شناسهٔ خبر: 42769606 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فرارو | لینک خبر

واکنش دلار و سکه به چکاندن ماشه تفنگ خالی

مرغ بعضی‌ها در بازار ارز و طلا، یک پا دارد و با هر خبر منفی یا تهدید توخالی توسط تاجر آمریکایی ناخواسته نظم بازار را به‌هم می‌زنند. از صبح امروز تا این لحظه دلار ۵۰۰ تومان گران شده. در حالی که در کل روز‌های هفته قبل این نوسان به ۴۰۰ تومان می‌رسید. سکه بهار آزادی از صبح ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده. یورو، درهم و طلای ۱۸ عیار هم شیطنت کرده‌اند اما خبر خوب این است که هرچه به زمان پایان معاملات نزدیک شدیم، اوضاع بهتر شد

صاحب‌خبر -
فرارو- مایک پومپئو از روز‌ها قبل ساعتش را با زمان طلوع خورشید در ایران هماهنگ کرده بود تا شاید بتواند با اعلام خبر بازگشت یک‌طرفه تحریم‌ها، رئیسش دونالد ترامپ را ذوق‌زده کند، اما همین که آمریکایی‌ها گفتند اعتقاد دارند یک‌طرفه تحریم‌های سازمان امنیت را برگردانند، وزرای امورخارجه کشور‌های اروپایی توییت‌هایی منتشر کردند و گفتند دوست دارند به مفاد برجام وفادار باقی بمانند. وزارت امور خارجه ایران هم مدام بیانیه داد و اطلاعیه صادر کرد. همه‌چیز عادی به‌نظر می‌رسید. انگار وعده حسن روحانی درباره پیروزی ایران در روز شنبه و یکشنبه محقق شده باشد. در بازار ارز و طلا، اما مرغ بعضی‌ها یک پا دارد و با هر خبر منفی یا تهدید توخالی توسط تاجر آمریکایی بدون اینکه بدانند نظم بازار را به‌هم می‌زنند. از صبح امروز تا این لحظه دلار ۵۰۰ تومان گران شده. در حالی که در کل روز‌های هفته گذشته این نوسان به ۴۰۰ تومان می‌رسید. سکه بهار آزادی از صبح ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. یورو، درهم و طلای ۱۸ عیار هم شیطنت کرده‌اند، اما خبر خوب این است که هرچه به زمان پایان معاملات نزدیک شدیم، اوضاع بهتر شد. حداقل روند افزایشی متوقف شده و دلار و سکه و طلا مجبور به عقب‌نشینی شدند. در این گزارش آنچه امروز اتفاق افتاد را با هم مرور می‌کنیم.

روند بازار ارز در معاملات ابتدای روز 
دروغ چرا؛ بازار آزاد ارز صبح یکشنبه با اسم رمز تحریم و ماشه تکان خورد، اما بانک مرکزی هم بیکار نماند و تمام تلاش خود را به‌کار گرفت تا اوضاع را سروسامان دهد. رسانه‌های طرفدار دولت یا همسو با سیاست‌های بانک مرکزی از این تاکتیک با عناوینی مثل «جلوگیری از ایجاد آربیتراژ قیمت» یاد می‌کنند. این کار به‌طور خلاصه یعنی با افزایش قیمت دلار در صرافی‌های رسمی اجازه ندهیم افرادی از دلار با قیمت پایین بخرند و در بازار آزاد با قیمت بالا بفروشند. به این ترتیب در همان ابتدای کار یعنی اوایل صبح، قیمت بازگشایی بازار دلار در صرافی ملی ۳۰۰ تومان بیشتر از روز قبل تعیین شد. تاکتیکی که نشان می‌داد بانک مرکزی به دنبال مدیریت نوسان قیمت است. از نگاه برخی معامله‌گران سطح ۲۶ هزار و ۶۰۰ تومان در بازار، سطح مقاومتی است و بانک مرکزی با عبور از این عدد نشان داد به جای دامنه‌های قیمت به دامنه‌های نوسان توجه دارد. به‌این ترتیب قیمت دلار صرافی ملی نسبت به روز گذشته ۲.۹ درصد افزایش پیدا کرد. در سوی دیگر رسانه‌هایی که معمولا همیشه انتقاد می‌کنند، تاکتیک دیروز بانک مرکزی را هم شیوه‌ای برای جبران کسری بودجه دولت دانستند.

نرخ شروع به‌کار درهم نیز در صبح یکشنبه هفت‌هزار و ۴۰۰ تومان بود. این عدد نشان می‌دهد قیمت دلار باید بیش از ۲۷ هزار تومان باشد، اما در شروع به‌کار صرافی ملی دلار ۲۶ هزار و ۷۵۰ تومان قیمت‌گذاری شد.

