شرکت در کلاس‌های مجازی با اعمال شاقه!
 
برای رفاه دانشجویان فکری کنید
به عنوان مثال طبق پیشنهاد محمدمهدی طهرانچی رییس دانشگاه آزاد می‌توان کلاس‌های مجازی دانشجویان را به گونه‌ای تنظیم کرد که در ساعات اوج مصرف اینترنت نباشد، چون وزارت ارتباطات در طرح جدید برای ساعات مختلف شبانه‌روز تعرفه‌ای خاص تعریف کرده است بدین صورت که هزینه استفاده از اینترنت در ساعت‌های صبح با ظهر متفاوت است؛ بنابراین اگر کلاس‌های دانشجویان در ساعات اوج ترافیک مصرفی نباشد بدون شک از هزینه‌های آن‌ها کاسته می‌شود.

تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای برگزاری کلاس‌های مجازی دانشجویان و رفع نیاز‌های آن‌ها از جمله کار‌هایی است که باید قبل از آغاز سال تحصیلی جدید انجام می‌شد و مسئولان تدبیر می‌کردند نه حال! البته متاسفانه این عادت مسئولان دانشگاهی شده است که به وقت، برنامه‌ریزی نمی‌کنند و تمام کار‌ها را به لحظه آخر موکول می‌کنند لحظه‌ای که دیگر راهی برای فرار از عدم انجام کار نیست. برای برگزاری کلاس‌های مجازی و تامین اینترنت دانشجویان هم باید از ابتدای تابستان نامه‌نگاری‌ها و درخواست‌ها مطرح می‌شد تا در زمان فعلی با مشکلی درمیان نباشد و دانشجویان با اطمینان خاطر ترم تحصیلی خود را بگذرانند.

در هر صورت ماهی را هرزمان از آب بگیریم تازه است و امیدواریم مسئولان وزارت علوم بتوانند برای تامین اینترنت رایگان کاری کنند و تنها به حرف ارائه درخواست بسنده نکنند همچنین مسئولان دانشگاه‌ها در برنامه‌ای مدیریت شده بتوانند کلاس‌های مجازی دانشجویان را در سامانه‌ای واحد تنظیم کنند و برای آنکه در شرایط فعلی دانشجویان کمترین هزینه را بپردازند تدبیری نو داشته باشند.

نظر شما