شناسهٔ خبر: 42753053 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

روزشمار انتخابات آمریکا؛

پس لرزه های مرگ یک قاضی؛ از خوش‌شانسی‌ بایدن تا خودشیرینی ترامپ

ترامپ همچنان در حال دامن زدن به اختلافات در آمریکاست و سعی دارد تا وضعیت را خطیر جلوه دهد.

صاحب‌خبر -

مهسا مژدهی: در بیست و چهار ساعت گذشته در ایالات متحده همه چیز حول محور مرگ قاضی گینزبرگ چرخیده است. از سوی دیگر فعال شدن مکانیسم ماشه هم فکر آمریکایی ها را مشغول کرده. ترامپ توقع دارد از این دو موقعیت به سود خودش در انتخابات استفاده کند.

بایدن باز هم جلو افتاد

به نوشته نیویورک تایمز، جدیدترین نظرسنجی‌های انجام شده برای انتخابات 2020 آمریکا، شکست ترامپ توسط بایدن در سه ایالت مینه‌سوتا، ویسکانسین و مین را پیش‌بینی می‌کنند. علاوه بر ترامپ، نسبت امتیازات بایدن با هیلاری کلینتون نامزد پیشین حزب دموکرات در انتخابات 2016 به حدی گسترده است که برای بسیاری غیرقابل باور به نظر می‌رسد. آخرین نظرسنجی انجام گرفته در ویسکانسین نشان داد که شانس پیروزی بایدن در این ایالت با کسب شش امتیاز در میان رای دهندگان این ایالت، افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که نظرسنجی‌های پیش از این پیش‌بینی کرده بودند که بایدن با کسب تنها 5 امتیاز از رقیب جمهوری‌خواهش در این ایالت پیشی خواهد گرفت. این امتیاز می‌تواند بایدن را در موقعیت قوی قرار دهد و میزان پیشروی آرای انتخاباتی‌اش را در ویسکانسین تا 50 درصد و یا حتی بیشتر از آن بالا برد. ایالت ویسکانسین در انتخابات سال 2016 یکی از مهم‌ترین ایالت‌هایی بود که در آرای نهایی انتخابات الکترال، نقش بسیار مهمی در پیشروی ترامپ داشت.

 اکثر جمعیت رای دهنده در این ایالت قشر کارگران سفید پوستی هستند که در سال 2016 به ترامپ رای دادند. تازه‌ترین نظرسنجی انجام گرفته توسط ای‌بی‌سی‌ نیوز و واشنگتن پست در مورد وضعیت مینه‌سوتا نشان می‌دهد که جو بایدن با 16 امتیاز هیلاری کلینتون را که تنها1.5 امتیاز در این ایالت به دست آورده بود، پشت سر گذاشته است. هر چند بسیاری معتقد هستند که بعید است بایدن در ایالت مینه‌سوتا واقعا 16 امتیاز دریافت کند. این نتیجه‌گیری در نظرسنجی منتشرشده می‌تواند سروصدای زیادی را به پا کند چرا که بسیار دور از ذهن خواهد بود. دانشگاه کوینیپیاک نظرسنجی را در ارتباط با ایالت مین منتشر کرده است که نتایج آن برای حزب دموکرات بسیار حائزاهمیت و ارزشمند است. طبق نظرسنجی انجام گرفته جو بایدن با کسب امتیاز 21 در این ایالت بسیار محبوب بوده و دارای طرفداران زیادی است، این در حالی است که خانم کلینتون با 3 امتیاز توانست پیروزی در این ایالت را از آن خود سازد.

اما بر خلاف نظرسنجیهای ایالتی، نظرسنجی های ملی یک افول را برای بایدن نشان می دهند.  نظرسنجی ‌های ملی که تصویری ناکامل از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری می ‌داد و تحلیل ‌های آنها مبنی بر این که چه کسی مقیم کاخ سفید خواهد شد، از اواخر ژانویه سال جاری انجام شد. براساس میانگین نظرسنجی‌ های انجام شده توسط «ریل کلیر پولتیکس» هنوز «جو بایدن» کاندیدای حزب دموکرات، در سطح ملی 6.5 درصد پیشتاز است ولی این میانگین همچنین نشان داد برتری معاون اول سابق رئیس جمهور در سراسر کشور رو به افول است.

