شناسهٔ خبر: 42781458 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

دچار فقر در سینمای دفاع مقدس شده‌ایم/باید به فکر جایگزینی برای «رسول ملا‌قلی‌پور» باشیم

خبرگزاری میزان-کارگردان فیلم «آوازهای سرزمین من» گفت: متاسفانه طی سالهای گذشته با فقر در سینمای دفاع مقدس روبرو هستیم، به حدی رسیده ایم که آخرین فیلم این ژانر به دو سال پیش و فیلم «تنگه ابوقریب» باز می گردد. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

عباس رافعی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، پیرامون فراز و فرودهای سینمای دفاع مقدس طی سالهای پس از انقلاب اسلامی گفت: در دهه شصت و همزمان با دوران دفاع مقدس آثار سینمایی موفقی ساخته شد، این موفقیت در سینما به حدی بود که این نوع از فیلمسازی تبدیل به یک ژانر به نام سینمای دفتع مقدس شد و ما از آن زمان به دلیل محبوبیت این دسته از آثار شاهد ظهور ژانر دفاع مقدس بودیم. 

وی در همین راستا ادامه داد: در همان سالهای دوران دفاع مقدس آثاری جذاب ساخته می‌شد، موفقیت این آثار تا حدی بود که حتی بخش خصوصی با هزینه خود اینگونه از آثار همچون «عقاب‌ها» را تولید می کرد و نزد مخاطب هم به موفقیت های فراوانی در کیفیت و فروش می رسید. 

  • بیشتر بخوانید:
  • برای مشاهده آخرین اخبار از سینمای ایران اینجا کلیک کنید

کارگردان فیلم «فصل فراموشی فریبا» به سینمای دفاع مقدس پس از پایان دوران جنگ تحمیلی اشاره و ابراز کرد: سینمای پس از پایان جنگ تحمیلی، سینمای تحلیلی بود، در آن زمان نهادهای مختلفی به حمایت از سینمای دفاع مقدس پرداختند و طی سالیان سال آثار خوبی هم در این ژانر ساخته شد. 

طی سالهای گذشته با فقر در سینمای دفاع مقدس روبرو شده‌ایم

وی در همین رابطه ادامه داد: حال چه اتفاقی افتاده که نه نهادهای فرهنگی و دولتی و نه بخش خصوصی تمایل چندانی به سرمایه گذاری در سینمای دفاع مقدس ندارد؟ چرا سینمایی که سالها یکی از محبوبترین ژانرهای مردمی بود به یک باره دچار افتی این چنین می شود؟ این مسئله ای است که باید نگاهی درست به آن داشته باشیم.

کارگردان فیلم «بهت» با نقد بر عدم حمایت از فیلمسازان برای ساخت آثار دفاع مقدسی ادامه داد: مطمئن باشید که در حال حاضر فیلمنامه های بسیار خوبی در زمینه سینمای دفاع مقدس در کمد نویسندگان ما خاک می خورند، اما هیچ حمایت دولتی از آنها نمی شود و از سویی بخش خصوصی هم به دلیل هزینه بر بودن اینگونه فیلم ها جرات حضور در چنین سینمایی را ندارد. 

وی در همین راستا تصریح کرد: بخش دولتی که طی سالهای قبل حمایتگر سینمای دفاع مقدس بوده امروز دغدغه های این سینما را به فراموشی سپرده و اهمیت چندانی به این ژانر از سینما نمی دهد. متاسفانه طی سالهای گذشته با فقر در سینمای دفاع مقدس روبرو هستیم، به حدی رسیده ایم که آخرین فیلم این ژانر به دو سال پیش و فیلم «تنگه ابوقریب» باز می گردد. 

کارگردان فیلم «آوازهای سرزمین من» ادامه داد: در حال حاضر فیلمسازان زیادی هستند که به ژانر دفاع مقدس علاقه دارند و می خواهند که فیلم بسازند اما هیچ حمایتی از آنها نمی شوند، معتقدم که مشکلی در فیلمنامه و فیلمساز دفاع مقدسی نداریم، مشکل اصلی سینمای دفاع مقدس نبود حمایت است. نه تنها من بلکه بسیاری از کارگردانان را می شناسم که طرح های بسیار درخشانی برای ساخت آثار دفاع مقدسی دارند اما تا وقتی که حمایت نشوند علنا کاری از دستشان بر نمی آید. 

وی در همین راستا ادامه داد: امروز وقتی به سراغ انجمن سینمای دفاع مقدس می رویم، آن نهاد هم می گوید که بودجه ساخت فیلم ندارد، وقتی هیچ بودجه ای برای این ژانر از سینما در نظر گرفته نمی شود چطور باید انتظار درخشش و یا زنده ماندن ژانر دفاع مقدس را داشته باشیم؟.

کارگردان فیلم «کیمیا و خاک» با اشاره به پتانسیل بالای تاریخ دفاع مقدس برای تولید فیلمنامه افزود: تاریخچه دفاع مقدس سرشار از سوژه های بکری است که هر کدام می تواند فیلمنامه جذابی باشند، بسیاری از نویسندگان به صورت خاطره نویسی، رمان و فیلمنامه این دوران را پوشش داده اند اما برای فعالیت در بخش سینما نمی توان بدون بودجه اقدامی موثر انجام داد. 

نیازمند این هستیم که در میان نسل جوان به دنبال جایگزین های برای ملاقلی‌پور ها باشیم

این کارگردان سینما در همین رابطه بیان کرد: مطمئن باشید کارگردانانی که در عرصه های دیگر کار کرده اند به شدت مشتاق ساخت آثار دفاع مقدسی هستند، به طور مثال بهرام توکلی پیش از «تنگه ابوقریب» فیلمهای اجتماعی فراوانی ساخته بود و شاید کسی باور نمی کرد که اثری در ژانر دفاع مقدس آن هم با آن کیفیت بالا را بسازد، ما می توانیم با بها دادن به این ژانر فیلمسازان بزرگمان که همگی علاقه به این ژانر دارند را جمع کنیم و در آینده شاهد اعتلای سینمای دفاع مقدس باشیم. 

رافعی با اشاره به حضور کارگردانانی همچون «رسول ملاقلی پور» در تاریخ سینمای دفاع مقدس خاطرنشان کرد: رسول ملاقلی پور یکی از کارگردانان برجسته این ژانر بود، فیلم سینمایی «افق» به کارگردانی وی در زمان خود حتی از فیلم های کمدی هم بیشتر فروش داشت. حال ما نیازمند این هستیم که در میان نسل جوان به دنبال جایگزین های برای ملاقلی‌پور ها باشیم. 

انتهای پیام/

 

نظر شما