شناسهٔ خبر: 42778485 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

توقف فروش سهام عدالت صحت دارد؟/ پیگیری فروش سهام عدالت با کد ملی

فروشندگان سهام عدالت طی هفته های اخیر از عدم فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها گله داشتند و توقف فروش سهام عدالت موجی از نگرانی بین سهامداران راه انداخته است. سهامداران با مراجعه به سامانه فروش سهام عدالت میتوانند اقدام به فروش سهام عدالت در کارگزاری مفید و سایر کارگزاری ها کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر سهامداران سهام عدالت با مراجعه به سامانه فروش سهام عدالت میتوانند سهام عدالتشان را بفروشند. عدم فروش سهام عدالت توسط کارگزاری ها سهامداران را گله‌مند کرد که مدیر عامل کارگزاری فارابی درباره ی علت توقف فروش سهام عدالت توضیحاتی ارائه کرد. همچنین پیگیری فروش سهام عدالت با کد ملی امکان پذیر شد که در این خبر به آن می پردازیم.

 

سامانه فروش سهام عدالت

 

فروش سهام عدالت از زمان افت شاخص بورس در مرداد ماه کند شد و مدیران کارگزاری‌ها علت را در محدودیت‌هایی لحاظ شده توسط نهادهای نظارتی عنوان کردند.مدیر عامل کارگزاری فارابی که با سامانه سعدی اقدام به فروش سهام عدالت می‌کند در گفتگو با تجارت‌نیوز از عدم فروش سهام عدالت طی هفته‌های اخیر خبر داد.

 

رحمان بابازاده در توضیح فرایند فروش سهام عدالت در طی بیش از یک ماه اخیر گفت: متاسفانه سازمان بورس و نهادهای نظارتی اجازه فروش سهام عدالت را به خاطر شرایط بازار نمی‌دهند، در یک ماه اخیر در برابر حجم درخواست‌های فروشی که برای ما ارسال می‌شود و همچنین با توجه به این که نمادهای سهام عدالت باید بعداز ظهر و توسط حقوقی‌ها خریداری شود فروش سهام عدالت در مقادیر بسیار ناچیز انجام شده است.

 

وی عنوان کرد: در حال حاضر تعداد زیادی درخواست فروش در سامانه سعدی هست که اجازه فروش آن داده نمی‌شود، حجم اندکی هم که فروخته شده توسط صندوق‌ها و حقوقی‌ها خریداری شده اما به دلیل این که سامانه سعدی بزرگترین و پراستقبال‌ترین سامانه در فروش سهام عدالت است، بیشترین حجم تقاضا فروش هم برای این سامانه ارسال می‌شود و این حجم زیاد را صندوق‌ها نمی‌توانند بخرند.

 

به گفته مدیر عامل کارگزاری فارابی، فروش‌های خردی که انجام می‌شود به صورت روزانه پول آن واریز می‌شود، وی در این خصوص افزود: چند روز قبل هم فروش داشتیم که حتما در این هفته به حساب سهامداران واریز خواهد شد، اما رقم آن خیلی بااهمیت نیست.

 

وی معتقد است: نهادهای نظارتی باید یک تصمیم جدی برای این موضوع بگیرند، چون از یک طرف ثبت درخواست فروش را برای سهامداران باز گذاشته‌اند اما از طرف دیگر با نیت حمایت از بازار محدودیت بالایی برای فروش سهام عدالت در بازار را تعریف کرده‌اند و باید برای این موضوع فکر کرد، ما هم مرتب در حال مذاکره و ارتباط با مدیران مربوطه هستیم ولی تاکنون به نتیجه مساعدی نرسیده‌ایم.

 

سامانه فروش سهام عدالت

 

بابازاده با اشاره به شرایطی که برای فروش سهام عدالت ایجاد شده، اظهار کرد: بیش از ده سال بود که سهامداران حق فروش سهام عدالت را نداشتند، امسال فروش این سهام را آزاد کردند و سهامداران به آن امید بستند اما الان از فروش آن به دلیل حمایت از بازار جلوگیری می‌کنند، اما از سوی دیگر این محدودیت‌ها دلخواسته نیست و به خاطر آسیبی بود که به بازار وارد شد.

 

وی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر درخواست فروش بیش از 2500 میلیارد تومان سهام عدالت نزد سامانه سعدی وجود دارد که امکان فروش آن نیست.

