شناسهٔ خبر: 42763314 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیریت به سبک استقلال و پرسپولیس

تهران- ایرناپلاس- یکی از محاسن مدیریت دولتی در فوتبال ایران این است که شما هر تصمیم اشتباهی بگیرید، بعد از ترک میز مدیریت، به کسی پاسخگو نیستید. البته تا مدتی، با اعتراض و انتقاد افکار عمومی مواجه‌ می‌شوید اما بعد، همه چیز تمام می‌شود. برای نمونه، نگاهی به مدیریت چند سال اخیر در دو باشگاه پرسپولیس و استقلال، رد پای تصمیم‌های مدیریتی به چشم می‌خورد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، روند طی شده در رویکرد مدیریت‌های کنونی دو باشگاه نیز همان مسیرهای گذشته را نشان می‌دهد. پرسپولیس به‌ دلیل دیرکرد در پرداخت طلب برانکو ایوانکوویچ و گابریل کالدرون با خطر محرومیت مواجه خواهد شد. همانگونه که استقلال به دلیل پرداخت نکردن بدهی خود به وینفرد شفر و آندره‌آ استراماچونی در معرض خطر محرومیت از پنجره نقل‌وانتقالات قرار دارد.

بازی از نوع مدیریت دولتی
بازی‌ که احمد سعادتمند درباره استراماچونی آغاز کرد و مهدی رسول‌پناه در رابطه با کنار آمدن با برانکو به راه انداخت، برگرفته از همان روش مدیریت دولتی است نه ورزشی؛ هرچند در سال‌های اخیر حتی مدیران ورزشی نیز اهالی فوتبال، طرفداران و رسانه‌ها را با عملکرد خود غافلگیر کرده‌اند. مهم‌ترین مساله حول باشگاه استقلال ماجرای بازگشت آندره‌آ استراماچونی به نیمکت این تیم بود. در حالی که فرهاد مجیدی به دلیل دیدار حساس با پرسپولیس در مرحله نیمه نهایی جام حذفی شرایط سختی را تجربه می‌کرد، انتشار خبر سفر مدیرعامل باشگاه به ایتالیا برای مذاکره با «استرا» سر و صدای زیادی به پا کرد.

سرانجام چالش مجیدی و سعادتمند
گرچه مدیران باشگاه در آن زمان تاکید داشتند مذاکرات برای توافق در راستای مطالبات این مربی است، اما هرچه زمان سپری شد شایعه مذاکره برای بازگرداندن استراماچونی قوت گرفت و اکنون به یک شکست بزرگ برای مدیران استقلال تبدیل شده است.
این حرکت غیراصولی و حرفه‌ای سعادتمند سبب شد تا فرهاد مجیدی با ناراحتی از تلاش برای حضور «استرا» روی نیمکت، آن هم پیش از فینال جام حذفی، با یک اشتباه ناشی از بی‌تجربگی، در فضای مجازی از سمت خود استعفا کند. سرانجام چالش مجیدی و سعادتمند به شکست در فینال جام حذفی منجر شد و با کناره‌گیری مجیدی و اطلاعیه باشگاه درباره مذاکره رسمی با استراماچونی، مدیریت باشگاه تلاش کرد هواداران خشمگین استقلال را در پی از دست دادن جام، کمی آرام‌ سازد.

