شناسهٔ خبر: 42780526 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: جوان | لینک خبر

رئیس‌مجلس: پیروزی واقعی ایجاد تغییرات ملموس در زندگی مردم است

روزنامه جوان

«امریکا مهم نیست» این همه حرف رئیس مجلس در سخنرانی دیروزش بود. محمدباقر قالیباف روز گذشته بازتعریفی از پیروزی ارائه کرد و آن باور کردن مردم و قوی کردن اقتصاد کشور بود. او تأکید کرد که پیروزی برای مردم ایران زمانی است که «احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییرات ملموسی ایجاد شده است.»

صاحب‌خبر -
سرویس سیاست جوان آنلاین: در روز‌های اخیر، برخی مقامات با پررنگ جلوه دادن شکست امریکا در راه‌اندازی مکانیسم ماشه، تلاش کردند همه امور کشور را معطل این امر بدانند. در حالی که این شکست از ابتدا برای مردم روشن بود و چندان دغدغه آن را نداشتند. از سویی حامیان دولت در هفته‌های اخیر تلاش کردند با حمایت از جو بایدن در انتخابات ریاست جمهوری امریکا، اینگونه القا کنند که در صورت پیروزی او در این انتخابات، وضعیت معیشتی مردم ایران تغییر خواهد کرد. صرف‌نظر از نادرست بودن چنین تحلیلی، گره زدن معیشت مردم به انتخابات یک کشور غربی دور از عزت ملی است. قالیباف روز گذشته در پاسخی تلویحی به این اندیشه، گفت: «مسئله مردم ما حمایت نشدن از لحاظ اقتصادی است. ما نباید کشور و معیشت مردم را معطل غرب کنیم. اینکه ترامپ رئیس‌جمهور شود یا بایدن هیچ فرقی در سیاست اصلی ضربه زدن به مردم ایران حاصل نخواهد شد.»

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز مجلس با تبریک فرا رسیدن هفته دفاع مقدس، گفت: منطق دفاع مقدس یعنی باور به توان مردم و اعتقاد راسخ به اینکه سنت‌های الهی تخلف‌ناپذیر هستند. هرگاه مردم را باور کنیم پیروز خواهیم شد، هرگاه آن‌ها را فراموش کنیم و در رأس امور ندانیم در چشم بر هم زدنی شکست بر ما چیره خواهد شد.

اگر مردم را باور کنیم، پیروز هستیم

وی افزود: دفاع مقدس برای ما مدرسه مردم‌باوری است. به عینه دیده‌ایم در ابتدای جنگ هنگامی که باوری به حضور آن‌ها توسط مسئولان وجود نداشت، چگونه دشمنان پیشروی کردند و چگونه تنها چند ماه پس از حضور گسترده مردم و باور واقعی به توان ملت عملیات‌هایی مانند شکست حصر آبادان، طریق‌القدس و فتح‌المبین در ابتدای سال ۶۱ به وقوع پیوست. قالیباف گفت: آن منطق همچنان زنده و پیش روی ماست. اگر مردم را فراموش کنیم که شکست می‌خوریم و اگر به توان آن‌ها باور داشته باشیم و کار را به آن‌ها واگذار کنیم، پیروزی حاصل خواهد شد. شعار هفته دفاع مقدس امسال شعاری پرمغز و درس‌آموز است. ما قوی هستیم. این همان منطقی است که باعث شکست‌های امروز دشمنان مردم ایران شده است.

نباید به شکست‌های سیاسی امریکا دلخوش باشیم

رئیس مجلس افزود: به عنوان مثال درباره همین اقدامات اخیر امریکا باید تأکید کرد به دلیل اقتدار و ایستادگی مردم ایران، دشمن به آنچه می‌خواست نرسید ولی نباید به این شکست‌های حقوقی و سیاسی امریکا دلخوش باشیم و فراموش کنیم که دشمن ظالم ما در صورت ادامه یافتن برخی غفلت‌ها، گام به گام در تشدید تحریم‌ها جلوتر می‌آید تا به نظام تحریم‌ها شکل جدیدی بدهد.

قالیباف خاطرنشان کرد: تجربه این مدت نشان داده است که هرگاه در برابر اقدامات خصمانه امریکا منفعل عمل کرده‌ایم، فشار تحریمی بیشتری به معیشت مردم وارد شده است، لذا ضروری است با اقدامات فعالانه، هوشمندانه و مؤثر اجازه ندهیم بیش از این به مردم عزیزمان فشار بیشتری وارد شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: در همین راستا ضروری است کمیسیون امنیت ملی شکست مفتضحانه امریکا در حوزه حقوقی و سیاسی حرکت‌های یکجانبه امریکا که مورد اعتراض دیگر کشور‌های جامعه بین‌الملل نیز هست را رصد و اقدامات متقابل لازم را برای صیانت از منافع مردم با جدیت پیگیری و به صحن ارائه دهد.
معیشت مردم را معطل غرب نکنیم

