شناسهٔ خبر: 42781467 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

گشایش تحریمی با حمایت از شرکت‌های دانش بنیان/ کارآفرینی به روایت استانداران

خبرگزاری میزان-یکی از ابزار‌های موجود برای مدیریت جنگ اقتصادی، استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان است؛ استفاده بهینه از ظرفیت این شرکت‌ها می‌تواند قفل تحریم‌ها را بشکنند و زمینه‌های تحقق راهبرد جهش تولید را فراهم آورند. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری میزان - ندا فراهانی - چهلمین سالگرد هفته دفاع مقدس در حالی آغاز می‌شود که این ایام یادآور رشادت‌های دلیرمردان و زنانی است که دست خالی و تنها با قدرت ایمان و اراده خود در جنگی نابرابر، مقابل رژیم بعث عراق ایستادگی کرده و خم به ابرو نیاوردند.
 
 دوران دفاع مقدس، گنجینه‌ای ارزشمند از چگونگی غلبه بر مشکلات است که به‌ واسطه آن می‌توان در برابر فشار و توطئه‌های دشمنان این نظام و انقلاب مردمی، سرفرازانه ایستادگی کرد.
 
مقاومت مردم در ایام سخت جنگ تحمیلی نشان داد، دشمنان این ملت با استفاده از اهرم‌های تهدید، تحریم و جنگ روانی  نمی‌توانند شکست را به این مردم مقاوم و انقلابی تحمیل کنند؛ مردم ایران اسلامی در آن دوران  با ۲ دسیسه همزمان تهدید نظامی و تحریم اقتصادی رو به رو بودند اما با اتحاد و اتکاء بر توانایی‌های خود توانستند از این مهلکه با موفقیت خارح شوند. 
 
شرکت‌های دانش بنیان
 
تخاصم و فتنه انگیزی دشمنان این مرز و بوم بعد از گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی همچنان و در عرصه‌های مختلف شناختی، ادراکی، نظامی، سیاسی، اقتصادی و یا مشخصا به‌شکل جنگ هیبریدی ادامه یافته است.

جنگ هیبریدی یا ترکیبی به معنای به کارگیری همه ابزار‌های متعارف و نامتعارف نظامی، جاسوسی، سایبری، تروریستی و تبلیغاتی علیه یک کشور است؛ حربه‌ای که در چارچوب راهبرد «فشار حداکثری» حدود سه سال و ۴ ماه است که از سوی رژیم آمریکا و اذنابش علیه مردم ایران اعمال می‌شود.

رژیم آمریکا در این جنگ اقتصادی که وزارت خزانه داری این کشور مدیریت اجرای آن را بر عهده گرفته است  از ۵۰۰ تروریست کت و شلواری خود بهره می‌جوید و این سفرا با سفر به کشور‌های مختلف سعی در ایجاد جو منفی علیه ایران و یارگیری به نفع خود در اجرای سیاست‌های کثیف و ضدانسانی سردمداران خود در کاخ سفید دارند. 

البته ایران نیز در مقابل این هجمه‌ها بیکار ننشته و همانطور که در ۸ سال جنگ تحمیلی دست روی زانوان خود گذاشته و امورات را هدایت کرده است، امروز نیز با بازتولید ارزش‌های دوران طلایی دفاع مقدس و تقویت روحیه ایثارگری در جامعه راه عبور از مشکللات ایجاد شده از سوی دشمنان را می‌پیماید.  
 
همانطور که در صنعت نهضت قطعه سازی به گفته فرمانده هوانیروز ارتش که در حاشیه همایش «مدافعان سلامت» به خبرنگار میزان گفته است فرمایش مقام معظم رهبری در بحث نهضت قطعه‌سازی را صدر در صد اجرا و به خوکفایی در نهضت قطعه سازی رسیدیم. چنانچه هم اکنون علاوه بر نیاز‌های ضروری و نیاز‌های آمادی خودمان، به صنایع دیگر که به ظرفیت‌های حوزه صنایع دفاعی نیاز داشته باشند، کمک می‌کینم. 
 
شرکت‌های دانش بنیان
 
یکی دیگر از مهمترین دستاویز و ابزارهای کاربردی که در این دوره برای پیشبرد اهداف کمی و کیفی بخش تولید و صنعت کشور در عرصه های مختلف در نظر گرفته شده ، بهره گیری از ظرفیت شرکت های دانش بنیان است. این شرکت های در دوران کرونا بسیار خوش درخشیدند و با تولیدات علمی خود توانستند راه مقابله با ویروس منحوس کرونا را هموار تر کنند. 
 
