شناسهٔ خبر: 42757977 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تحلیل بازار | لینک خبر

فرمانده ستاد عملیات مدیریت کرونا در تهران مطرح کرد

حمل و نقل عمومی، مهمترین عامل شیوع کرونا در کلانشهرها

زالی، فرمانده ستاد عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران از کاهش ۱۵ درصدی رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی خبر داد و گفت: بالاترین نقطه گرفتاری در کلانشهرها، حمل و نقل عمومی است.

صاحب‌خبر -

به گزارش بازار، علیرضا زالی در حاشیه امضای تفاهمنامه مابین روسای دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و مدیرعامل پارس خودرو افزود: در طول دو هفته گذشته میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در محیط‌های عمومی یاخدماتی بالای ۸۵ درصد بود که هم اکنون این رقم به ۷۰ رسیده است. این امار در موج دوم تا ۱۰ درصد در تهران اُفت کرد که امیدواریم مجدد تکرار نشود.

وی با اشاره به اینکه کمرنگ شدن رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی یکی از عوامل افزایش موارد بستری و فوتی در روزهای اخیر بوده است گفت: گروه اپیدمیولوژی ستاد تهران در حال بررسی دقیق و تحلیل علت افزایش آمار ابتلا به کووید ۱۹ است که عوامل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به مزمن شدن بیماری و ماهیت فرسایشی این بیماری اشاره کرد که در همه دنیا اینگونه است و فقط مختص ایران نیست.

زالی افزود: بحث مسافرت‌ها را می‌توان دیگر عامل افزایش آمار بیان کرد که بار بسیار زیادی در نقل و انتقال و چرخش ویروس دارد. هر چند مستند کافی نداریم که ویروسی که در تهران یا سایر استانهاست از نظر ماهیت با هم فرق دارد یا خیر، اما این احتمال وجود دارد در چرخش‌های بین شهری، زمینه جهش ویروس‌ها آماده می‌شود و این خطری است که همه همکاران در حوزه پزشکی نگران آن هستند.

زالی رعایت نکردن شیوه نامه‌های بهداشتی در برخی تجمعات و شتاب در بازگشایی مشاغل آموزشی و حضور در تجمعات محیط‌های بسته و بدون تهویه را از دیگر علل افزایشی آمار کرونا بیان کرد و گفت:در طول دو هفته اخیر فشار بر حمل و نقل تهران به شدت افزایشی شد بطوریکه متوسط؛ بالغ بر ۹۵۰ هزار نفر از مترو استفاده می‌کنند؛ و تعداد قابل توجهی نیز از اتوبوس استفاده می‌کنند. این در حالیست که ما انتظار داریم باید مشکلات زیرساختی تهران برطرف شود.

وی با تاکید براینکه حمل و نقل کنونی تهران بخصوص در حوزه مترو در شرایط فعلی شاید ۳۰ درصد را پوشش دهد افزود: حداقل باید ناوگان حمل و نقل عمومی تا ۳ برابر افزایش یابد، اما هنوز ناوگان اتوبوسرانی تهران از نظر تجهیزات و اتوبوس‌های جدید، تغییر محسوسی نداشته و فشار جدی در حمل و نقل عمومی بوده است.

زالی گفت:مطالعات ما نشان می‌دهد که بالاترین نقطه گرفتاری در کلانشهرها، حمل و نقل عمومی است کماکان به آن میزان که مصادیق حضور مردم را در اجتماع کم کنیم علاقه‌مند هستیم که خدمات الکترونیک در کشور به حوزه خدمات عمومی منتقل شود، ولی متاسفانه به آن توجهی نمی‌شود و خیلی با تسامح با آن رفتار می‌کنیم.

زالی تاکید کرد:در آستانه فصل پاییز و نیز تحولات اقلیمی و شرایط آب و هوایی هستیم و بخصوص اینکه افراد از محیط‌های باز به محیط‌های بسته‌تر در پاییز می‌روند و همزمان ویروس‌های تنفسی در پاییز گسترش می‌یابد بنابراین به مداخلات جدی‌تر در استان تهران نیازمند هستیم، چون شرایط تهران کاملا با دیگر استان‌ها فرق دارد.

وی گفت: اگر این مداخلات صورت نگیرد هفته‌های سخت تری خواهیم داشت

نظر شما