شناسهٔ خبر: 42720937 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان|صحت‌سنجی ادعای اختلاف ملک سلمان و پسرش درباره سازش با صهیونیست‌ها و پیامدهای داخلی آن

اگر ادعای اختلاف میان پادشاه و ولیعهد عربستان درباره توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونیستی صحت داشته باشد منجر به ایجاد تغییراتی غیرقابل پیش‌بینی در ساختار نظام سعودی خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم٬ زمانی که روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نزدیک به «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده از وجود اختلاف میان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و پسرش «محمد بن سلمان» ولیعهد این کشور درباره توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی صحبت می‌کند٬ این ادعا نمی‌تواند خیلی صحت داشته باشد و باید آن را در سایه شرایط کنونی عربستان مورد ارزیابی قرار دارد. 

روزنامه وال استریت ژورنال که از جمله روزنامه‌های مورد علاقه محمد بن سلمان بوده و نظارت ویژه‌ای روی آن دارد و همچنین وی به همراه سایر مسئولان سعودی مصاحبه‌های زیادی با این روزنامه داشته و بسیاری از امور داخلی عربستان تحت پوشش این روزنامه آمریکایی است ٬ اعلام کرده که ملک سلمان توافق عادی‌سازی با رژیم اسرائیل را رد می‌کند و با محمد بن سلمان که او را در جریان توافق امارات و بحرین با تل‌آویو نگذاشته بود در این روند مخالف بوده و همچنان پایبند به ابتکار صلح عربی و برپایی دولت مستقل فلسطین است.

در این میان 4 شاخص اصلی علنی در نوشته‌های این روزنامه آمریکایی وجود دارد:

-تماس تلفنی که ترامپ با پادشاه سعودی گرفته و در خلال آن تلاش کرد تا وی را برای امضای توافق صلح با صهیونیست‌ها قانع کند که تاکنون نتیجه‌ای نداشته و رئیس جمهور آمریکا به این جمله که عربستان در زمان مناسب با اسرائیل عادی‌سازی می کند اکتفا کرد.

-بیانیه‌ای که سه شنبه هفته گذشته درباره توافق بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی توسط شورای وزیران عربستان منتشر شد٬ از این توافق استقبال نکرده و به طور کلی به آن پرداخته بود. همچنین در این بیانیه ملک سلمان بر وحدت اراضی عربی و ایستادن عربستان در کنار ملت فلسطین و حمایت از تلاش‌ها برای حل عادلانه مسئله فلسطین تاکید کرد.

-عربستان سعودی معمولا عادت ندارد که تابع هیچ کشور عربی دیگر باشد و حتی اگر بخواهد با صهیونیست‌ها سازش کند ترجیح می دهد این کار را به تنهایی انجام داده و کنار کشورهای دیگر نباشد. همچنین هرمسئول آمریکایی و یا عربی که اقدام به سفر در منطقه کند٬ این سفر را از ریاض آغاز می‌کند یا اینکه به کشورش بازمی‌گردد و دوباره به عربستان می‌رود. بنابراین اقدامات و توافق‌های محوری مانند توافق سازش نیز تابع همین روند است.

-شاهزاده«ریما بنت بندربن سلطان» سفیر عربستان در آمریکا در مراسم امضای توافق‌نامه‌های امارات و بحرین با تل‌آویو در کاخ سفید حاضر نشده و هیچ نماینده‌ای نیز به این مراسم نفرستاد.

بعید نیست که محمد بن سلمان به دوستش «جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد ترامپ وعده توافق با صهیونیست‌ها را داده باشد؛ اما در قانع کردن پدرش به این اقدام موفق نشده و اجازه عبور هواپیماهای صهیونیستی از آسمان عربستان و دادن چراغ سبز به بحرین برای پیروی از امارات در صلح با اشغالگران را به پدرش اطلاع نداده باشد؛ اما همه این گمانه‌زنی ها مبهم بوده و دلیل قانع‌کننده‌ای برای اثبات آنها وجود ندارد.

یک فرضیه نزدیک به واقعیت که می توان درحال حاضر برای این نمایش سعودی‌ها در نظر گرفت آن است که نقش‌ها میان پادشاه و ولیعهد تقسیم شده؛ به این صورت که ملک سلمان با عادی‌سازی مخالف و محمد بن سلمان با آن موافق است٬ زیرا ریاض پیش از این اقدامات عادی‌سازی با صهیونیست‌ها را به شکل محرمانه انجام داده و مسئولان خود را به اراضی اشغالی فرستاده بود که برخی از آنها از خانواده پادشاهی هستند.

با توجه به محافظه‌کاری شدید سعودی‌ها درباره سیاست‌های و مواضع مربوط به پرونده عادی سازی در این روزها دشوار است که چنین فرضیه‌ای را رد یا اثبات کنیم. علاوه بر آن این روزها پادشاه عربستان خیلی کم صحبت کرده و کمتر در دیدارهای مستقیم حاضر می‌شود. از سوی دیگر ولیعهد نیز مدتی طولانی است که در انظار ظاهر نمی‌شود. 

جایگاه عربستان سعودی که ادعا می کند سردمدار کشورهای اسلامی و عربی است در دوره اخیر به دلیل وجود گمانه‌زنی‌هایی درباره احتمال عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر صهیونیستی و جنگ ویرانگر یمن سقوط قابل توجهی داشته و مقامات آن از این که هرگونه اقدام به سازش با صهیونیست‌ها تحت فشارهای آمریکا منجر به بروز بحران‌های داخلی و نابودی اعتبار و قیمومیت آن بر حرمین شریفین شود به شدت می‌ترسند.

بنابراین اگر ادعای وال استریت ژورنال درباره اختلاف میان پادشاه و ولیعهد سعودی درست باشد٬ این امر تبعات خطرناکی خواهد داشت و ممکن است منجر به ایجاد تغییرات غیرمنتظره در ساختار نظام سعودی در هفته‌ها یا ماه‌های آینده شود.
منبع: رای‌الیوم
انتهای پیام/

 

نظر شما