شناسهٔ خبر: 42718635 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

روسیه: جهان برای نگاه به برجام عینک آمریکایی نمی زند

مسکو – ایرنا – وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای با بیان اینکه "آمریکا با ارائه اطلاعات نادرست در مورد بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران به گمراه کردن جامعه جهانی ادامه می‌دهد" اعلام کرد ادعای آمریکا در مورد بازگرداندن تحریم‌ها واقعیت ندارد و جهان برای نگاه به برجام عینک آمریکایی نمی زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه که امروز یکشنبه در پایگاه اینترنتی این وزارتخانه منتشر شد، آمده است:  بدیهی است که مقام های آمریکایی می دانند که ادعای آنها در این مورد واقعیت ندارد به همین خاطر همه کسانی را که با دیدگاه آن موافق نیست تهدید به وضع تحریم و مجازات های دیگر می کند. بنظر می رسد دستگاه سیاست خارجی آمریکا استدلال های دیگر ندارد.

مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا بامداد یکشنبه به وقت تهران با صدور بیانیه‌ای و به رغم مخالفت جهانی، در اقدامی یکجانبه مدعی شد که تمام تحریم‌های سازمان ملل از جمله تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران از سر گرفته شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا درحالی مدعی از سرگیری تحریم‌ها از جمله تحریم های تسلیحاتی علیه ایران شده است که چندی پیش شورای امنیت سازمان ملل با رد پیش‌نویس قطعنامه آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی علیه ایران، مخالفت صریح خود را با آن اعلام کرد و بجز آمریکا، تنها کشور دومنیکن به آن رای مثبت داد.

وزارت خارجه روسیه در ادامه بیانیه خود می گوید: واقعیت به این گونه است که شورای امنیت سازمان ملل هیچ گونه اقدامی که منجر به ازسرگرفتن تحریم های قبلی در مورد ایران شود، انجام نداد.

«هرچه که واشنگتن می کند چیزی بیش از صحنه تئاتر نیست که برای به اطاعت درآوردن شورای امنیت و واداشتن آن به پیروی از سیاست فشار حداکثری بر ایران و تبدیل این نهاد بااعتبار به ابزار دم دست انجام می گیرد اما این اقدام آمریکا موفق نبود.» 

در ادامه بیانیه گفته شده است: آمریکا این واقعیت را خوب می داند که با خروج از توافق هسته ای در سال ۲۰۱۸ تحریم های یکجانبه در مورد ایران را از سرگرفت و شروع به ایجاد مانع برای اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت ازسوی کشورهای دیگر کرد و معیارهای بین المللی قید شده در قطعنامه مربوطه شورای امنیت و منشور سازمان ملل را کنار گذاشتند.

در بیانیه اضافه شده است: همینک آمریکا تلاش می کند که همه عینک واقعیت های تکمیلی بات مارک ساخته شده در آمریکا بزنند و واقعیت های پیرامون ایران و برجام را فقط از طریق آن نگاه کنند اما جهان بازی رایانه ای آمریکا نیست.

روسیه می گوید: رفتار خودسرانه و بد آمریکا که در تناقض با برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است ضربه جدی ازسوی واشنگتن به اعتبار و وجهه شورای امنیت سازمان ملل و تجلی نادیده گرفتن آشکار به تصمیمات آن و قوانین بین المللی است.

«این اقدامات نه فقط برای ما (روسیه) بلکه سایر اعضای شورای امنیت غیرقابل قبول است. جای تعجب نیست که ماجراجویی آغاز شده از سوی آمریکا با ازسرگیری غیر قانونی تحریم های کهنه شورای امنیت در مورد ایران دچار شکست شد.»

در بیانیه آمده است: در ماه اوت اکثریت اعضای شورای امنیت بطور بسیار مشخص موضع خود را مبنی بر عدم وجاهت قانونی تلاش های آمریکا (در مورد تحریم ایران) اعلام کردند. ازجمله اینکه انها گفتند که نامه مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا به رئیس شورای امنیت در ۲۰ اوت نمی تواند به نام اطلاع نامه در مورد قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت محسوب شود که روند ازسرگیری تحریم های پیشین در مورد ایران را آغاز می کند.

وزارت خارجه روسیه خاطرنشان کرده است: در نتیجه بحث های روز ۲۵ اوت (در شورای امنیت) اقدام بر اساس درخواست آمریکا (در مورد تحریم ایران) ناممکن شمرده شد. در ماه سپتامبر(شهریور) این موضع مورد تاکید قرار گرفت. طرف روسی از این موضع بطور کامل حمایت می کند.  

«همینک این ادعا که قطعنامه های تحریمی در مورد ایران احیا شده است به این معنی است که آنچه که تمایل دارند به عنوان واقعیت قلمداد می کنند. امیدواریم که شرکای آمریکایی شجاعت به خرج دهند و از اظهار نظر از سوی شورای امنیت دست بردارند.»

وزارت خارجه روسیه می گوید: اقدامات غیرقانونی آمریکا نمی تواند پیامدهای قانونی بین المللی برای دیگر کشورها داشته باشد و منجر به تعهد آنها در محدود کردن همکاریهای قانونی با ایران می شود.

در ادامه بیانیه روسیه گفته شده است: تلاش برای حفظ و تامین پایدار شرایط اجرای برجام ادامه خواهد یافت. قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت در شکل تغییر نیافته اجرا می شود و تعهدهای منشاء گرفته از آن باید در شرایط و میزان توافق شده بر اساس اصول اقدام متقابل ازسوی همه کشورها اجرا شود.

در پایان خاطرنشان شده است که آمریکا نباید وضعیت را متشنج کند و از سیاست خود برای نابودی برجام و کارشکنی در اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ صرف نظر کند.  

نظر شما