وقتی وضعیت بازار معکوس شد
هر چه زمان جلو رفت قیمت‌ها افزایش پیدا کرد و در زمان‌هایی قیمت صرافی ملی از بازار سبقت گرفت. در نهایت وقتی به نیمه روز رسیدیم قیمت دلار درصرافی ملی از ۲۷ هزار تومان عبور کرد و ۲۰۰ تومان آنطرف‌تر ایستاد، اما قیمت بازار پایین‌تر ایستاد.

دسته‌ای از تحلیلگران اعتقاد دارند هدف بانک مرکزی از اجرای این نقشه جمع‌کردن اسکناس از بازار بوده است. گروه مخالف، اما همچنان روی حرف خود می‌مانند و می‌گویند افزایش قیمت صبحگاهی به‌هرحال پالس منفی به بازار آزاد می‌دهد و آن را برای افزایش قیمت‌ها مصمم می‌کند.

با بررسی تغییرات قیمت در طول روز به‌نظر می‌رسد باید فرضیه اول را به‌واقعیت نزدیک دانست. چون قیمت دلار در بازار آزاد تا ظهر نتوانست بیشتر از ۱.۱ درصد رشد کند. ظهر یکشنبه دلار از ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان تا ۲۷ هزار و ۱۰۰ تومان قد کشید. عصر این عدد تا ۲۷ هزار و ۳۵۰ تومان پیش رفت، اما دوباره نزولی شد. به این ترتیب قیمت دلار در بازار آزاد نسبت به روز شنبه تنها دو درصد افزایش داشت. بعضی رسانه‌ها می‌نویسد این اتفاق به‌مذاق دلال‌ها خوش نیامده و در پشت پرده، جایی که با عنوان بازار معاملات فردایی شناخته می‌شود، نسبت به ماندگاری دلار در کانال ۲۷ هزار تومان شک و تردید وجود دارد. واسطه‌ها پچپچه‌کنان از هم می‌خواهند فروش را متوقف کنند تا جلوی روند عقب‌نشینی قیمت گرفته شود. موضوعی که قادر است جلوی تحقق این نظریه را بگیرد، ماندگاری نرخ درهم در جایگاه صبحگاهی خود است. عصر یکشنبه و با نزدیک شدن به پایان معاملات، درهم در بازار آزاد همچنان هفت هزار و ۴۴۰ تومان معامله می‌شود.

نشانه منفی دیگر تداوم گردن‌کشی قیمت سکه است. سکه تمام بهار آزادی صبح یکشنبه و در زمان شروع معاملات ۱۲ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان بود. در بازار آزاد این نرخ تا ساعت ۱۵ یعنی سه بعد از ظهر به ۱۳ هزار و ۲۷۵ هزار تومان رسید، و همچنان به روند افزایش قیمت خود ادامه داد. طوری که انگار دودستی به پله ۱۳ هزار و ۳۰۰ تومان ایستاده است. به این ترتیب در روز گذشته سکه تمام بهار آزادی در یک روز ۳۰۰ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد. این عدد برای طلای ۱۸ عیار ۲۱ هزار تومان بود. در بازار ارز هم شاهد افزایش ۵۰۰ تومانی قیمت دلار در یک روز بودیم. برای اینکه تاثیر اخبار روانی را روی بازار بهتر درک کنید، بهتر است بگوییم دلار در کل روز‌های هفته گذشته ۴۰۰ تومان گران شده بود. یورو به تنهایی امروز ۵۹۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده است و جلوی قیمت درهم باید عدد مثبت ۱۳۵ تومان را حک کنیم.
 
تغییر قیمت انواع ارز، سکه و طلای ۱۸ عیار نسبت به دیروز
ارز، سکه و طلا ۱۸ عیار

قیمت شنبه

قیمت یکشنبه

میزان افزایش

دلار ۲۶ هزار و ۸۰۰ تومان ۲۷ هزار و ۳۰۰ تومان ۵۰۰ تومان افزایش
یورو ۳۱ هزار و ۷۳۰ تومان ۳۲ هزار و ۳۲۰ تومان ۵۹۰ تومان افزایش
درهم هفت‌هزار و ۲۹۵ تومان هفت هزار و ۴۳۰ تومان ۱۳۵ تومان افزایش
سکه تمام بهار آزادی ۱۳ میلیون تومان ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ۳۰۰ هزار تومان افزایش
طلا ۱۸ عیار یک میلیون و ۲۱۶ هزار تومان یک میلیون و ۲۳۷ هزار تومان ۲۱ هزار تومان افزایش

نظر شما