 

پیگیری فروش سهام عدالت با کد ملی

 حسین فهیمی، سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت در راستای علل واریز نشدن بهای سهام فروخته شده به حساب فروشندگان سهام عدالت بیان داشت: احتمال می رود اشکالی در خصوص شماره شبای سهامداران وجود دارد و توصیه می شود که سهامدار به شعب محل ثبت مراجعه کند تا در پی آن، اشکال یا ابهام موجود رفع شود.

 

<div id="video-display-embed-code_177670" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/59823/177670?width=400&height=300"></script></div>

 

سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت اظهار کرد: کارگزاری‌ها بر اساس محاسبات و در نظر گرفتن منافع دارندگان سهام عدالت اقدام به فروش می کنند و به همین دلیل هنوز برخی از سهام به فروش نرفته است، حال اگر بیش از ۱۰ روز از ثبت سفارش فروش گذشته، احتمال می رود اشکالی در خصوص شماره شبای سهامدار وجود دارد و یا اینکه اطلاعات وارد شده ناقص است، بنابراین توصیه می شود که سهامدار به شعبی که سفارش فروش در آن محل داشته اند، مراجعه کنند و از صحت اطلاعات وارد شده مطمئن شوند تا در پی آن اشکال یا ابهام موجود رفع شود.

 

او همچنین افزود: سفارش فروش در مجموع بانک‌ها تجمیع و به کارگزاری منتقل می‌شود و بعد از آن کارگزاری‌ها طبق صلاحیت سهامداران، شرایط موجود در بازار و هماهنگی با ناظر بازار سهام را به فروش می رسانند، به همین دلیل امکان اینکه این اقدام با تاخیر مواجه شده باشد و فروش زمانبر باشد، وجود دارد، پس بهتر است افراد صبوری کنند تا سهام آنها به فروش برود و مبلغ اصل از فروش سهام عدالت به حساب آنها واریز شود.

 

فروش سهام عدالت بهتر است یا نگهداری سهام عدالت ؟

افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند می ‌توانند با مراجعه به شعب بانکی از مزیت فروش فوری ۳۰ درصد پرتفوی سهام عدالت استفاده کنند. تاکید بر این است که مشمولان فقط در صورت “نیاز ضروری” دست به فروش سهام خود بزنند در غیر این صورت، این سهام در آینده سودده ‌تر خواهد بود.

 

با توجه به سبد دارایی ‌ها، سهام عدالت دارای حفظ ارزش برای بلندمدت است و ارزش آن در بلند مدت بالاتر می‌رود. نگهداری بلند مدت سهام عدالت به صرفه تر از فروش آن است. سهام عدالت برای فروختن نیست بلکه برای نگهداری بلند مدت است و این امکان فروش به معنای تشویق افراد به فروش نیست بلکه امکانی برای افراد است و این مزیت فروش همیشه وجود خواهد داشت.

 

<div id="video-display-embed-code_177700" ><script type="text/JavaScript" src="https://rahbordemoaser.ir/fa/news/play/embed/59823/177700?width=400&height=300"></script></div>

 

آیا برای فروش سهام عدالت نیاز به کد بورسی است؟

کسانی که روش مدیریت مستقیم سهام عدالت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انتخاب می ‌کنند، فعلا نیازی به کد بورسی ندارند، بلکه بعد از مهلت یک ماهه فهرست این افراد به شرکت سپرده ‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، سمات، فرستاده شده و در آن جا برای سهامداران عدالت کد معاملاتی بورسی در نظر گرفته می ‌شود و سهام به نام فرد می‌ شود، اما فعلا برای فروش سهام عدالت نیازی به کد بورسی نیست.

 

ولی بعد از دریافت کد بورسی برای اینکه بدانید کدام سهم را بفروشید و کدام را نگه دارید باید قدرت تحلیل کردن سهم های موجود در پرتفوی خود را داشته باشید و اینکار هم فقط با آموزش دیدن و یاد گرفتن به دست می آید. دوره آموزش بورس نخبگان خانه سرمایه می تواند بهترین نقطه شروع آموزش شما برای تبدیل شدن به یک تحلیل گر حرفه ای است!

 

مهلت فروش سهام عدالت تا کی است؟

از روز ششم خرداد ماه 30 درصد از سهام عدالت برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند آزاد شده است و طبق گفته رئیس جمهور 30 درصد دوم در روز عید غدیر و 30 درصد سوم نیز در روز 22 بهمن ماه قابل فروش می‌شود.

