شناسهٔ خبر: 42775455 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

پاسخ وزارت کشور به ادعای تعلل در مدیریت حاشیه نشینی

وزارت کشور در پی طرح رسانه ای اظهارات یکی از نمایندگان با ادعای ۷ سال تعلل وزارت کشور در خصوص حاشیه نشینی، برای آگاهی عموم مخاطبان شریف و تنویر افکار عمومی، گزارش اقدامات سازمان امور اجتماعي کشور را منتشر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان به نقل از پایگاه اطلاع رسان وزارت کشور، در پی طرح رسانه ای اظهارات یکی از نمایندگان با ادعای ۷ سال تعلل وزارت کشور در خصوص حاشیه نشینی، برای آگاهی عموم مخاطبان شریف و تنویر افکار عمومی، گزارش اقدامات سازمان امور اجتماعي کشور در راستای ساماندهی سکونت گاه های غیررسمی و حل مسأله حاشيه نشيني منتشر شد.
متن کامل این گزارش بدین شرح است:
مسئوليت سياستگذاري و برنامه ريزي برای حل مسأله حاشيه نشيني از سال سال ۱۳۸۲ طي تصويب سندي با عنوان «سند ملي توانمندسازي وساماندهي سكونتگاههاي غيررسمي»توسط هيأت وزيران به«ستاد ملي ساماندهي وتوانمندسازي سكونتگاههاي غير رسمي» تحت مسئوليت مستقيم وزارت راه وشهرسازي واگذار شده است .
هیات وزیران در سال ۱۳۹۳ «سند ملي احياء، بهسازي و نوسازي و توانمندسازي بافت هاي ناكارآمد شهري» را تصویب و « ستاد ملي بازآفريني شهري پايدار» را به رياست رئيس جمهور و نايب رئيسي وزير راه و شهرسازي به وزارت راه و شهرسازي برای ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در ابعاد مختلف وظیفه مند نمود که وزارت كشور نیز يكي از دستگاههاي عضو اين ستاد مي باشد.
اما وزارت کشور به عنوان يك نهادحاكميتي، علاوه برهمكاري باسايردستگاهها در قالب اسناد و ستادهای پیش گفته، و بمنظورمداخله مؤثر در ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی– بعنوان یکی از چالشهای اساسی کشور- با استفاده از ظرفیتهای قانونی خود ( نظیر شورای اجتماعی کشور) و ظرفیتهای ساختاری و مدیریتی ( استانداریها) در طی۷ سال گذشته اقداماتی به شرح زیر در رابطه با مناطق حاشیه نشین انجام داده است : 
۱- تهیه گزارش جامع وضعیت اجتماعی کشور از سال ۹۲ و ارائه آن به محضر مقام معظم رهبری و سران قوا در سال ۹۴ و طرح موضوع حاشيه نشيني در سطح مسئولين عالي نظام و حساس سازي سطوح حاكميتي و مسئولين قوا در اين خصوص كه منجر به در اولويت قرار گرفتن موضوع در سطح كشور و دستور مستقيم مقام معظم رهبري براي انجام كار فوق العاده دستگاههاي ذيربط در راستاي بهبود و ساماندهي مناطق حاشيه نشين گرديد.
۲- تخصیص بخش قابل توجهی از زمان جلسات شورای اجتماعی کشور به موضوع حاشیه نشینی و ایجاد هماهنگی و هم افزایی در برنامه هاي مرتبط با كنترل وکاهش آسيب هاي اجتماعي دستگاههای عضو– بویژه در مناطق حاشیه نشین - در سطوح ملي و استاني . استانداران تعدادی از استانهای کشوردر جلسات شورای اجتماعی حضور یافته و با طرح مسائل مناطق حاشیه نشین استان مربوطه از ظرفیت شورای اجتماعی کشور در جهت حل و فصل مسائل مناطق حاشیه نشین استان متبوع خود استفاده نموده اند . 