ترامپ و بایدن فرقی ندارند

قالیباف افزود: وظیفه ما آن است که مردم را قوی کنیم. مسئله مردم ما ناکارآمدی در اداره کشور است. مسئله مردم ما شرایط سخت معیشتی است، مسئله مردم ما حمایت نشدن از لحاظ اقتصادی است. ما نباید کشور و معیشت مردم را معطل غرب کنیم. باید مردم را در اولویت قرار دهیم و باید از تجربه‌های روشن ملت ایران بهره بگیریم و بدانیم که دشمنی امریکا با این ملت ریشه‌دار است و اینکه ترامپ رئیس‌جمهور شود یا بایدن هیچ فرقی در سیاست اصلی ضربه زدن به مردم ایران حاصل نخواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: لازم است روی قوی شدن ملت ایران تمرکز و پیروزی واقعی را زمانی اعلام کنیم که اقتصاد و مردم ما قوی شده باشند و احساس کنند در زندگی آن‌ها تغییرات ملموسی ایجاد شده است.

طرح پیشنهادی مرکز پژوهش‌ها برای مقابله با اقدامات امریکا

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نظر کارشناسی خود را درباره پیش‌نویس طرح تکالیف دولت در پاسخ به تلاش غیرقانونی برای اعاده مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت در راستای مقابله با اقدامات خصمانه امریکا ارائه کرد.

براساس این گزارش، دفتر مطالعات حقوقی این مرکز در اظهارنظر کارشناسی خود آورده است؛ ایالات متحده امریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران و مهار آن و در راستای افزایش فشار بر ملت ایران اقدامات خصمانه متعددی را مرتکب شده است. حمایت از گروهک‌ها و سازمان‌های جدایی‌طلب، حمایت از رژیم بعث عراق در طول دوران جنگ تحمیلی، انهدام سکو‌های نفتی ایران و حمله به ناوچه‌ها و قایق‌های ایرانی در جنگ نفتکش‌ها، حمله به هواپیمای مسافربری ایران ایر، ترویج ایران‌هراسی، اعمال تحریم گسترده و ضدانسانی علیه ملت ایران، مخالفت با حقوق مشروع ایران برای غنی‌سازی بومی و نیز حمایت از فتنه‌گری‌ها و آشوب‌طلبان ازجمله مهم‌ترین اقدامات خصمانه امریکا علیه ملت ایران محسوب می‌شود.

این گزارش می‌افزاید: دولت مستکبر کنونی امریکا نیز در قالب کارزار فشار حداکثری اقداماتی همچون عدم پایبندی به تعهدات برجامی و خروج یک‌جانبه از توافق هسته‌ای، اعمال محاصره اقتصادی علیه ایران و ممانعت از تأمین غذا و دارو، لغو معافیت‌های هسته‌ای و ترور جنایتکارانه شهید سپهبد سلیمانی را به انجام رسانده و در جدیدترین اقدام خود برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی ایران و در نهایت بازگشت قطعنامه‌های ۱۶۹۶ (مصوب سال ۲۰۰۶)، ۱۷۳۷ (مصوب ۲۰۰۶)، ۱۷۴۷ (مصوب ۲۰۰۷)، ۱۸۰۳ (مصوب ۲۰۰۸)، ۱۸۴۵ (مصوب ۲۰۰۸) و ۱۹۲۹ (مصوب ۲۰۱۰) را آغاز کرده است. با توجه به این امر، اتخاذ اقدامات قاطع و متقابل در برابر اقدامات استکباری و تلاش‌های سلطه‌جویانه ایالات متحده امریکا بیش از گذشته ضرورت پیدا کرده است.

بر اساس این گزارش تدابیر قانونی جهت مقابله با موارد فوق به صورت اقدام عملی و نیز برنامه‌ریزی برای جلوگیری از تشدید اقدامات، در هفت ماده ارائه شده است.

شایان ذکر است در این گزارش در خصوص اقدامات فنی پیشنهاد شده است تا در چارچوب تقویت گام‌های کاهش محدودیت‌های هسته‌ای، وضعیت تمامی برنامه‌های هسته‌ای ایران از جمله در خصوص اقدامات زیر به قبل از توافق هسته‌ای سال ۱۳۹۴ بازگردد، ضمن آنکه دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از طریق فناوری‌های مدرن نظارتی و برخط و حضور طولانی‌مدت نمایندگان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کشور طی حداکثر دو هفته متوقف شود.

در این گزارش همچنین عنوان شده در صورتی که به هر نحو تمام یا بخشی از مفاد قطعنامه‌های سابق شورای امنیت علیه ایران در موضوع هسته‌ای اجرا شود، برجام از لحاظ قانونی بی‌اعتبار است و دولت مکلف است اجرای آن را در عمل نیز متوقف کند.

نظر شما