 

بنابراین 10 روز دیگر یعنی از روز 18 مرداد ماه 30 درصد دوم قابل فروش می‌شود، با نزدیک شدن به این زمان برای سهامداران این سوال ایجاد شده است که آیا مهلت فروش 30 درصد اول تا پیش از زمان آزادسازی 30 درصد دوم به پایان می‌رسد و یا پس از آن می‌توانند سهامشان را تا سقف 60 درصد بفروشند؟

 

توقف فروش سهام عدالت

 

سهامداران می‌توانند تا هر زمان که مایل باشند سهام خود را نگه دارند و هر زمان که به پول آن نیاز داشتند اقدام به فروش کنند، همچنین می‌توانند تا پایان آزادسازی 100 درصدی آن صبر کنند و به صورت یکجا بفروشند. شرکت سپرده‌گذاری مرکزی نیز این موضوع را تایید کرد و بنابراین فرصت فروش همچنان ادامه دارد.

 

با آغاز فرایند آزادسازی سهام عدالت مسئولان بارها تکرار کردند که سهامداران سهام عدالت در صورت این که نیاز فوری به فروش ندارند برای این کار اقدام نکنند و کمی صبر کنند، پیشنهاد رئیس جمهور به مردم این است که سهام خود را نفروشند و از منافع بلندمدت آن بهره‌مند شوند. وزیر اقتصاد نیز توصیه کرد که سهامداران خودشان این سهام را مدیریت کنند و از فروش شتابزده خودداری کنند.

 

از سوی دیگر طبق آخرین آمارهای شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، 18 میلیون و 300 هزار نفر روش آزادسازی مستقیم را انتخاب کرده‌اند که فقط حدود دو میلیون نفر از آنها درخواست فروش داده‌اند، بنابراین 89 درصد از این سهامداران هنوز برای فروش اقدام نکرده‌اند که همچنان فرصت دارند.

 

مشکل سهام عدالت را از کجا پیگیری کنیم؟

در فرایند فروش سهام عدالت دارندگان با مشکلاتی از قبیل عدم ثبت درخواست فروش سهام در هر دو مرحله 30 درصد اول و دوم، تاخیر در فروش و واریز پول سهام، فروش بدون اجازه 30 درصد دوم، مغایرت در اطلاعات و… روبه‌رو هستند.

 

سهامداران می‌توانند درخواست فروش سهامشان را در هر دو نوع کارگزاری بانکی و غیربانکی ثبت کنند و طبیعتا برای پیگیری مشکلات خود نیز باید با این کارگزاری‌ها در تماس باشند که در ادامه شماره تماس برخی از آنها آمده است:

 

 

بانک سپه

سهامداران می‌توانند به سامانه www.sepahbourse.com مراجعه کنند و یا با شماره ۵۸۳۲۹ (۰۲۱)، ۸۸۵۵۶۴۲۶ (۰۲۱) و ۸۸۷۲۶۰۵۷ (۰۲۱) تماس بگیرند و شکلات خود را پیگیری کنند.

 

بانک ملی

مشتریان کارگزاری بانک ملی می‌توانند با شماره‌های 84358 و 84358 (021) تماس بگیرند و از طریق لینک https://bmiboursese.etadbir.com/ روند فروش و واریز پول سهام خود را ببینند.

 

بانک ملت

شماره تماس 42116000 (021) واحد پاسخگویی کارگزاری بانک ملت است و سهامداران می‌توانند از طریق ورود به پرتفوی سهامشان در سامانه کارگزاری بانک ملت روند فروش سهامشان را مشاهده کنند یا فرم درخواست پیگیری را در سامانه به آدرس https://mellatbroker.ir/contact پر کنند.

 

بانک آینده

کسانی که برای فروش سهام عدالت از طریق بانک آینده اقدام کرده‌اند برای پیگیری درخواست خود می‌توانند با با شماره 42764000 (021) تماس بگیرند.

همچنین از طریق ورود مجدد به این سامانه به آدرس https://se-tat.rayanbroker.ir/ می‌توانند مرحله به مرحله انجام درخواست فروش خود را مشاهده کنند

 

بانک تجارت

سهامدارانی که برای فروش به کارگزاری بانک تجارت مراجعه کرده‌اند می‌توانند با شماره‌های 206-24853200 (021) و 608-24853602 (021) تماس بگیرند و مشکل خود را مطرح کنند.

