شناسهٔ خبر: 42781053 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

پروژه چراغ خاموش هسته ای عربستان

ایرنا – خیز عربستان برای هسته ای شدن با کمک آمریکا و در اصل رژیم صهیونیستی در هیاهوی اخبار قرارداد سازش میان رژیم صهیونیستی با دو کشور کوچک امارات و بحرین که سه شنبه گذشته در واشنگتن به امضاء رسید، شدت بیشتری یافت تا جایی که این حرکت ریاض نگرانی هایی را در سطح بین المللی نیز بر انگیخته است.

صاحب‌خبر -

در حالی که برنامه صلح آمیز هسته ای ایران طی سال ها با کارشکنی های گسترده و تحریم های ظالمانه آمریکا و متحدان غربی اش روبه رو بوده و در شرایطی که این فعالیت ها به طور قانونی و زیر نظر مجامع بین المللی در حال انجام است، صهیونیست ها، غربی ها و به ویژه آمریکا همواره با ادعاهای دروغین سعی در غیرصلح آمیز نشان دادن این فرایند دارند و همواره با دروغ های خود به دنبال جو سازی علیه جمهوری اسلامی هستند، اما در همین زمان، ‌ برنامه هسته ای مخفی عربستان با کمک آمریکا و برخی دیگر از کشورها در حال پیگیری است و برخی اخبار حکایت از سرعت پیشرفت روند پروژه هسته ای عربستان دارد که با پوشش مرکز تحقیقاتی به پیش می رود.

پس از راه اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات در تاریخ ۱۱ مرداد ماه ۱۳۹۹ که با کمک کارشناسان و متخصصان کره جنوبی به ثمر نشست و نام این کشور به عنوان اولین کشور عربی دارای نیروگاه هسته ای ثبت شد، حالا شتاب سعودی ها برای دستیابی به این فناوری بیشتر شده و خبرها حکایت از تلاش شبانه روزی ریاض برای دستیابی به فناوری هسته ای البته از نوع نظامی و غیرنظامی دارد.

بنابر اخبار منتشر شده، عربستان در آستانه تکمیل اولین راکتور خود است که از آن به عنوان یک واحد کوچک تحقیقاتی ۳۰ کیلو واتی یاد می‌شود. این رآکتور در حالی با مشارکت یک شرکت دولتی آرژانتینی به نام «این واپ اس سی» در دست تکمیل است که دولت آمریکا بر اساس گزارشی که مجلس نمایندگان این کشور منتشر کرد ، در صدد تلاش برای تجهیز هر چه سریع تر عربستان به فناوری پیشرفته هسته‌ای است.

بنابر اعلام ریاض، عربستان به‌ دنبال ساخت ۱۶ نیروگاه اتمی تا ۲۰ سال آینده است و انجمن جهانی انرژی هسته‌ای، هزینه‌ این کار را بیش از ۸۰ میلیارد دلار برآورد کرده است.

برنامه هسته‌ای عربستان ابتدا با مشارکت برخی کشورهای منطقه و جهان آغاز شد و سپس با حضور آمریکا و بدون تصویب کنگره این کشور در حال گسترش است؛ مطابق گزارش ها آمریکا تجهیزات حساس هسته‌ای به عربستان داده است تا جایی که برخی نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند که کمک‌های هسته‌ای واشنگتن به عربستان مغایر سیاست عدم اشاعه هسته‌ای آمریکا در خاورمیانه است.

در گزارشی که سال گذشته مجلس نمایندگان آمریکا منتشر کرد، فاش شده که دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روند انتقال فناوری‌های «بسیار حساس» هسته‌ای به عربستان را سرعت بخشیده است.

 

مجلس نمایندگان آمریکا در آن گزارش اعلام کرده بود، کسانی برای کمیسیون نظارت این مجلس فاش کرده اند که دولت دونالد ترامپ تلاش کرده تا بدون توجه به ملاحظات حقوقی و امنیتی هر چه سریع‌تر به عربستان فناوری بسیار حساس و پیشرفته هسته‌ای بدهد.

