شناسهٔ خبر: 42719042 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان مطرح کرد

ارایه پیشنهاد ثبت ملی اردستان به عنوان شهر سبدبافی

مرتضی عسگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردستان گفت: مجوز بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان اردستان صادر شده است.

صاحب‌خبر -

مهدی مشهدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: با وجود مشکلات اعتباری کشور، بیش از ۳ میلیارد ریال تجهیزات اداری و صنایع دستی به حوزه میراث فرهنگی شهرستان اختصاص گرفت.

وی با بیان اینکه در حال حاضر اداره میراث فرهنگی اردستان و پایگاه میراث فرهنگی زواره در بخش تجهیزات اداری بی‌نیاز شده است، افزود: اداره میراث فرهنگی شهرستان اردستان در بخش نیروی انسانی تخصصی مانند کارشناس معماری، حقوقی، صنایع دستی و... کمبود شدیدی دارد که امیدواریم این کمبود برطرف شود. همچنین این اداره می‌تواند نیروهای امریه در رشته‌های عمران و معماری و برخی دیگر رشته‌های حوزه میراث فرهنگی را به خدمت بگیرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان اینکه توجه و تکمیل حوزه گردشگری بدون در نظر گرفتن صنایع‌دستی کاری نیمه‌تمام است، تصریح کرد: مجوز بازارچه دائمی صنایع دستی شهرستان اردستان صادر شده است. در حال حاضر از اعضای شورای شهر و شهرداری اردستان تقاضا داریم ایجاد بازارچه صنایع دستی اردستان جدی گرفته شود چون این مسئله در ایجاد اشتغال، جذب گردشگر و عرضه صنایع دستی نقش دارد.

مشهدی با بیان اینکه رونق، توسعه تولید و فروش صنایع‌دستی گامی در راستای حمایت از فعالان و شاغلان حوزه صنایع دستی است که با ایجاد بازارچه صنایع دستی به دنبال تحقق این مهم هستیم، گفت: در شهرستان اردستان پتانسیل‌های زیادی در حوزه صنایع دستی وجود دارد. در حال حاضر بیش از ۳۵۰ هنرمند صنایع دستی شناسایی شده، اما هنوز بسیاری از افراد در روستاهای شهرستان شناسایی نشده‌اند.

وی با بیان اینکه ایجاد بازارچه صنایع دستی می‌تواند در معرفی صنایع‌دستی منطقه و پرورش نیروهای جدید در حوزه صنایع‌دستی مؤثر باشد، گفت: در حال حاضر بسیاری از تولیدات فعالان حوزه صنایع دستی شهرستان در رشته‌های میناکاری، سنگ‌تراشی، سبدبافی و... به اسم دیگر شهرها به فروش می‌رسد که برای هنرمندان شهرستان زیان است. کار سبدبافی در سال‌های طولانی در منطقه اردستان سابقه دارد. در تعدادی از روستاهای شهرستان با پتانسیل و علاقه‌مندی که در رشته سبدبافی وجود دارد پیشنهاد ثبت ملی شهر اردستان به عنوان شهر سبدبافی مطرح شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی اردستان با بیان اینکه در حال حاضر در حال جمع آوری کلمات و حروف اصیل گویش اردستانی که بیشتر واژه‌های آن برگرفته از موضوع کشاورزی، دامداری و باغداری است، هستیم، گفت: گویش اردستان از گویش‌های قدیم فارسی باستان است که ثبت آن به عنوان میراث ناملموس منطقه اردستان در دست اقدام است.

مشهدی با بیان اینکه گویش اردستانی از گویش‌های قدیم فارسی باستان است که در منطقه اردستان رواج داشته و مردم هنوز به این گویش صحبت می‌کنند، گفت: گویش اردستانی ریشه در زبان پهلوی و اوستا دارد و بسیار روان است.

انتهای پیام

نظر شما