  • بیشتر بخوانید: 
  • دریافت تسهیلات شرکت‌های کوچک دانش بنیان چه شرایطی دارد؟
 
دولت در سال های اخیر سرمایه گذاری فراوانی روی  شرکت های دانش بنیان داشته و پربسامدترین کلمات مورد استفاده رییس جمهور در ماه های اخیر همین  واژه شرکت های دانش بنیان بوده است. 
 
چنانچه رییس جمهور روز ۲۱ اردیبهشت ماه  درجلسه ستاد ملی مقابله با کرونا، گفت: در بخش شرکت‌های دانش‌بنیان کار‌های خوبی شروع شده است چه در زمینه نیازمندی‌هایی که در آن تولید می‌شود و چه در تحقیقاتی که انجام می‌دهند برای دارویی که احتمالاً بتوانند به دست بیاورند و کشف شود و یا برای واکسنی که بتوانند آماده کنند و این کار‌ها هم اقدامات بزرگی است که شروع شده است.
 
روحانی همچنین روز ۱۴تیرماه در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان، وزارت بهداشت و درمان کار، شرکت‌های داروسازی و دانشگاه‌های ما کار بزرگی را در مقابله با کرونا به طور همزمان در این مدت انجام داده‌اند.
 
شرکت‌های دانش بنیان
 
شرکت‌های دانش بنیان یکی از عوامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی 
با توجه به تاکیدات آیت الله رییسی، رییس قوه قضائیه  درحمایت از تولیدکنندگان و سرمایه گذاری‌های مشروع؛  مقامات قضایی نیز همراستا با مقامات دولتی در اقدامات و اظهارات خود حمایت از شرکت های دانش بنیان را مدنظر قرار داده اند؛ چنانچه حجت الاسلام و المسلمین حسن درویشیان،رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز ۲۴ خردادماه در آستانه فرارسیدن هفته قوه قضاییه با حضور در پارک فناوری پردیس  شرکت‌های دانش بنیان را یکی از عوامل اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: به منظور پیگیری و رفع مشکلات شرکت‌های دانش بنیان، کارگروهی با حضور نماینده معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در سازمان بازرسی کل کشور تشکیل شده است که پیشنهاد می‌کنم سازمان برنامه و بودجه نیز نماینده‌ای را معرفی کرده و به این کارگروه اضافه کنند تا مسائل و مشکلاتی که مرتبط به دستگاه‌های اجرایی است و بخشی از آن در جلسه امروز مطرح شده است را به طور ویژه پیگیری کنیم.

وی از نمایندگان شرکت‌های دانش بنیان خواست که مشکلات و موانع کار خود را به صورت مصداقی، شفاف و مکتوب به سازمان بازرسی منعکس کنند تا در کارگروه ویژه سازمان بازرسی بررسی گردد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به مشکلات شرکت‌های دانش بنیان گفت: یکی از نیاز‌های امروز شرکت‌های دانش بنیان، ایجاد و یا تقویت بانک‌های اطلاعاتی جامع برای رصد و پایش برخط فعالیت شرکت‌ها و حمایت‌هایی که دریافت می‌کنند، است. معتقدیم نباید دستگاه‌های دولتی و اجرایی در تولید محصولات، رقیب شرکت‌های دانش بنیان باشند. مگر در تولید محصولات خاص و ویژه در حوزه دفاعی و امنیتی که بخش‌هایی از همان هم قابل واگذاری است.
 
دستگاه قضایی حامی شرکت‌های دانش بنیان و نوپا خواهد بود
همچنین حجت الاسلام و المسلمین موسوی رئیس کل دادگستری استان فارس گفته است تولیدکنندگان سربازان خط مقدم در دوران تحریم اقتصادی هستند و قوه قضائیه و دادگستری استان فارس با تمام توان از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و نخبگان علمی که زمینه رونق تولید داخلی را فراهم می‌آورند، حمایت می‌کنند.

وی با بیان اینکه آیت الله رئیسی، رییس قوه قضائیه در سی ام شهریورماه ۹۸ جلسه‌ای را در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کار‌های نوپا برگزار کرد، گفت: مسئولین دادگستری استان فارس نیز به تبعیت از ریاست قوه قضائیه،  دیدارهایی در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و نوپا (استارت آپ ها) در دانشگاه شیراز به عمل آوردند. 
 
