شناسهٔ خبر: 42725057 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دولت.آی‌آر | لینک خبر

تسهیلات صندوق توسعه ملی به دانش‌بنیان‌ها تعلق گرفت

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری تلاش دارد تا با رایزنی و جذب همکاری دیگر موسسات و دستگاه‌ها میزان تسهیلات و پشتوانه مالی زیست‌بوم نوآوری کشور را تقویت کند. بر اساس توافق‌نامه منعقد شده میان صندوق توسعه ملی و این معاونت، شرکت‌های خلاق و فناور می‌توانند از تسهیلات پرداخت شده توسط این صندوق برخوردار شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، تسهیلات صندوق توسعه ملی از سال 1397 با توجه به عقد تفاهم‌نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری و صندوق توسعه ملی، برای پشتیبانی مالی از شرکت‌های مالی ایجاد شده است. این تسهیلات به صورت موازی با دیگر تسهیلات، از جمله تسهیلات پرداخت شده از سوی صندوق شکوفایی و نوآوری پرداخت می‌شود.

در واقع شرکت‌ها می‌توانند هم‌زمان برای برخورداری از هر دو تسهیلات ایجاد شده توسط صندوق توسعه ملی و دیگر صندوق‌های مالی همکار با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری اقدام کنند.

تسهیلات صندوق توسعه ملی از طریق بانک‌های عامل همکار با این صندوق پرداخت می‌شود. از آنجا که این بانک‌ها، ممکن است هر سال تغییر کنند، شرکت‌ها برای اطلاع از این تغییرات و دیگر جزئیات مرتبط با این تسهیلات باید به سامانه برخط وابسته به مرکز شرکت‌ها و موسسات دانش‌بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری مراجعه کنند.
 

بر اساس قانون بودجه کشور در سال 1398، تسهیلات ایجاد شده توسط صندوق توسعه ملی باید در ترکیب با تسهیلات بانکی پرداخت شود. این تسهیلات مرکب با نرخ سود 14 درصد و 15 درصد پرداخت می‌شود.

نرخ سود 14 درصد برای شرکت‌های فعال در حوزه آب و کشاورزی در نظر گرفته شده و نرخ سود 15 درصد نیز برای تسهیلات پرداخت شده به سایر شرکت‌ها منظور شده است.

همچنین در موضوع فعالیت شرکت‌ها، ملاک پروانه بهره‌برداری شرکت است. ممکن است یک شرکت  در حوزه کشاورزی فعالیت کند، اما پراونه بهره‌برداری آن به اسم تولید ماشین‌آلات صنعتی صادر شده باشد، در این صورت حوزه فعالیت شرکت بر اساس حوزه درج شده در پروانه بهره‌برداری تعیین می‌شود.

تسهیلات صندوق توسعه ملی به دو صورت، «تسهیلات سرمایه در گردش» و «تسهیلات طرح توسعه» پرداخت می‌شود. مدت زمان تعیین شده برای تسهیلات سرمایه در گردش 1 سال در نظر گرفته شده و زمان بازپرداخت برای تسهیلات طرح توسعه نیز 7 سال تعیین شده است.

بر اساس قوانین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، سقف تسهیلات سرمایه در گردشی که هر شرکت می‌تواند دریافت کند، بر اساس 80 درصد فروش قید شده شرکت در اظهارنامه مالیاتی است. در واقع 80 درصد هر رقمی که در اظهار نامه مالیاتی شرکت به عنوان فروش نوشته شده به عنوان تسهیلات سرمایه در گردش قابل پرداخت است.

سقف تسهیلات سرمایه در گردش 40 میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، نیمی از این مبلغ توسط صندوق توسعه ملی پرداخت و 50 درصد دیگر نیز توسط بانک‌های عامل تقبل می‌شود.

با این همه «تسهیلات طرح توسعه» در پرداخت، سقفی ندارد و تنها چیزی که برای این تسهیلات سقف و محدودیت تعیین می‌کند، میزان وثیقه‌های ارائه شده توسط شرکت و توانایی این شرکت در بازپرداخت تسهیلات است. یعنی هر چه شرکت وثیقه‌های بیشتری ارائه کند و از توانایی بیشتری در بازپرداخت تسهیلات برخوردار باشد، می‌تواند از مقدار بیشتری از تسهیلات صندوق توسعه ملی استفاده کند.

 

معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، تلاش دارد با رایزنی و همکاری موسسات و دستگاه‌های دیگر، تسهیلات و پشتوانه مالی شرکت‌های دانش‌بنیان، خلاق و فناور را تقویت کند. در حال حاضر بیش از 5 هزار شرکت دانش‌بنیان، 900 شرکت خلاق و بیش از 6 هزار استارتاپ در زیست‌بوم اقتصاد دانش‌بنیان کشور فعال هستند.

تنها شرکت‌های دانش‌بنیان موفق شده‌اند با 110 بسته حمایتی عرضه شده توسط معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری میزان فروش خود را به 120 هزار میلیارد تومان برسانند. در صورت توسعه ابزارهای مالی که در اختیاز زیست‌بوم نوآوری کشور قرار دارد، می‌توان انتظار داشت که این سقف فروش به دو برابر این رقم نیز افزایش یابد.

نظر شما