این گزارش همچنین از مخفی بودن تعاملات دولت ترامپ با عربستان سعودی اظهار نگرانی شده است. در گزارش ۲۵ صفحه‌ای «الایجا کامینگز» رئیس کمیسیون نظارت مجلس نمایندگان آمریکا هشدار داده شده که انتقال این فناوری‌ها می‌تواند به اشاعه سلاح‌های هسته‌ای و بی ثباتی خاورمیانه منجر شود.

اغلب نمایندگان کنگره آمریکا از بابت اینکه دولت دونالد ترامپ آنها را در جریان مذاکرات هسته‌ای با عربستان سعودی قرار نمی‌دهد، نگران هستند، به ویژه آنکه در سال ۲۰۱۸، محمد بن سلمان ولیعهد سعودی، در جریان مصاحبه با «سی بی اس» مدعی شده بود کشورش به دنبال دستیابی به بمب هسته‌ای نیست، اما اگر ایران چنین کاری کند، او نیز ابایی نخواهد داشت!

حالا هر چه زمان می گذرد، تردیدها نسبت به فعالیت های هسته ای دولت سعودی بیشتر خود را نشان می دهد به طوری که روزنامه انگلیسی گاردین طی گزارشی در روزهای اخیر با بیان این که منابع اورانیوم سعودی برای ساخت بمب هسته‌ای کافی است، نوشت: اسناد منتشر شده حاکی از آن است که ذخایر معادن اورانیوم عربستان احتمالاً به حدی غنی هستند که می‌تواند راه ریاض را برای ساخت سوخت هسته‌ای و در نهایت سلاح اتمی هموار کند.

انتشار چنین گزارشی هایی نگرانی‌ها در باب تمایل ریاض به برنامه تولید تسلیحات هسته‌ای آن هم به دور از چشم بازرسان سازمان انرژی اتمی و البته با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی را به شدت افزایش داده است.

طبق اسنادی که گاردین به تازگی منتشر کرد، محققان چینی ذخایر قابل استفاده اورانیوم عربستان را حدود ۹۰ هزار تُن ارزیابی کرده‌اند که از سه سایت اصلی در مرکز و شمال غرب این کشور قابل بهره‌برداری است.

 

البته اعلام شده که برای اثبات ارزش ذخایر و محاسبه دقیق میزان آنها به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما با استناد به داده‌های فعلی، منابع اورانیوم عربستان سعودی بسیار بیشتر از سوخت مورد نیاز تعداد معدودی نیروگاه هسته‌ای این کشور است.

به گفته «مارک هیبس»، عضو ارشد موسسه «کارنگی»، وقتی بحث از توسعه تسلیحات اتمی است؛ بهترین کار این است که برنامه هسته‌ای خود را بومی‌تر کنید. در برخی موارد تأمین‌کنندگان خارجی اورانیوم تعهداتی در خصوص لزوم استفاده صلح‌آمیز از این عنصر را درخواست می‌کنند حال آنکه اگر اورانیوم به صورت بومی تولید شود؛ نگرانی از بابت این محدودیت‌ها نیز رفع خواهد شد.

نیویورک تایمز نیز مرداد امسال در گزارشی از وجود سازه‌ای در نزدیکی تاسیسات تولید صفحات خورشیدی در منطقه‌ای واقع در حومه ریاض خبر داد و در این باره نوشت، کارشناسان گمان می‌کنند این سازه می‌تواند یکی از مجموعه سایت‌های هسته‌ای اعلام نشده (سعودی‌ها) باشد. یکی از این تأسیسات احتمالاً تأسیسات تهیه کیک زرد است که در منطقه دورافتاده «العلا» در شمال غرب عربستان سعودی واقع شده است.