 «دونالد ترامپ» در رقابت‌های انتخاباتی وضعیت خوبی در ایالت فلوریدا ندارد و این در حالی است که این ایالت در انتخابات ۲۰۱۶ به ترامپ رای داده بود.برپایه این نظرسنجی میزان رضایت عمومی و کلی از عملکرد ترامپ در فلوریدا با سقوطی بی سابقه به کمتر از 41 درصد رسیده و میزان نارضایتی از رئیس جمهور آمریکا در این ایالت در حال حاضر به بیش از 51 درصد می رسد و این بیشترین میزان نارضایتی از ترامپ در فلوریدا طی نزدیک به چهار سال گذشته است.

مرگ کینزبرگ برگ برنده ترامپ می شود؟

با مرگ «روث بیدر گینزبرگ» یکی از ۹ قاضی دیوان عالی آمریکا در شش هفته باقی مانده تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، خالی شدن این کرسی در بالاترین سطح قضایی در آمریکا، دموکرات ها را نسبت به بهره برداری جمهوریخواهان و دونالد ترامپ از این مساله به شدت نگران کرده است. یورونیوز می نویسد:  مرگ قاضی گینزبرگ کفۀ ترازو را به نفع محافظه‌کاران آمریکا سنگین کرد و این فرصت را در سنای این کشور در اختیار آنها گذاشت تا بتوانند از میان قضات محافظه‌کار، جانشینی هم‌عقیده با خود را برای این کرسی برگزینند.

جو بایدن نامزد ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا از حزب دموکرات در واکشن به مرگ گینزبرگ درتوئیتی نسبت به هرگونه اقدام شتابزده ترامپ در معرفی فرد جایگزین برای این مسند تا پیش از انتخاب رئیس جمهوری بعدی آمریکا، هشدار داد.

بایدن در حساب توئیتر خود نوشت: اجازه دهید واضح بگویم؛ رای دهندگان باید رئیس جمهوری خود را انتخاب کنند، آنگاه رئیس جمهوری برگزیده باید جانشین قاضی گینزبرگ را تعیین کند.

اما برخلاف تصور،  در ساعات پس از درگذشت قاضی گینزبرگ، سیل کمکهای مالی به سازمانهای مختلف و گروههای متنوع مربوط به حزب دموکرات سرازیر شده و رکوردهای تاریخی را همان دیشب بر جای گذاشته.... و ساعاتی هست که این میزان از رقم حیرت‎انگیز 50 میلیون دلار، گذشته است. از سوی دیگر هرچند ترامپ اصرار دارد که یک قاضی جوان زن را فورا به جای قاضی درگذشته بگذارد، اما  سناتور جمهوری خواه، کالینز از ایالت مین حالا خواهان تعویق تعیین عضو تازه دیوانعالی تا پس از انتخابات شده. «لیسا مرکاوسکی» سناتور جمهوری خواه ایالت آلاسکا اعلام کرده اند تا قبل از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ۱۳ آبان به هیچ نامزد پیشنهادی ترامپ برای تصدی کرسی قضاوت در دیوان عالی این کشور رای نخواهند داد.

این انشقاق در میان جمهوری خواهان سنا، می تواند به نفع دموکرات ها تمام شود و اگر دو نفر دیگر هم به این دو اضافه شوند، عملا خواسته ترامپ در سنا رای نخواهد آورد.

تحلیلگران بر این باورند که بیم آن می رود تا شمار کرسی های حاضر در دیوان عالی آمریکا با اقدام ترامپ در انتخاب فرد جایگزین، از پنج قاضی محافظه کار و  متمایل به جمهوریخواهان در برابر چهار قاضی لیبرال با گرایش دموکرات می تواند وضعیت را به شش کرسی جمهوریخواه در برابر سه کرسی دموکرات تغییر دهد، آن گاه قدرت گیری ترامپ در آستانه برگزاری انتخابات و با توجه به اکثریت جمهوریخواهان در سنا، هرچه بیشتر خواهد شد.

