شناسهٔ خبر: 42723236 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

رییس سابق بسیج جامعه زنان:

مرحومه کرمانی زن تراز انقلاب و بانوی نه شرقی نه غربی بود

اصلانی گفت: مرحومه کرمانی زن تراز انقلاب و بانوی نه شرقی نه غربی بود و به بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، الگوی سوم زن مسلمان بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، انسیه خزعلی، استاد دانشگاه الزهرا(س) در مراسم بزرگداشت خانم دکتر طوبی کرمانی که (۲۹ شهریورماه) در حسینیه الزهرا(س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد، ضمن عرض تسلیت به مناسبت درگذشت دکتر طوبی کرمانی، گفت: سخن گفتن از بانوی نمونه و اولین فیلسوف زن ایرانی مرحومه خانم دکتر طوبی کرمانی، سخت و بسی دشوار است.

وی در ادامه، به جنبه بینش و نگرش و همچنین، منش و رفتار و کنشی که برگرفته از آن بینش است در زندگی مرحومه دکتر کرمانی، اشاره کرد و افزود: ایشان تلاشگر و پُرتوان بودند و بدون هیچ‌گونه اغماضی از حق سخن می‌گفتند.

خزعلی افزود: خانم دکتر کرمانی با فلسفه و منطق برای اعتقادات خود، حجت آوری و دفاع می‌کرد. ایشان از نظر فکری و اعتقادی به شدت مطیع رهبر انقلاب و معتقد بودند که مسئله ولایت فقیه باید در جامعه به خوبی دیده و تبیین شود.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: خانم کرمانی نگرشی جهان شمول نسبت به وحدت بین مسلمین جهان و ادیان داشت. دلداده اهل بیت(ع) و مکتب تشیع بود و همواره به حفظ دین مبین اسلام تأکید داشت.

وی در ادامه سخنانش، با اذعان اینکه مهر و محبت در وجود خانم دکتر طوبی کرمانی کاملا مشهود بود، گفت: خانم کرمانی دغدغه بسیاری در حوزه فلسفه و عمومی کردن آن به خصوص فلسفه برای کودکان داشت، علاوه بر این به مباحث مرتبط با زنان و تربیتی و اخلاق بسیار علاقه‌مند بودند و وارد بحث و گفتگو در مجامع مختلف می‌شدند.

در ادامه مراسم، مینو اصلانی، رییس سابق بسیج جامعه زنان گفت: دکتر کرمانی یک بانوی فهیم در امور ساختاری، تشکیلاتی و حکمرانی بود؛ ایشان شخصیتی چند وجهی داشتند و به نظر من حتی می‌طلبد اندیشکده‌ای برای تبیین اندیشه‌های وی شکل بگیرد.

وی در ادامه، بیان کرد: مرحومه کرمانی بسیار به مباحث تشکیلاتی اهمیت می‌داد و حضور بسیار مغتنمی در حوزه‌های مختلف ساختاری داشت. همچنین، ایشان علیرغم اینکه وجودشان در جامعه علمی و دانشگاهی بسیار اثرگذار بود به تنهایی در همه جا حضور پیدا می‌کرد و منشأ ایجاد راهکارهای جدید بود.

اصلانی ادامه داد: خانم دکتر کرمانی سعی می‌کرد ساختارها و تشکیلاتی ایجاد کند تا موضوع زن و خانواده اسلامی، اساسی تر دنبال شود و باید این بخش از زندگی‌شان بررسی بیشتری شود تا به ابعاد وجودی ایشان بیشتر پی ببریم.

رییس بسیج جامعه زنان افزود: مرحومه کرمانی زن تراز انقلاب و بانوی نه شرقی نه غربی بود و به بیان مقام معظم رهبری(مدظله العالی)، الگوی سوم زن مسلمان بود؛ ایشان همواره گفتمان انقلاب در باب زن نه شرقی و نه غربی را ترویج داد تا پیام زن مسلمان را به گوش همه جهانیان برساند.

وی در پایان سخنانش، مطرح کرد: وجه تأثیر گذار دیگر مرحومه دکتر کرمانی، مردمی بودن ایشان بود، او عاشقانه در کنار مردم مطالبات خود را بدون تشریفات بیان می‌کرد و خاضعانه و خاشعانه در میان مردم زانو میزد، روحشان شاد و یادشان گرامی باد.

نظر شما