شناسهٔ خبر: 42719134 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

یک چهره سیاسی اصلاح‌طلب:

فراکسیون امید، نگاه غرب‌گرا بودن اصلاح‌طلبان را تغییر داد/ رویکرد فراکسیون امید معطوف به تنش‌زدایی با غرب بود نه اینکه شیفته غرب باشد

آزاده رحیمی

چهره سیاسی اصلاح‌طلب گفت: عملکرد فراکسیون امید به نوعی معطوف به تنش‌زدایی در روابط با غرب بوده نه اینکه شیفته غرب باشد.

صاحب‌خبر -

«جلال میرزایی»، چهره سیاسی اصلاح‌ طلب، در پاسخ به این  سوال که عملکرد فراکسیون امید را در تغییر نگاه به جریان اصلاح‌طلبی مبنی بر اینکه اصلاح‌طلبان، نگاهی غرب‌گرایانه داشتند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ به خبرنگار سیاسی برنا گفت: واقعیت این است که فرصت کمتری رخ داده و معمولا هم مرسوم نیست که فراکسیون‌ها بیایند درباره معضلاتی که کشور با آن مواجه است، کارشناسان مختلفی را دعوت کنند و ببینند چه کارهایی می‌توانند انجام دهند. 

او افزود: رویکرد فراکسیون امید به نوعی معطوف به تنش زدایی در روابط با غرب بوده و فراکسیون امید در این رابطه از سیاست دولت روحانی و به ویژه ظریف در وزارت امور خارجه حمایت می‌کرد؛ چراکه در راستای کاهش تنش‌ها حرکت می‌کردند در حالی که این موضوع با موضوع گسترش روابط با غرب متفاوت است. از این رو این رویکرد از رویکردی که برخی از مخالفان یا منتقدان دولت داشتند، متمایز بود.

میرزایی ادامه داد: در واقع توجه بیشتر منتقدان و مخالفان دولت، بر توسعه روابط با روسیه، چین و شرق متمرکز بود. به‌طور کلی رویکرد فراکسیون امید بدین گونه نبوده که به مناسبت‌های مختلف، اعضای فراکسیون امید بیایند و به صورت خاص بگویند که ما طرفدار غرب هستیم و در این راستا از ظریف، برای حضور در مجلس دعوت کنند و بگویند آقای ظریف برای توسعه روابط با غرب چه کاری انجام دادی!

او با بیان اینکه به هر حال سیاست عمده اعضای فراکسیون امید در این زمینه، حمایت از رویکرد ظریف در سیاست خارجی در راستای تنش زدایی در روابط با غرب بوده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم موضوع را بشکافیم باید گفت از نظر اصلاح‌طلبان و جریان اصلاح‌طلبی، بعد از پایان جنگ تاکنون، یک سیر تحولی نیز گذرانده است، از زمان مرحوم آقای هاشمی و بعد دوره خاتمی و بعد دوره روحانی، جریان اصلاح‌طلبی به دنبال تنش‌زدایی در روابط با غرب بود نه اینکه شیفته غرب باشد؛ آن موارد اتهامی که وارد می‌کنند که نگاه جریان اصلاح طلب به غرب است، درست نیست.

این عضو فراکسیون امید مجلس دهم عنوان کرد: به هر حال ما تنش‌ها و مشکلاتی در روابط با غرب داشتیم. کشورهای غربی از جمله کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای شمالی و به تبع اینها، کشورهایی که تحت تاثیر و نفوذ آن‌ها هستند روابط‌شان با ایران خوب نبوده است؛ بنابراین جریان اصلاح‌طلبی از دیرباز در راستای منافع ملی، حفظ امنیت پایدار کشور و کاهش هزینه‌های داد و ستد، دنبال این بوده که این روابط را بهبود بخشد و از طریق مذاکره و رفت و آمدهای دیپلماتیک، اختلافات را کم کند.

نماینده پیشین مردم ایلام در مجلس بیان کرد: بنابراین این تنش‌زدایی مغایر با منافع ملی نبوده اما متاسفانه عده‌ای در داخل کشور بدون توجه به واقعیت‌های عرصه بین‌الملل، بارها این موضوع را به عنوان پُتکی بر سر اصلاح‌طلبان می کوبند که نگاه‌شان به غرب است در حالی که این‌گونه نیست.  

جلال میرزایی با اشاره به عملکرد مثبت فراکسیون امید در این باره، گفت: فراکسیون امید با توجه به منافع مردم و چالش‌هایی که کشورمان در عرصه بین‌الملل داشت و هزینه‌هایی که ادامه تنش در روابط با غرب در زندگی مردم ما داشته، دنبال این بوده که از طریق مذاکره، این تنش‌ها و هزینه ها کم شود.

او در پایان اضافه کرد: به طور کلی فراکسیون امید با توجه به شعار خود در انتخابات سال 94 و دور دوم 95 که حمایت از رویکرد دولت بود و مردم هم به خاطر همین شعار به آنها رای دادند، به وعده‌های خود به مردم پایبند بود و عمل کرد.3

بیشتر بخوانید:

برچسب‌ها:

نظر شما