در یکی از سریعترین و طبیعتا هزینه‎برترین نظرسنجی‎ها که YouGov منتشر کرده است، 51 درصد آمریکاییان معتقدند که ترامپ نباید فرد تازه‎ای را برای دیوانعالی پیش از انتخابات نوامبر، معرفی کند... 42 درصد ترامپ را در این تصمیم، حمایت کرده‎اند. درنظرسنجی Siena در سه ایالت آریزونا، مین و کارولینای شمالی، مخاطبان در پاسخ به پرسش درباره نصب عضو تازه دیوانعالی، در هر سه ایالت اعتماد بیشتری به بایدن نشان دادند هر چند در کارولینای شمالی، اختلاف اندک بوده است. جالب آنکه در دو گروه مردّدان و کسانی که "هنوز قصد رأی دادن ندارند" برتری بایدن به ترتیب، 49 به 31 و 52 به 23 درصد است.

فشار بر ایران، خود شیرینی ترامپ برای تندروها

خبرگزاری رویترز اعلام کرد دونالد ترامپ به زودی یک دستور اجرایی تحریمی را صادر می‌کند که اگر هر کشوری با ایران تجارت سلاح داشته باشد، مورد تحریم‌های آمریکا قرار می‌گیرد اما به نظر می‌رسد که این فرمان بیشتر جنبه نمادین و یک نمایش تبلیغاتی است. ساعاتی پیش مایک پومپئو، وزیرخارجه آمریکا، با انتشار بیانیه‌ای رسما مدعی آغاز بازگشت تحریم‌های ایران مطابق مکانیسم ماشه برجام شد. 

نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با اشاره به ادعای اخیر آمریکا مبنی بر بازگشت تحریم‌های گذشته شورای امنیت علیه ایران از ۳۰ شهریور، ضمن رد این ادعا گفت: این ادعا هیچگونه مبنای حقوقی ندارد، باطل و بی‌اثر و کاملاً غیرقابل قبول است. 

در ایران جواد ظریف در مصاحبه ای تلویزیونی گفت: این حرف‌ها فقط مصرف انتخاباتی دارد. آمریکا نمی‌تواند خسارت هایی که به ما زده را جبران کند.

ترامپ که دستاورد چندانی در حوزه سیاست خارجه نداشته است، با مطرح کردن موضوع مکانیسم ماشه و بالا بردن تحریم های ایران و همزمان درخواست گفتگو با تهران سیاست دوگانه ای را در پیش گرفته است. جروزالم پست اقدام ترامپ را خطرناک توصیف کرده و می نویسد:  دولت ترامپ می‌خواهد از این هفته بازی خطرناک و مهمی را آغاز کند، درست ۶ هفته قبل از برگزاری انتخابات در آمریکا.

باز هم پای چین وسط کشیده شد

رئیس‌جمهور آمریکا بار دیگر رقیب دموکرات خود در انتخابات نوامبر را به داشتن گرایش به سمت چین متهم کرد و او را فاسد و وطن‌فروش خواند. 

رئیس جمهور آمریکا با انتشار پیامی در حساب توئیتر خود نوشت: جو بایدن پس از ۴۷ سال سپردن مشاغل اعضای اتحادیه به چین و دیگر کشورها در عوض دریافت هزینه‌های کمپین خود، در جمع آن‌ها سخنرانی کرد.

ترامپ در ادامه این توئیت می‌نویسد: بایدن فاسدترین وطن فروش جهان گراست که هیچ فرصتی را برای عقب نگه داشتن کارگران آمریکایی از دست نداد. اگر بایدن پیروز شود، چین پیروز خواهد شد. مسئله خیلی ساده است! ترامپ بار دیگر خود را تنها کسی دانست که همواره شعار «اول آمریکا» را به خوبی عملی کرده است.

همچنین  دونالد ترامپ، «کریستوفر ورای» مدیر اف‌بی‌آی را به چشم‌پوشی از تهدیدی متهم کرده که از جانب چین متوجه روند انتخاباتی ۲۰۲۰ است.

ورای در جلسه استماعی که روز پنجشنبه در کنگره برگزار شد؛ تمام تلاش خود را به کار بست تا روسیه را عامل اصلی انحرافات انتخاباتی به ویژه علیه کارزار «جو بایدن» نامزد دموکرات این دور از رقابت‌ها نشان دهد. ترامپ هم در انتقاد از ورای گفت: به گمانم مشکلمان با چین به مراتب بزرگ‌تر از مشکلی باشد که با روسیه داریم. فکر می‌کنم چین مشکل خیلی بزرگ‌تری است. اینکه به روسیه هم فکر می‌کنید خوب است؛ اما پس چین چه می‌شود؟