 

بانک انصار

کارگزاری بانک انصار نیز شماره تماس 43364 (021) داخلی 202 تا 206 را برای پاسخگویی به مشکلات سهام عدالت در نظر گرفته است و سهامداران باید با این شماره‌ها تماس بگیرند.

 

بانک سامان

در خصوص کارگزاری بانک سامان نیز دارندگان سهام با شماره 43024000 (021) تماس بگیرند و از طریق ارتباط با واحد پذیرش (گزینه 3) مشکل خود را پیگیری کنند.

 

بانک مسکن

دو شماره 75241000 و 75439000 (021) نیز برای مشتریان بانک مسکن وجود دارد تا مشکلات سهام عدالتی خود را عنوان کنند و از روند فروش و واریز پول سهام خود آگاه شوند.

 

بانک رفاه

در کارگزاری بانک رفاه نیز شماره تماس 3 الی 41772501 (021) برای ارتباط سهامداران با کارگزاری در نظر گرفته شده است.

 

کارگزاری فارابی(سامانه سعدی)

بسیاری از سهامداران از طریق سامانه سعدی که سامانه معاملات سهام عدالت کارگزاری فارابی است اقدام به فروش سهامشان کرده‌اند که این گروه می‌توانند با شماره‌گیری 1561 و ارتباط با بخش پشتیبانی در تمام طول هفته از ساعت هشت تا 24 مشکلات خود را پیگیری کنند.

 

کارگزاری آگاه

سهامدارانی که از طریق کارگزاری آگاه درخواست فروش سهام خود را ثبت کرده‌اند و قصد پیگیری سهامشان را دارند با شماره 91004004 (021) تماس بگیرند یا اعتراض خود را به آدرس ایمیل CRM@AGAH.COM ارسال کنند.

 

کارگزاری مفید

برای پیگیری فروش سهام عدالت در کارگزاری مفید نیز دو راه ارتباطی در نظر گرفته شده است.

مشتریان این کارگزاری می‌توانند درخواست پیگیری فروش سهامشان را به آدرس 8700@emofid.com ارسال کنند یا با شماره‌های 8700 (021) و 91008700 (021) تماس بگیرند.

 

کارگزاری کیان

سهامداران برای پیگیری سفارش فروش خود می‌توانند با شماره 47180595 (021) تماس بگیرند یا درخواست خود به ایمیل این کارگزاری به آدرس edalat@kian.trade ارسال کنند.

همچنین می‌توانند وضعیت پرتفوی سهامشان را با ورود به آدرس https://se.kian.trade/ مشاهده کنند.

 

اقتصاد بیدار

مشتریان کارگزاری اقتصادبیدار نیز با ورود با سامانه کارگزاری به آدرس https://edalat.ebb.ir/ فرایند فروش سهامشان را در بخش «وضعیت سفارشات» مشاهده کنند و همچنین در بخش «گفتگو آنلاین» مشکلات و درخواست خود را بنویسند تا از طرف کارمندان کارگزاری به آنها پاسخ داده شود.

سهامداران همچنین می‌توانند برخی از اطلاعات را از طریق کانال ارتباطی شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و اعتراض خود را از طریق وزارت اقتصاد ثبت کنند.

 

سهم آشنا

در کارگزاری سهم آشنا برای سهامداران این امکان درنظر گرفته شده تا با به تفکیک مشکلات خود را پیگیری کنند، شماره واحد پاسخگویی این کارگزاری 2721 (021) است.

 

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی

در خصوص ثبت اعتراض و پیگیری روند فروش سهام عدالت شرکت سپرده‌گذاری مرکزی شماره 1569 را اعلام کرده است.

 

ثبت اعتراض در وزارت اقتصاد

وزیر اقتصاد نیز از فروشندگان سهام عدالت خواسته است که چنانچه با تاخیر غیرمعمول در واریز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالتشان مواجه شده‌اند، مشکل خود را با راه‌های ارتباطی این وزارتخانه مطرح کنند.

سهامداران پس از طرح مشکل خود در پورتال این وزارتخانه، برای آگاهی از نتیجه درخواست مطروحه در پورتال این وزارتخانه، با شماره تلفن ۳۳۹۶۷۳۰۰ (۰۲۱) تماس حاصل نمایند.

سهامداران برای شروع ابتدا باید فرم ثبت اعتراض را در سامانه http://form.mefa.ir/ ثبت کنند.

 

نظر شما