شناسهٔ خبر: 42718969 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گفت‌وگوی اختصاصی شبستان با دارنده رتبه ۷ کشوری در گروه ‌ریاضی و فنی؛

«آرامش» رمز موفقيت در بزرگترین ماراتن علمی کشور زیر سایه کرونا

دانش آموز فردوسی دارنده رتبه هفتم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی، «آرامش، تلاش و توکل بر خدا» را اساسي ترين رمز موفقيت خود در آزمون ورودي دانشگاه ها و مراكز آموزش عالي عنوان كرد.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی:  این روزها دیار کویر به جوانانش می بالد، جوانانی که در اوج محرومیت و نبود امکانات آموزشی مناسب موفقیت هایی را کسب کرده اند که شاید روزی رویایی دور از دسترس برای دانش آموزان و جوانان این استان به حساب می آمد.

 

«محمد مولوی سرند»، فرزند سوم خانواده از دانش آموزان دبیرستان دولتی باقرالعلوم (ع) واقع در شهرستان فردوس است که در کنکور سراسری ۹۹ رتبه هفتم گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی را کسب کرده است.

 

*در چه خانواده‌ای بزرگ شدید؟

در فردوس زندگی می‌کنم و سال دهم و یازدهم را در طبس تحصیل کردم اما سال دوازدهم را در همین شهر فردوس تحصیل می کردم. در یک خانواده متوسط پنج نفره که البته هم پدر (شغل آزاد) و هم مادرم (خانه دار) ولی هر دو تحصیلکرده هستند.

 

*درس خواندن برای کنکور را از چه زمانی شروع کردید ؟

از همان پایه دهم به صورت جدی به زدن تست و درس خواندن در حد کنکور پرداخته بودم تا با ورود به مقطع دوازدهم دچار فشار زیادی نشوم، هرچند این دوره اوج درس خواندن من برای کنکور بود.

 

*از کلاس کنکور و یا کتاب غیر درسی و جزوه هم استفاده کردید؟

کلاس کنکور نه، معلم خارج از مدرسه هم نداشتم و همه تمرکزم روی کتاب‌های درسی‌ام بود و در کنارش از جزوه و تست و کنکورهای آزمایشی هم استفاده می‌کردم.

 

*برخی تصور می‌کنند که همه نفرات برتر کنکور از کلاس کنکور استفاده می‌کنند؟

نه اصلاً من کلاس کنکور شرکت نکردم. به نظرم این تلاش و اراده قوی خود فرد است که سبب موفقیت وی در کنکور می شود.

 

*با روزی چند ساعت نفر برتر کنکور شدید؟

قبل از عید نوروز در روزهایی که مدرسه می رفتم بعد از بازگشت به خانه ۶ ساعت مطالعه می کردم و در ایامی هم که تعطیل بودم حداکثر تا ۸ الی ۹ ساعت درس می خواندم. اما بعد از عید نوروز حداکثر زمان مطالعه در برخی روزها به بیش از ۱۰ ساعت هم رسیده است.

 

* کرونا و تعویق کنکور چه تاثیری بر افزایش استرس شما داشت؟

زمان برگزاری کنکور با شیوع کرونا خیلی طولانی شده بود و دوست داشتم هر چه سریعتر این آزمون برگزار شود.

 

* پیش بینی این رتبه را داشتید؟

امسال کنکور سراسری از سال‌های قبل خیلی سخت تر بود و در سطح منطقه فکر می‌کردم رتبه یک یا دو را کسب کنم ولی در سطح کشور انتظار این رتبه را نداشتم و بهترین حالت را کسب رتبه زیر ۲۰ تصور می کردم.

 

*درصد درس‌هایی که در این امتحان کسب کرده‌اید را به خاطر دارید؟

ادبیات ۷۹ درصد، عربی ۸۴ درصد، دینی ۸۵ درصد، زبان ۶۴ درصد، ریاضی ۷۳ درصد، فیزیک ۹۷ درصد و شیمی ۷۶ درصد در کنکور زدم تا رتبه هفتم گروه آزمایشی ریاضی را کسب کردم.

 

*تمایل دارید در چه رشته‌ای ادامه تحصیل بدهید؟

در انتخاب سه رشته  مهندسی کامپیوتر، مهندسی برق و مهندسی مکانیک شک دارم و هنوز برای تصمیم نهایی باید بیشتر فکر کنم.

 

*خانواده چقدر در کسب این موفقیت مؤثر بودند؟

این موفقت را مدیون همراهی و زحمات‌ خانواده‌ و به‌خصوص والدینم هستم که با روحیه بخشی و پشتکار معنوی و ایجاد محیط آرام همواره برای موفقیتم تلاش کردند. خواهرانم نیز مشوق من در درس خواندن بودند البته دبیرستان و فضاهای آموزشی که در آن تحصیل می‌کردم و همچنین تلاش معلمین دلسوز و مدیر و معاون مدرسه ام آقای حسین زاده و نژاداکبر نیز بسیار تأثیر به سزایی برای کسب موفقیتم در کنکور داشتند.

 

*تا چه حدی فرد معتقدی هستید و تاثیر این اعتقادات در کنکور را تا چه حدی ارزیابی می کنید ؟

بدون شک کسب موفقيت تحصيلی و به خصوص مسئله کنکور، استرس، اضطراب و دلشوره فشار روانی زيادی را به من و حتی خانواده ام وارد می کند. ضمن آنکه بارها شاهد بوده ايم، عدم مهار به موقع استرس، اضطراب باعث شده تا دانش‌آموزان بسياری علی رغم مطالعه زياد و آمادگی بالای تحصيلی، موفقيت چندانی در کنکور و امتحانات مدارس کسب نکنند. اما من سعی کردم با توکل به خدا این آرامش روحی را در خودم تقویت کنم و همین مهمترین علت و رمز موفقیتم در این ماراتن بزرگ علمی شد.

 

*توصیه شما به کنکوری‌ها چیست؟

تلاش کنند و استرس نداشته باشند، و بیشتر روی درس های اختصاصی تمرکز کنند و با آرامش درس بخوانند و بدانند که قطعاً خداوند بهترین نتایج را برای آن‌ها رقم زده است.

 

 

 

 

پایان پیام/375

نظر شما