شناسهٔ خبر: 42781744 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل:

هرم سنی جمعیت استان اردبیل رو به پیری است

مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استاندراری اردبیل گفت: حرکت وضعیت نسبت سنی جمعیت استان اردبیل رو به کهنسالی است و باید وضعیت حاکم آسیب شناسی کارشناسی شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش برنا، محمدسیمزاری در جلسه شورای راهبردی جمعیت و شورای هماهنگی ثبت احوال اظهار کرد: میزان فراوانی سالمندان در استان اردبیل نسبت به میانگین کشوری بیشتر است که در سال ۱۴۱۵ هرم سنی بیشتر افراد پیر و کهنسال خواهد بود.

وی با بیان اینکه ۶۸درصد جمعیت استان اردبیل در شهرها زندگی می کنند افزود: بیشترین ولادت در سال ۹۴ گزارش شده و ۸۰درصد جمعیت شهری در مرکز استان متمرکز شده است.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل با بیان اینکه جمعیت استان اردبیل نزدیک به یک میلیون و ۳۰۰هزار نفر است گفت: باید نسبت منحنی میزان مرگ و میر و ولادت را کنترل کنیم وطبق گزارش دانشگاه علوم پزشکی رتبه اول مرگ و میر استان در زمینه قلبی و عروقی است و دیگر امراض در رتبه بعدی قرار دارند.

محمد سیمزاری با طرح اینکه در شهر حسینی اردبیل نباید پدیده طلاق دارای رتبه در کشور باشد گفت: اینکه پدیده طلاق و خشونت در استان نسبت به سایر استان ها پیشی گرفته به هیچ وجه قابل قبول نیست و باید تا حد امکان در کاهش و ارایه راهکار مناسب همه تلاش کنند.

وی با اشاره به اینکه میزان زاد و ولد در استان اردبیل کاهش یافته است تصریح کرد: دلایل مختلفی برای کاهش میزان زاد و ولد در تحقیقات پژوهشی اعلام شده که یکی از این موارد افزایش سطح سواد و اقتصاد خانواده است چرا که در تعداد فرزند در خانواده های متمکن کمتر از تعداد فرزند در خانواده های کم برخوردار گزارش شده است.

این مسوول بیان کرد: در جامعه کاهش محسوس فرزندان و زاد و ولد به آسیب جدی اجتماعی تبدیل می شود و در آینده فرزندان حسرت داشتن خاله، عمو، دایی، خواهر و برادر و فامیل های نسبی را خواهند خورد و این موضوع یک آسیب جدی جامعه است.

سیمزاری بهره مندی جوانان از گام دوم انقلاب را ضروری بر شمرد و گفت: ۹۰درصد مطالب این کتابچه خطاب به جوانان است و باید دنبال کارهای دانش بنیان بروند و متکی به اقتصاد داخلی باشند.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری اردبیل ادامه داد: سپردن کارهای عملیاتی و اجرایی در کنار تجربه و مشاوره افراد سالخورده که در جامعه مه جایگاه رفیع دارند می تواند در توسعه و پیشرفت جامعه کمک کند.

وی تاکید کرد: دستگاهای اجرایی اعتبارات تملک دارایی خود را تا ۱۵ مهر ماه تعیین تکلیف کنند و در سالهای قبل که ازاعتبارات تملک دارایی استفاده شده محل مصرف نیز معلوم شود.

در این جلسه مدیرکل ثبت احوال استان اردبیل گزارش اداره کل متبوعه در سال گذشته را تشریح کرد.

 

نظر شما