بی‌توجهی به قانون
نکته مهم در این میان، بی‌توجهی مدیریت باشگاه به قانون عدم استفاده از بازیکن و مربی خارجی بود که پافشاری زیادی به آمدن این مربی ایتالیایی می‌کند و باز بدتر از همه، سکوت وزارتخانه درباره این اقدام مدیریت باشگاه بود. عجیب‌تر اینکه در جمع هیات مدیره‌ای که هیچ یک فوتبالی نیستند، یکی از اعضا با نوشتن نامه‌ای به رئیس قوه قضاییه برای چشم‌پوشی از دستورالعمل استفاده نکردن از مربی و بازیکن خارجی، تلاش برای بازگرداندن استراماچونی را به نمایش می‌گذارد، آن هم چند روز پس از هشدار مشترک فیفا و ای‌اف‌سی به دخالت مقام‌های قضایی در ماجرای پرونده ویلموتس!
در واقع چنین رویکردی از سوی هیات مدیره باشگاه، خواسته یا ناخواسته به فیفا و ای‌اف‌سی «کد» می‌دهد که مقام‌های قضایی در ورزش دخالت می‌کنند! با گذشت چند روز مدیران استقلال که همزمان سعی داشتند مجوز حضور استراماچونی در لیگ برتر را از سازمان لیگ، فدراسیون و مقام‌های قضایی به دلیل قانون منع ورود خارجی‌ها بگیرند، با یک ایمیل شاهکار خود را کامل می‌کنند.

«همانطور که می‌دانید ما در مورد قرارداد قبلی مذاکراتی داشته‌ایم و در مورد کلیات به توافق‌هایی دست یافته‌ایم. همانطور که اطلاع دارید این روند نیازمند اخذ پروانه ویژه‌ای از سوی سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال ایران است. در این رابطه و برای کسب مجوز برای حضور آندره‌آ استراماچونی برای فصل آینده روی نیمکت تیم استقلال، ما در تاریخ ششم سپتامبر (۱۶ شهریور) با فدراسیون فوتبال ایران مکاتباتی داشته‌ایم. متاسفانه ما تاریخ نهم سپتامر (۱۹ شهریور) پاسخ منفی از طرف فدراسیون فوتبال ایران دریافت کردیم. ما همه تلاش‌مان را در این رابطه انجام دادیم، اما نتوانستیم فدراسیون را قانع کنیم.»

ناراحتی پاستورلو و استراماچونی
این نامه به معنای بسته شدن پرونده بازگشت آندره‌آ استراماچونی بود و اینکه ما با یک نمایش، فرهاد مجیدی را کنار زدیم و ... استقلالی‌ها البته در این نامه، یک جمله گنجانده بودند که موجب ناراحتی پاستورلو و استراماچونی شد. در ایمیلی که استقلال اعلام کرده بود قانون اجازه حضور این مربی را در فوتبال ایران نمی‌دهد، قید شده بود که استقلال نمی‌تواند با درخواست استراماچونی موافقت کند و این در حالی است که طرف ایتالیایی اعتقاد دارد هیچ پیشنهاد و درخواستی به باشگاه نداده که آنها بخواهند موافقت یا مخالفت کنند!

بیانیه‌ای رسمی باشگاه برای عدم حضور استراماچونی
استراماچونی در استوری اینستاگرامی خود تاکید کرده بود پیشنهادی برای همکاری با استقلال به باشگاه نداده به همین دلیل، آن عبارت سبب عصبانیت و ناراحتی‌اش شده بود. استراماچونی در شرایط کنونی بر این باور است که باشگاه استقلال قصد داشته با زیرکی ماجرای شکایت این مربی به فیفا را منتفی کند و طرف ایتالیایی اینطور تصور می‌کند از ابتدا نیز اراده جدی برای ادامه همکاری وجود نداشته است. هر چند مدیران استقلال چنین اعتقادی ندارند. در نهایت هم باشگاه بعد از ماجراهای پیش آمده با بیانیه‌ای رسمی حضور استراماچونی در این تیم را منتفی اعلام کرد.

این رخدادهای مدیریتی باید به این نکته اشاره کرد که قرار است دو باشگاه استقلال و پرسپولیس در آینده نزدیک به بخش خصوصی واگذار شوند، در این صورت، افزایش بی‌رویه دستمزد مربیان و بازیکنان، چه پیامدهایی برای مدیران آینده این دو باشگاه خواهد داشت و بعدها بخش خصوصی نیز با مشکلات متعدد درگیر می‌شود.

نظر شما