۳- تعامل مستمر و فعال بین وزارت کشور ( بعنوان مسئول شورای اجتماعی کشور) و وزارت راه و شهرسازی( بعنوان مسئول ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار) و تدوین يك برنامه مشترك براي ساماندهي و توانمندسازي محلات حاشيه نشين و به اشتراک گذاری منابع و اعتبارات مشترك در تعدادي از محلات كشور.
۴- اختصاص بیش از ۵۰% منابع اعتباری ردیف آسیبهای اجتماعی به ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در قالب برنامه دفاتر تسهیل گری و برنامه های فوق العاده دستگاههای اجرایی در زمینه های کاهش طلاق، کاهش اعتیاد، ساماندهی کودکان کار وخیابان، حل مشکل بازماندگی از تحصیل کودکان، آموزش فنی وحرفه ای زنان سرپرست خانوار ساکن در مناطق حاشیه نشین و ... ( شایان ذکر است که کل اعتبار تخصیص یافته به وزارت کشور طی۴ سال اخیر، تنها حدود ۷۵۰۰ میلیارد ريال بوده – یعنی سالانه کمتر از ۲۰۰ میلیارد تومان - که بیش از ۵۰% این رقم در مناطق حاشیه نشین کشور هزینه شده است ) .
۵- عمده ترين و مهم ترين برنامه وزارت كشور در محلات حاشيه نشين ايجاد دفاتر تسهيلگري و توسعه محلي در محلات حاشيه نشين بوده است. سازمان امور اجتماعي از اواخر سال ۱۳۹۶ اقدام به اجراي برنامه اي با عنوان «استقرار دفاتر تسهيلگري و توسعه محله اي» با مشاركت موسسات غيردولتي و مبتني بر وضعيت سنجي و نيازسنجي و استفاده از مشاركت ساكنان در بهبود وضعيت محلات حاشيه نشين در محلات حاشیه نشین ۲۲ استان کشورشامل استانهاي : خوزستان، سيستان و بلوچستان، كرمان، هرمزگان، كرمانشاه، كردستان، تهران، لرستان، فارس، البرز، آذربايجان غربي، آذربايجان شرقي، اردبيل، اصفهان، ايلام، بوشهر، خراسان رضوي، خراسان شمالي، قم، گلستان، مركزي و يزد نمود. 
هدف ايجاد نهادهاي محلي مذكور آسان سازي روندوسرعت بخشيدن به امور براي حل مسائل گروهي وجمعي در مناطق حاشيه نشين بوده است. درفعاليت تسهيلگري آنچه كه مدنظراست مشاركت مردم وسهيم شدن آنان در فرايند تصميم گيري،برنامه ريزي و اجراي برنامه هاست .هدف تسهيلگري ايجاد فرصت مشاركت افرادي است كه به هر دليلي تاكنون فرصت مشاركت در تصميماتي كه به آنها مربوط مي شوند را نداشته و به نوعي در حاشيه بوده اند.
در حال حاضر و باگذشت دو سال از اجرای اين برنامه با مشاركت ۱۵۰ مؤسسه غيردولتي ۲۳۳ محله حاشيه نشين با جمعیتی بالغ بر ۳ میلیون نفر و با وسعتی بیش از ۳۰ هزار هکتار تحت پوشش این برنامه قرار گرفته اند و با اقداماتي كه از طريق دفاتر تسهيلگري صورت گرفته طي يك سال گذشته رقمي بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد ريال منابع از بخش هاي مختلف براي ساماندهي امور متعدد محلات هدف جذب گرديده است . 
شایان ذکر است که تمام این فعالیتها ، علاوه بر اقداماتی است که توسط معاونت عمرانی و توسعه امور شهری و روستایی وزارت متبوع از طریق شهرداریها و دهیاریهای کشور در زمینه ساماندهی سکونتگاههای غیررسمی در طی این سالها به انجام رسیده است ./
پایان پیام/50

نظر شما