شناسهٔ خبر: 42779282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مخالفت جمهوریخواهان با تصمیم ترامپ برای انتصاب قاضی دیوان عالی

تهران- ایرنا- به دنبال اصرار و شتاب ترامپ برای انتصاب قاضی دیوان عالی آمریکا قبل از انتخابات ۲۰۲۰، سناتور آلاسکا به عنوان دومین سناتور جمهوریخواه مخالفت خود با این تصمیم ترامپ را اعلام کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از شبکه سی ان بی سی، "لیزا مورکوفسکی" سناتور جمهوریخواه آلاسکا روز یکشنبه گفت که وی از انتخاب دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا برای جایگزینی «روث بیدر گینزبرگ» قاضی فقید دیوان عالی تا قبل از روز انتخابات ۲۰۲۰ (۱۳آبان) حمایت نخواهم کرد.

دولت ترامپ اصرار دارد تا قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ جانشین گینزبرگ تعیین شود.

پیش از این، سوزان کالینز سناتور جمهوریخواه ایالت مین مخالفت خود با تصمیم ترامپ برای تعیین جانشین گینزبرگ قبل از انتخابات ۲۰۲۰ را اعلام کرده بود.

با افزایش روزشمار تعداد  جمهوریخواهان  مخالف با تصمیم ترامپ، راه برای کاخ سفید و میچ مک کانل رهبر اکثریت مجلس سنا برای تعیین جانشینی گینزبرگ سخت تر می شود.

با مرگ «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، دموکرات ها را نسبت به بهره برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از این مساله به شدت نگران کرده است.

گینزبرگ به مدت ۲۷ سال کرسی قضاوت در دیوان عالی آمریکا را در اختیار داشت و تا آن زمان برتری جمهوریخواهان به دموکرات ها پنج به چهار محسوب می شد. حال با خالی شدن این کرسی در پی مرگ وی، در صورت اقدام ترامپ به انتخاب فرد جایگزین و حمایت سنا در زمان باقی مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، کفه ترازو می تواند در عالی ترین سطح تصمیم گیری قضایی به نفع ترامپ تغییر یابد.

با توجه به این که ترامپ در دوره ریاست جمهوری خود دو قاضی محافظه‌کار بر مسند این کرسی معرفی و منصوب کرده، با معرفی نفر سوم توسط وی به طور عملی کنترل محافظه‌کاران بر بالاترین مرجع قضایی در آمریکا قوی‌تر می‌شود.

نظر شما