شرکت‌های دانش‌بنیان؛ بهترین ابزار تحقق راهبرد جهش تولید
پیش از این هوشنگ بازوند، استاندار کرمانشاه نیز با اشاره به اهمیت و نقش شرکت‌های دانش بنیان در بهبود کیفیت تولیدات داخلی و افزایش صادرات به خبرنگار میزان گفت:  تأسیس شرکت‌های دانش بنیان در استان کرمانشاه رشد قابل توجهی داشته چنانچه ١٢٠درصد در این باره رشد داشتیم.

وی افزود: واقعیت این است که یک شرکت دانش بنیان زمانی موفق است که بتواند کالای تولیدی خود را تجاری سازی و وارد بازار کند. متاسفانه خیلی از شرکت‌های دانش بنیان به این مرحله نرسیده‌اند.

استاندار کرمانشاه عنوان کرد: در سند اقتصاد مقاومتی کرمانشاه یکی از مواردی که بسیار پرررنگ برای تولید و جهش تولید دیده شده، توسعه شرکت‌های دانش بنیان است.

بازوند یادآورشد: بهترین ابزار جهت تحقق راهبرد جهش تولید، شرکت‌های دانش‌بنیان هستند، اما به شرطی که این شرکت‌ها محصولات باکیفیت و قابل رقابت با محصولات خارجی تولید کنند و تا به این مرحله نرسند، مشکلی حل نمی‌شود.
 
شرکت‌های دانش بنیان
 
تأسیس بزرگترین کارخانه نوآوری کشور مراحل پایانی را طی می‌کند
عنایت‌الله رحیمی نماینده عالی دولت در استان فارس نیز، با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان در توسعه علم و فناوری و نیز ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی به خبرنگار میزان گفت: در سال فارس توجه ویژه‌ای به استفاده از ظرفیت‌های بی‌بدیل شرکت‌های دانش بنیان معطوف شده است چنانچه در سال ۹۲ تنها ۱۷ شرکت در استان مشغول به فعالیت بود، اما هم اینک تعداد این شرکت‌ها به ۷۰۰ مورد رسیده است.

وی افزود: مراحل نهایی تأسیس بزرگترین کارخانه نوآوری کشور را در دست اقدام داریم؛ افتتاح این کارخانه‌ها با حضور دانشگاهیان صورت می‌گیرد.

استاندار فارس با بیان اینکه کار ساخت برج پژوهشی پردیس پارک علم و فناوری را تا پایان امسال به نتیجه می‌رسانیم، عنوان کرد: خیلی از شرکت‌های دانش بنیان استان فارس به مرحله تجاری سازی رسیده‌اند.

رحیمی یادآور شد: تعداد زیادی از شرکت‌های دانش بنیان استان فارس هم اکنون در محیط‌های تولیدی و صنعتی مستقر شده و موفق هم بوده‌اند و تعدادی از آن‌ها نیز در مرحله کسب تجربه و آزمایشات هستند که انشالله در آینده به سمت و سوی بهتر شدن حرکت می‌کنند.
 
۲۴ شرکت دانش بنیان برای تولید ماسک و الکل در این استان ورود کرده‌اند
محمد صادق معتمدیان، استاندار خراسان نیز با بیان اینکه در دو سال اخیر در زمینه افزایش کمی و کیفی شرکت‌های دانش بنیان در استان خراسان جنوبی قدم‌های خوبی برداشته‌ایم، به خبرنگار میزان گفته  است: در ماه‌های اخیر و باشیوع کرونا، حدود ۲۴ شرکت دانش بنیان برای تولید ماسک و الکل در این استان ورود کردند.

وی با بیان اینکه معاون علمی رییس جمهور دو طول سال جاری دو بار به استان سفر کرده‌اند، گفت: این موضوع نشان از اهمیت به مسائل علمی و تکنولوژیکی در استان دارد.
  • بیشتر بخوانید: 
  • بررسی جزئیات مسائل شرکت‌های خلاق، دانش بنیان و نوآور
معتمدیان با بیان اینکه استان خراسان جنوبی یکی از قطب‌های علمی و دانشگاهی شرق کشور محسوب می‌شود، عنوان کرد: تعداد دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلانی که در این استان وجود دارد خودبخود زمینه را برای فعال‌سازی هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان فراهم کرده است؛ چنانچه هم اکنون ۱۴۶ شرکت دانش بنیان در استان خراسان جنوبی فعالیت دارند.
 

