شناسهٔ خبر: 42781834 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی:

صادرات فناوری نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سرمایه هنگفت دارد

مریم فرشچی

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات های‌تک نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و سرمایه‌گذاری‌های منظم، هدفمند و بعضا هنگفتی دارد که در کل دنیا شناخته شده است.

صاحب‌خبر -

رضا شجاعی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فن‌بازار اظهار کرد: فن‌بازار به معنای بازار فناوری، محلی برای مبادلات و در واقع یک بنگاه معاملات فناوری است که با ایفای نقش واسطه اطلاعاتی و حقوقی، وظیفه نزدیک کردن طرف‌های عرضه و تقاضا در حوزه فناوری و محصولات پیشرفته را بر عهده دارد.

وی ادامه داد: شناسایی و ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری، جلب سرمایه‌گذاران، تسهیل روند تجاری‌سازی دانش‌فنی و سایر فعالیت‌های حرفه‌ای که منجر به توسعه بازار فناوری می‌شود از جمله نقش‌های اساسی فن‌بازارها است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی در خصوص دفتر فن‌بازار خراسان رضوی گفت: دفتر فن‌بازار منطقه‌ای خراسان رضوی، از سال ۹۳ زیر مجموعه شرکت شهرک‌های صنعتی استان شکل گرفت. از جمله اهداف اساسی این دفتر، شناسایی نیازهای های‌تک (فناوری‌های برتر) صنایع کوچک مستقر در داخل و خارج شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان، تسهیل‌گری در شناسایی شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور جهت رفع نیازهای شناسایی شده، شناسایی محصولات مبتنی بر نوآوری و فناوری جدید، کمک در معرفی این محصولات به بازار سرمایه برای سرمایه‌گذاران حوزه صنعت و تسهیل گری در جهت اجرای فرآیند اخذ رتبه دانش‌بنیانی شرکت‌های متقاضی و دارای شرایط توسط معاونت علم و فناوری است.

شجاعی با اشاره به برگزاری دوره‌های مرتبط تصریح کرد: به ‌منظور نهادینه ‌کردن فرهنگ توسعه فناوری در بین صنایع استان، کارهایی از قبیل اقدام و یا مشارکت در برگزاری دوره‌های آموزشی مناسب و مرتبط، برگزاری رویدادهای مرتبط با حوزه توسعه فناوری، حمایت از فناوران و استارتاپ‌ها جهت حضور در نمایشگاه‌های استانی، ملی و بین‌المللی نوآوری و فناوری نظیر اینوتکس, ربع رشیدی، هفته پژوهش و... انجام شده ‌است.

وی اضافه ‌کرد: در حال حاضر تعداد ۲۱۰ شرکت دانش‌بنیان و فناور با تعداد ۶۴۱ محصول با شبکه فن‌بازار استان مرتبط شده‌اند که در سال جدید برنامه جهش تجارت فناوری در کل کشور توسط شبکه فن‌بازار ملی شروع شده و در حال اجرا است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی، خاطرنشان کرد: جهت برقراری ارتباط موثر بین تقاضا و عرضه نیاز به تسهیل‌گرانی در شبکه فن‌بازار است که استان خراسان رضوی جهت اجرای موثر فعالیت‌ها در شبکه خود از چهار کارگزار بومی در فعالیت‌های فن‌بازار و تعدادی مشاور توسعه فناوری استفاده می‌کند. همچنین سعی بر آن است تا با ایجاد ارتباط موثر با مراکز رشد مستقر در پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های استان و اساتید دانشگاه، صنعت بهره‌وری شبکه افزایش داده شود.

شجاعی در خصوص صادرات خدمات، عنوان کرد: در شرایط فعلی رقابت فشرده و تنگاتنگی در حوزه تکنولوژی و دانش بین شرکت‌های مطرح دنیا وجود دارد، به گونه‌ای که جهت صادرات خدمات فنی مهندسی و محصولات های‌تک نیاز به برنامه‌ریزی‌های دقیق و سرمایه‌گذاری‌های منظم، هدفمند و بعضا هنگفتی دارد که در کل دنیا شناخته شده است.

وی افزود: فعالیت‌های صورت گرفته در این حوزه شامل ایجاد نمایشگاه تعمیق ساخت داخل توسط شرکت شهرک‌های صنعتی استان مستقر در شهرک فناوری صنایع غذایی و بیوتکنولوژی شمال شرق در حوزه قطعات فلزی، الکترونیکی، پلاستیکی، تولیدکنندگان قطعات خودرویی، نفت و گاز شرق و اپال بوده و هدف از ایجاد این نمایشگاه شناسایی نیازمندی‌های صنایع فوق، تسهیل‌گری در رفع آن و همچنین معرفی توانمندی‌های فنی صنایع استان است.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی با اشاره به تاثیر شیوع ویروس کرونا بر شرکت‌های دانش‎بنیان، بیان کرد: قطعا شیوع بیماری کرونا تاثیرات متفاوتی را در حوزه‌های مختلف فناوری گذاشته‌ که از جمله این موارد، تغییر برخی از خطوط تولید به سمت تولید محلول‌های ضد عفونی‌کننده، ماسک، دستکش، گیت‌های ضد عفونی‌کننده و داروهای مکمل خوراکی جهت افزایش ایمنی بدن است.

شجاعی در خصوص فعالیت‌های انجام شده در فن‌بازار خراسان در سال گذشته گفت: از جمله فعالیت‌هایی که دفتر فن‌بازار استان در راستای خدمات توسعه ارتقاء تکنولوژی و فناوری در سال ۹۸ انجام داده می‌توان به شناسایی ۲۱ نیاز صنایع کوچک در حوزه فناوری، تجاری‌سازی هفت فناوری در داخل استان، برگزاری ۲۲ نشست تخصصی با حضور ۳۵۹ نماینده واحد فناور در سطح استان، برگزاری هفت تور صنعتی و انعقاد ۹۳ تفاهم و قرارداد، برگزاری ۱۰ دوره آموزشی در حوزه توسعه فناوری، مشارکت در پنج نمایشگاه با هدف ایجاد ارتباط مناسب بین فناوران و واحدهای صنعتی و ترویج فعالیت‌های حوزه فن‌بازار، شناسایی ۳۴ اختراع برای معرفی در بازار دارایی فکری، ۳۰ مورد پیش‌ممیزی شرکت‌های متقاضی دانش‌بنیان و ۱۰ مورد کمک به دانش‌بنیان‌شدن شرکت‌های مستعد اشاره ‌کرد.

انتهای پیام

نظر شما