شناسهٔ خبر: 42730578 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

«افق سینما» دیدنی شد/ «ملاقلی‌پور» متأثر از کدام شهدا بود؟

فرزند رسول ملاقلی‌پور در دیدار دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: حضور پدرم در جبهه و معاشرت با افرادی مانند شهید بهروز مرادی و شهید حسن شوکت‌پور که در آثار او نشانه‌های پررنگی از آن‌هاست، شخصیت رسول ملاقلی‌پور را شکل داد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس ـ پیغام فتح؛ ویژه‌نامه چهلمین سالگرد آغاز دفاع مقدس: در آستانه برگزاری مراسم افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر جشنواره و پرویز فارسیجانی دبیر مراسم «نشان رسول» به منزل زنده یاد رسول ملاقلی‌پور رفتند و با همسر و فرزندش دیدار کردند.

عظیمی میرآبادی در این دیدار با اشاره به جایگاه رسول ملاقلی‌پور در سینمای دفاع مقدس گفت: هر چه زمان می‌گذرد جای خالی رسول بیش از گذشته مشخص می‌شود. او فیلمسازی است برآمده از انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس که روایت‌هایی ناب از سال‌های پر از حماسه دفاع مقدس داشت و فیلم‌هایش هنوز تازه و تاثیرگذار هستند. 
وی ادامه داد: «نشان رسول» ادای دین به سینماگری است که تکنیک خاص و بالایی داشت و نگاهش به جنگ و آدم هایش منحصر به فرد بود. رسول ملاقلی‌پور یکی از شاخص‌های سینمای دفاع مقدس است که وقتی فیلم جنگی می ساخت بهترین بود و هر گاه به شهر و اجتماع می‌پرداخت، آثاری به یادماندنی خلق کرد.
در بخش دیگری از این دیدار فارسیجانی گفت: ما برای انتخاب سینماگری که معیار باشد و خلاقیت و نوآوری در سینمای او متبلور شده باشد گزینه‌هایی داشتیم که آقا رسول مهمترین آنها بود و با رأی قاطع انتخاب شد. سینمای او بخش مهمی از سینمای بعد از انقلاب و از فرازهای سینمای دفاع مقدس است. رسول سینماگری است که می‌تواند الگوی سینماگران جوان باشد و برای حرکت آنها انگیزه‌بخش و امید دهنده باشد.

علی ملاقلی‌پور با تشکر از برگزارکنندگان شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: فیلمسازانی مانند رسول ملاقلی‌پور برخاسته از یک فرهنگ بودند. در شکل‌گیری شخصیت هنری پدرم انقلاب اسلامی و سال‌های دفاع مقدس تاثیر زیادی داشت. حضور در جبهه و معاشرت با افرادی مانند شهید بهروز مرادی و شهید حسن شوکت‌پور که در آثار او نشانه‌های پررنگی از آنهاست، شخصیت او را شکل داد. 

وی ادامه داد: در کنار پدرم چهره‌های تاثیرگذار دیگری هم در سینمای دفاع مقدس حضور داشتند که بعضی از آنها هنوز هم فیلم می‌سازند، نسلی تکرار نشدنی که بررسی تولد و بلوغ آنها در سینمای ایران ضروری است. مراسم «نشان رسول» اتفاق مبارکی است که زمینه تحلیل این سینما و چهره‌های شاخص آن را فراهم می‌کند.   
دوشنبه ۳۱ شهریورماه در آئین افتتاحیه شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت نخستین جایزه «نشان رسول» به سینماگر خلاق اهدا می‌شود.

 

* برنامه تلویزیونی «افق سینما» دیدنی شد

 برنامه «افق سینما» که کاری مشترک از سوی این شبکه و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است، از دوشنبه ۳۱ شهریورماه سالجاری و همزمان با چهلمین سالگرد  هفته گرامیداشت دفاع مقدس، به مدت ۱۲ شب متوالی ساعت ۱۹ و پس از آن همرا با نمایش یک فیلم، عصر جمعه هر هفته مهمان مخاطبان خود در سراسر کشور خواهد بود.

 

 

 اجرای این برنامه بر عهده سعید الهی کارشناس سینما و رسانه بوده و تهیه‌کنندگی آن را علی‌اکبر کُرد بر عهده دارد.

«افق سینما» که با هدف معرفی و بررسی چالش‌های موجود در سینمای انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و مقاومت بصورت ترکیبی تولید می‌شود، در برگیرنده گفتگوهای کارشناسی و تحلیلی پیرامون موضوعات مختلف و نیز بخش های تصویری متنوع خواهد بود.
 بینندگان شبکه افق، به دلیل تقارن آغاز این برنامه با برگزاری شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت ، در ۷ قسمت نخست آن علاوه بر میزگردهای تحلیلی با حضور کارشناسان و فیلمسازان صاحب نام کشور، شاهد گزارش های ویژه‌ای از جشنواره یاد شده نیز خواهند بود.

انتهای پیام/

نظر شما