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به فعال‌سازی پارک‌های علم و فناوری در این استان اظهار داشت: امیدواریم با برطرف کردن مسائل مربوط به دریافت مجوز‌ها و ارائه تسهیلات حمایتی و تأمین قطعات مورد نیاز این شرکت‌ها بتوانیم استان را از توفیقات هرچه بیشتر شرکت‌های دانش بنیان متنعم کنیم.
 
 سهم ۶۰ درصدی اشتغال شرکت‌های دانش بنیان استان تهران در کل کشور
 انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران هم با اشاره به جایگاه شرکت‌های دانش بنیان در استان تهران بر اساس گزارش معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار داشت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۷ در کل کشور ۴ هزار و ۵۰ شرکت بوده که از این تعداد ۲۰۵۰ شرکت یعنی بیش از ۵۰ درصد شرکت‌های دانش بنیان در استان تهران بودند.

وی ادامه داد: در سال ۹۸ تعداد شرکت‌های دانش بنیان در کل کشور به ۴ هزار و ۹۰۰ شرکت رسیده که از این تعداد ۲ هزار و ۶۰۰ شرکت یعنی بیش از ۵۶ درصد شرکت‌ها در تهران فعال هستند.

استاندار تهران سپس با اشاره به اینکه در مجموع ۱۷۶ هزار شغل توسط شرکت‌های دانش بنیان در کشور ایجاد شده که ۱۰۰ هزار شغل یعنی حدود ۶۰ درصد مربوط به استان تهران است بیان کرد: میزان اشتغال ایجاد شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان تا سال ۹۷ در کل کشور ۱۴۹ هزار شغل بوده که ۸۸ هزار اشتغال در تهران فعالیت داشته اند، همچنین میزان اشتغال ایجاد شده توسط این شرکت‌ها در طول سال ۹۸ در کل کشور ٢٧ هزار شغل رسیده که از این تعداد ١٢هزار شغل یعنی بیش از ٤٣درصد مربوط به استان تهران بوده است.

محسنی بندپی با اشاره به فروش شرکت‌های دانش‌بنیان تاکید کرد: میزان فروش شرکت‌های دانش بنیان در سال ۹۸ در کل کشور ۶۳ هزار میلیارد تومان و در استان تهران ۴۰ هزار میلیارد تومان بوده که ظرفیت بزرگی در استان است.
 
کمک شرکت‌های دانش بنیان به مهار و کنترل کرونا در استان آذربایجان شرقی
محمدرضا پورمحمدی از دیگر نمایندگان عالی دولت در استان آذربایجان شرقی است که چندی پیش، با اشاره به کمک شرکت‌های دانش بنیان به پیشرفت علمی کشور و رفع نیازمندی‌ها در زمینه‌های مختلف اظهار داشت: مطمئناً یکی از علل توجه به وجود شرکت‌های دانش بنیان؛ همین قضیه کرونا بود.

وی ادامه داد: همه تلاش‌هایی که در گذشته برای توسعه فناوری و رشد شرکت‌های دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی داشتیم، عملاً در بحث رواج کرونا خود را نشان دادند چراکه ظرف مدت یک‌ماه در تولید مواد ضدعفونی کننده و کیت‌های تشخیص کرونا و تجهیزات پزشکی در استان به برکت وجود همین شرکت‌ها خودکفا شدیم.

استاندار آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش بنیان در ایام سخت و دشوار کرونا، توانایی‌های خود را به نمایش گذاشتند و اهمیت این سرمایه گذاری برای مسئولان استانی و کشوری نیز بیش از گذشته مشخص شد.
 
  • بیشتر بخوانید: 
  • اعطای ۳۶.۶ هزار میلیارد ریال تسهیلات به شرکت‌های دانش بنیان
 
پورمحمدی تصریح کرد: خوشبختانه کار‌ها و تحقیقات موفقی در کمیته علمی ستاد استانی مدیریت کرونا در آذربایجان شرقی صورت گرفته است که این اقدامات تنظیم و‌جمع آوری می‌شود و برای اجرای آن‌ها از منابع مالی استان استفاده می‌شود؛ مراحل تجاری سازی آن‌ها را هم تسهیل کرده‌ایم و مجوز‌های لازم را هم می‌توانند از معاونت دارو و درمان وزارت بهداشت بگیرند تا به امر تجاری سازی این محصولات نیز کمک شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: تاکنون ۳ نمایشگاه دستاورد شرکت‌های دانش بنیان در استان آذربایجان شرقی برگزار شده که با استقبال خوبی مواجه شده است. برپایی چنین شرکت‌هایی به ایجاد اشتغال و حفظ نخبگان در کشور کمک می‌کند.
 
