شناسهٔ خبر: 42719952 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

دانش‌آموز شیرازی رتبه ۸ کنکور تجربی شد

دانش‌آموز شیرازی رتبه هشتم کنکور تجربی رمز موفقیت خود را پیروزی اراده بر خواست‌های آنی عنوان و بر نقش خانواده و معلمان و واقع‌بینی در رسیدن به عملکرد برتر تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی چیت‌ساز که دانش‌آموز دبیرستان استعدادهای درخشان شهید دستغیب یک ناحیه دو شیراز است،  آزمون کنکور سال جاری را در مقایسه با سال‌های گذشته بسیار دشوارتر توصیف کرد و گفت: کنکور امسال سوال‌های جدیدتر، تنوع‌ بیشتر و ایده‌های نوتری داشت و البته با تاخیر هم برگزار شد.

او با اشاره به اینکه ادامه‌دار شدن روند کنکور به دلیل شیوع کرونا نیازمند تدبیر برای جلوگیری از فرسایش روانی دانش‌آموزان بوده است، افزود: برای جلوگیری از غالب‌شدن دلشوره کنکور، ساعت مطالعه‌ام را کاهش دادم و خود را به کارهای متنوع‌تری مشغول کردم؛ برای مثال به برخی فعالیت‌ها پرداختم که تمایل داشتم بعد از کنکور انجام دهم که باعث شد روحیه‌ام حفظ شود؛ ضمن اینکه پدر و مادرم هم در این روند تاثیرگذار بودند.

دانش‌آموز برتر استان فارس با اشاره به اینکه دو سال برای کنکور درس خوانده است، اظهار کرد: درمقایسه با اکثر پشت کنکوری‌ها اراده بیشتری داشتم و بسیاری از نیازهای کوتاه‌مدت خود را برای رسیدن به خواسته‌های بلندمدتم قربانی کردم؛ چراکه از این بازه دو ساله که از کلاس یازدهم آغاز شد می‌توانستم به‌گونه‌ای دیگر بهره ببرم، مثلا به تفریح بپردازم؛ اما دو سال صبر کردم تا دستکم بتوانم هم‌اکنون سود بیشتری ببرم که خود حاصل اراده است. در آزمون آزمایشی شرکت می‌کردم که ۹۰درصد دانش‌آموزان در آن شرکت می‌کنند و تنها کلاس کنکورم ادبیات بود.

چیت‌ساز با بیان اینکه انتظار این رتبه را داشتم، افزود: کارنامه چند تن از کنکوری‌ها را دیده بودم و وضعیت خودم را با آن‌ها مقایسه می‌کردم، پیش‌بینی نمی‌کردم که این رتبه را کسب کنم، هرچند انتظارم از خود کسب رتبه ۵ تا ۱۰ کنکور بود که محقق شد؛ البته دیگران رتبه‌های بهتری برای من تصور می‌کردند اما دید خودم واقع‌بینانه‌تر بود.

رتبه هشتم کنکور تجربی با اشاره به اینکه مدرسه و معلمان نقش مهمی در کسب رتبه برتر کنکور داشتند، ابراز کرد: برای همه معلمان مهم بود نتیجه خوبی بگیرم و کرونا که آغاز شد بسیاری از آن‌ها با من در ارتباط بودند و روحیه می‌دادند؛ اما درکل معلم ادبیاتم حتی تا روز کنکور با من در تماس بودو با هم سوالات ادبیات کنکور ریاضی را تحلیل کردیم و درباره راهبردی که باید در پیش گیرم صحبت کردیم؛ همچنین برای معلم زیست‌شناسی و ریاضی نیز بسیار مهم بود که بهترین رتبه را کسب کنم که از تلاش‌های آنان قدردانی می‌کنم.

چیت‌ساز درباره نقش خانواده در کنکور گفت: پدر و مادرم هیچ فشاری روی من نمی‌گذاشتند؛ مثلاً اگر آزمونی را بد می‌دادم هرگز از من نمی‌پرسیدند که چرا خراب شد یا ما انتظار بهتری داشتیم یا نباید تکرار شود. آن‌ها تاکید می‌کردند که آزمون اصلی همان کنکور سراسری است نه آزمون آزمایشی و از این لحاظ فشار مضاعفی را وارد نمی‌کردند و می‌دانستند که من بهترین خود را ارائه خواهم کرد و به من اعتماد داشتند.

او عنوان کرد: در یک سالی که معمولا دانش‌آموزان برای کنکور درس می‌خوانند بسیاری بحث‌های حاشیه‌ای و مسائلی پیش می‌آید که ارزش فکر کردن ندارد ازجمله اینکه نظر دیگر معلمان درباره ما چیست، آن‌ها درباره ما چه فکر می‌کنند، نتیجه آزمون چه تاثیری بر طرز فکر دیگران درباره ما دارد و بر من ثابت شد که نظر مردم ارزشی ندارد و اگر فکرمان تنها به عملکرد خودمان مشغول باشد فرصت بیشتری برای نتایج بهتر خواهیم داشت.

آزمون سراسری کنکور ۹۹ با فراز و فرودهای بسیار و پس از تعویق چندباره به دلیل ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی پس از شیوع کرونا، از ۲۹ مردادماه تا یکم شهریورماه ۹۹ برگزار شد. ۹۲هزار نفر داوطلب آزمون کارشناسی در استان فارس بودند که در ۳۶ شهرستان فارس در آزمون شرکت کردند. حاصل این کنکور برای استان فارس کسب یک رتبه تک رقمی در رشته علوم تجربی بود.

برچسب‌ها:

نظر شما