نکته مهمی دیگری که در این میان وجود دارد این است که، عربستان به رغم عضویت در ان پی تی (NPT) هنوز از تعهد پذیرش بازرسی‌های پادمانی آژانس خودداری می‌کند و علیرغم درخواست‌های مکرر چندین ساله آژانس، تعهدات خود را به گونه‌ای اصلاح نکرده است که اجازه بازرسی به آژانس را بدهد.

در حالی که اسناد منتشر شده حکایت از کمک های فراوان آمریکا به عربستان در برنامه هسته ای دارد، اما شبکه خبری بلومبرگ با انتشار گزارشی در خصوص برنامه‌ هسته‌ای عربستان مدعی شد که برنامه ریاض در این زمینه با وعده همکاری آژانس نظارتی سازمان ملل و نیز مساعدت چین تقویت می‌شود.

در این گزارش آمده است که سازمان بین‌المللی انرژی اتمی به موازات مساعدت‌های مسئولان چینی به عربستان در زمینه بهره‌برداری از اورانیوم کمک می‌کند. این در حالی است که عربستان پیش‌تر از پذیرش بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرباز زده بود.

 

بنابر اخبار دریافتی، عربستان با کمک ترامپ خود را در مسیر تولید سلاح‌های هسته‌ای قرار داده و پس از راه اندازی اولین نیروگاه هسته‌ای امارات و همچنین "توافق خیانت" میان ابوظبی و منامه با تل آویو برای دستیابی به این فناوری و برقراری رابطه علنی با رژیم صهیونیستی، بی قرارتر از همیشه است.

تا سال ها پیش رژیم صهیونیستی به دلیل ترس و نگرانی به هیچ وجه موافق ساخت تاسیسات هسته ای از سوی هیچ کشوری در منطقه غرب آسیا نبود و مقامات آمریکایی نیز در همراهی با صهیونیست ها و رفع نگرانی آنها به هیچ کشور عربی اجازه نزدیک شدن به برنامه هسته ای را نمی دادند، اما کارشناسان مستقل معتقدند، در سال های اخیر در پی تعهدی که برخی کشورهای عربی به آمریکا و رژیم صهیونیستی داده اند، این مشکل در خفا حل و از همان زمان نیز ارتباط محرمانه و غیرعلنی کشورهای عربستان، امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی برقرار شده است.

اکنون در این خصوص یک سوال مهم باقی است، با توجه به این که "عربستان در مسیر فعالیت های هسته ای خود هیچ مانعی ندارد و با کارشکنی قدرت های بین المللی بخصوص آمریکا روبه رو نیست، پس چرا فعالیت هایش چراغ خاموش و دور از چشمان بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی است"؟

و به علاوه چه اتفاقی رخ داده که مقامات آمریکایی ها و رژیم صهیونیستی در سال های اخیر به یکباره به سعودی ها اجازه دستیابی به فناوری هسته ای را داده اند؟ موضوعی که فقط باید پاسخ آن را به حل شدن اختلافات میان سعودی ها و صهیونیست ها در خفا و با پایمال شدن حقوق حقه ملت فلسطین جست و جو کرد.

ازدواج سحر قریشی با بازیگر نقش بهتاش! فروش سایپا99/قیمت خودرو‌های سایپا امروز اعلام شد+جدول عصبانیت شدید شیلا خداداد از رضا رشید پور +فیلم عکس لورفته مهناز افشار در آرایشگاه +تصاویر دیده نشده بازیگران زن ایرانی قبل و بعد از عمل زیبایی+ عکس های لو رفته از قبل عمل سلبریتی ها پرداخت یارانه نقدی 120 هزارتومانی به مردم قطعی شد+جزئیات جدید ازدواج چندش آور یک زن متاهل با حیوان! + عکس های عاشقانه فیلم لو رفته از مریم معصومی + عکس لیندا کیانی 40 ساله شد / تولد لاکچری لیندا کیانی + عکس عكس خاص اشكان خطيبي عكس ديده نشده الناز شاكردوست در كنار آقاي كارگردان

برچسب‌ها:

نظر شما