افتتاح شرکت دانش‌بنیان ساخت برد‌های هوشمند اکسیمتر در زنجان
فتح الله حقیقی استاندار زنجان نیز با اشاره به تأثیر شرکت‌های دانش بنیان در افزایش و بهبود کالا‌های تولیدی به خبرنگار میزان گفت: شرکت‌های دانش بنیان در زنجان نسبت به دیگر استان‌های کشور از عمر کوتاهی برخوردار است. در طول سال‌های اخیر از نظر کیفی و کمی، سعی در تأسیس و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان در استان زنجان داشته‌ایم.

استاندار زنجان بیان داشت: در هفته دولت، یکی از شرکت‌های دانش بنیان را که برد‌های هوشمند اکسیمتر (اکسیژن‌سنج خون) تولید می‌کند، افتتاح کردیم و حدود ۲۵ جوان که اکثراً خانم هم بودند در این شرکت مشغول به کار هستند.

حقیقی افزود: این شرکت دانش‌بنیان، اکسیمتر را با قیمت ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رساند که نمونه خارجی این محصول حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است؛ این دستگاه‌های ارزنده توان رقابت با محصولات مشابه خارجی دارند.

وی بیان داشت: امروزه پیشرفت دنیا بر اساس فعالیت استارت‌آپ‌ها (کسب‌وکار نوپا =Start-up) و شرکت‌های دانش بنیان است؛ همین شرکت‌های کوچکی که با تعداد کم نیروی جوان، نخبه و خوش فکر در سوله‌هایی کوچک محصولاتی با کیفیت و ارزشمند تولید می‌کنند.

استاندار زنجان خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان، بنگاه‌های کوچک و متوسط با تکنولوژی پیشرفته (high-tech) هستند که می‌توانند کشور را جلو ببرند، این شرکت‌ها با محصولات خود هم نیاز کشور را برطرف می‌کنند و هم امکان افزایش صادرات در سال راهبرد جهش تولید را محقق می‌کنند.
 
نقش برجسته شرکت‌های دانش بنیان در رفع نیاز‌های صنعتی در استان مرکزی
سیدعلی آقازاده استاندار مرکزی نیز در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به همکاری شرکت‌های دانش بنیان در بخش صنایع و تولیدات استان مرکزی بیان داشت: از دو سال گذشته و با شرایط تحریمی سخت، نقش شرکت‌های دانش بنیان بیش از هر زمان دیگری بسیار برجسته شده است و این شرکت‌ها حرکت‌های بسیار بزرگی در جهت مقابله با تحریم از خود نشان داده‌اند.

وی ادامه داد: در استان مرکزی به دلیل اینکه نیاز‌های صنعتی بالاست، شرکت‌های دانش بنیان بر اساس نیاز‌های صنایع مختلف استان فعالیت‌های خوبی را شروع کردند و این روند در خیلی موارد باعث قطع وابستگی به خارج شده است.

استاندار مرکزی یادآورشد: شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تعمیر قطعات و ماشین آلات، اورهال و تامین قطعات قدم‌های بلندی در استان مرکزی برداشته‎اند که قابل تقدیر است.

آقازاده عنوان کرد: به برکت فعالیت موثر شرکت‌های دانش بنیان در استان مرکزی، پالایشگاه و پتروشیمی شازند از سال ۹۷ کار‌های مربوط به اورهال را خودشان انجام می‌دهند درصورتی که در گذشته این اقدام از سوی شرکت‌های خارجی صورت می‌گرفت.
 
با همه ابن تفاسیر می توان گفت، اینک که کشور در شرایط تحریم و جنگ اقتصادی قرار دارد باید با شیوه‌های نوین این جنگ را مدیریت کرد و یکی از ابزار‌های  موجود بهره گیری از شرکت‌های دانش بنیان است استفاده بهینه از ظرفیت این شرکت‌ها می‌تواند به گفته حجت‌الاسلام و المسلمین علیرضا سلیمی قفل تحریم‌ها را بشکنند و زمینه های تحقق راهبرد جهش تولید را فراهم آورند. 
 
انتهای پیام/ 
 

نظر شما