لاتین ها به چه کسی رای می دهند؟

به نوشته ایرنا،سیاست‌های ترامپ در قبال مهاجران لاتین تبار، روندی را که در حال اصلاح چهره آمریکا در میان جوامع آمریکای لاتین بود،  متوقف کرد و بار دیگر خاطرات تلخ تجربه حضور و مداخله آمریکا در کشورهای آمریکای لاتین را زنده کرد و موجب تقویت جریان‌های ضد آمریکایی در این کشورها شد. احداث دیوار میان آمریکا و مکزیک صرفا دیواری برای مکزیکی‌ها نبود بلکه به نماد سیاست خصمانه آمریکا علیه آمریکای لاتین تبدیل شد.

اگرچه طبق برخی نظرسنجی ها، آمار رای دهندگان به ترامپ در برخی ایالت های لاتین تبار آمریکا، با فاصله کمی، بیشتر از بایدن بوده است، اما رنگین پوستان لاتین تبار که معمولا به حزب جمهوریخواه رأی می‌دهند شیفته ترامپ نیستند، بلکه به نظر می‌رسد اغلب آنها به دلایل اقتصادی یا ترس از دست دادن شغل و جایگاه اجتماعی به مستاجر فعلی کاخ سفید رای داده اند. مردم لاتین تبار آمریکا نیز در کنار رنگین پوستان دیگر، از سیاست های نژادپرستانه ترامپ به ستوه آمده اند. چرا که آنها به عنوان شهروندان درجه دو و سه این کشور محسوب می شوند و حقوق یکسانی با سفیدپوست ها در برخورداری از موقعیت های اجتماعی و مالی ندارند.

با توجه به تاثیر گسترده سیاست های خصمانه آمریکا بر مردم آمریکای لاتین به ویژه در دولت ترامپ، دیدگاه کلی در میان مردم لاتین تبار نسبت به ترامپ منفی بوده و موجی از تنفر عمومی نسبت به وی، چه در داخل آمریکا یا کشورهای آمریکای لاتین به راه افتاده است.

امکان تقلب چقدر جدی است؟

برد دومان، مدیر اجرایی سابق مجمع نمایندگان مترقی کنگره، گفت اعتقاد ندارد که رأی‌دهندگان در انتخابات به مشاجره بپردازند اما افزود که برخی جمهوری خواهان برای دست‌یابی به نتایج موردنظر خود در تلاش‌اند تا مکانیسم‌های انتخابات را دست‌کاری کنند. بوومان گفت: صادقانه بگویم، امیدوارم همه متصدیان، ۱۱ سپتامبر را که تأثیر عمیقی بر زندگی ما داشت به یاد داشته باشند، و توجه کنند که دست‌کاری در روند انتخابات خساراتی را وارد می‌کند که در تضاد با اهدافی است مردم در ۱۱ سپتامبر برای آن جان خود را از دست دادند.

این حرف ها در حالی گفته می شود که ترامپ هم گاه گداری به موضوع امکان تقلب در انتخابات آمریکا می پردازد. این امری نیست که معمولا روسای جمهوری ایالات متحده از آن حرف بزنند، چرا که به معنای ضعف سیستم حکومتی این کشور تلقی خواهد شد.

برایان بنت در تایم نوشته است: ترامپ و متحدانش در آستانه انتخابات خشونت سیاسی دامن می زنند و به صراحت می گویند که اگر شکست بخورند، باید با توسل به خشونت در قدرت باقی بمانند. او به گفته های مایک کاپوتو، یکی از یاران ترامپ در انتخابات پیشین اشاره می کند که در گزارش ویدئویی زنده در فیس بوک گفته است خشونت ها در راه است. همچنین می نویسد حرف های راجر استون در مورد استفاده ترامپ از قانون جنگی برای ماندن در کاخ سفید، به معنای آمادگی آنها برای ایجاد آشفتگی های سیاسی است.
 

>>> روزشمار انتخابات آمریکا را هر روز در خبرآنلاین بخوانید:

رقابت‌های انتخاباتی وارد فاز تازه‌ای شد/از آغاز رای‌گیری تا مرگ یک قاضی مهم

ترامپ خطاب به طرفدارانش: شما ژن خوب دارید/بایدن: اندیشه آمریکایی را تقویت می‌کنم

انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا: نظرسنجی‌های تازه حاکی از چیست؟

312 310

نظر شما