شناسهٔ خبر: 42717852 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کشورها آمریکا را در فعال‌سازی مکانیسم ماشه همراهی نخواهند کرد

نماینده ملایر در مجلس گفت: هیچکدام از کشورهای دیگر آمریکا را در فعال‌سازی مکانیسم ماشه همراهی نخواهند کرد، علت هم آن است که کشورهای دنیا منطق روابط بین‌الملل را بلدند و باید برای آینده کشورشان فکر کرده و برنامه داشته باشند.

صاحب‌خبر -

گروه پارلمانی خبرگزاری فارس: ساز و کار موسوم به بازگشت خودکار تحریم‌ها که با نام‌های دیگری مثل «مکانیسم ماشه» یا «اسنپ‌بک» نیز شناخته می‌شود به دنبال احیای تمامی قطعنامه‌های تحریمی علیه تهران است که پس از حصول برجام میان ایران و گروه موسوم به ۱+۵ تعلیق شده بودند.

تلاش آمریکا در این مسیر پس از شکست این کشور در به تصویب رساندن قطعنامه‌ای که خواستار جلوگیری از انقضای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران بود، صورت می‌گیرد. آن قطعنامه که روز ۲۵ مرداد به رأی گذاشته شد با ۱۱ رأی ممتنع، ۲ رأی موافق (آمریکا و جمهوری دومینیکن) و ۲ رأی مخالف (روسیه و چین) رد شد.

واشنگتن از قبل اعلام کرده بود چنانچه در تمدید محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران موفق نشود قصد دارد بر حسب تفسیر خود از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و توافق هسته‌ای برجام برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اقدام کند.

آمریکا در نامه مورخ ۳۰ مرداد خود به رئیس شورای امنیت ایران را به «نقض اساسی» تعهداتش در «برنامه جامع اقدام مشترک» (برجام) متهم کرده است.

چنانچه آمریکا از برجام خارج نشده بود، این نامه، روند ۳۰ روزه‌ای را آغاز می‌کرد که می‌توانست به «بازگشت خودکار» تحریم‌ سازمان ملل علیه ایران منجر شود.

در آن حالت، تمامی تحریم‌های سازمان ملل نیمه شب ۲۰ سپتامبر به وقت گرینویچ (برابر با ۰۴:۳۱ بامداد ۳۰ شهریورماه) علیه ایران از سر گرفته می‌شدند. این تاریخ، چند روز قبل از سخنرانی دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد است.  

با این حال، آمریکا اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به مشارکتش در برجام خاتمه داده و طبق گفته اعضای شورای امنیت نمی‌تواند از حقوق تصریح‌شده در این توافق و متن قطعنامه صادرشده برای تأیید آن استفاده کند.

به همین دلیل، تلاش آمریکا از همان آغاز با مخالفت‌های جدی روبرو شده است. خبرگزاری رویترز ۱ شهریورماه گزارش داد ۱۳ عضو شورای امنیت با نگارش نامه‌هایی مخالفت خودشان را با خواست آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرده‌اند.

رئیس شورای امنیت در نشست این شورا در روز چهارم شهریورماه در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.

در همین راستا با حجت‌الاسلام احد آزادیخواه نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

 

وی در این گفت‌وگو درباره تهدید آمریکا مبنی بر فعال سازی مکانیسم ماشه با وجود خروج این کشور از برجام اظهار داشت: استفاده از مکانیسم ماشه را باید از دو درگاه نگاه کرد که درگاه نخست روابط بین‌الملل است و درگاه دوم تجربه مدیریت ایالات متحده آمریکا و کاخ سفید.

**شورای امنیت مقابل موضوع غیرقانونی و غیرحقوقی آمریکا ایستادگی کند

وی در توضیح بیشتر افزود: در حوزه روابط بین‌الملل، استفاده از مکانیسم ماشه به لحاظ حقوقی کاملاً امری خلاف قانون است و وقتی آمریکا از برجام رسماً خارج شده و این خروج را به دنیا اعلام کرده و ترامپ هم به عنوان شخصیتی حقوقی از کاخ سفید آن را اعلام کرده است استفاده از این مکانیسم عملاً کاری غیرقانونی بوده و تخلفی بین‌المللی است و این را همه دنیا می‌دانند.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: انتظارمان آن است که شورای امنیت سازمان ملل متحد به این موضوع غیرقانونی و غیر حقوقی ایالات متحده آمریکا ورود کند و تخلف بیّن آمریکا را اعلام کند و اجازه ندهد این کشور تخلف ضدبشری انجام دهد. اگر غیر از این باشد شورای امنیت سازمان ملل متحد هم مجموعه‌‌ای تشریفاتی است و یا جرأت اعمال برنامه و کارهایش را ندارد.

آزادیخواه به اشاره به درگاه دوم یعنی تجربه آمریکا و قلدری کاخ سفید افزود: همانطور که آمریکایی‌ها تحریم‌های یکجانبه و غیر منطقی را علیه جمهوری اسلامی اعمال کردند بازگشت تحریم‌های ایران در قالب مکانیسم ماشه ممکن است عملیاتی شود هرچند که دنیا او را همراهی نخواهد کرد ولی آمریکا اگر بخواهد این کار را انجام دهد باید شاهد دو موضع در قبال این امر باشیم.

**کشورهای ثالث با خواسته غیرقانونی آمریکا در مکانیسم ماشه همراه نخواهند شد

وی درباره این مواضع اظهار داشت: مواضع کشورهای ثالث (غیر از ایران و آمریکا) برخی از این مواضع است که پیش‌بینی آن است هیچکدام از کشورهای ثالث آمریکا را همراهی نخواهند کرد. علت هم آن است که کشورهای دنیا منطق روابط بین‌الملل را بلد هستند و حقوق فراملی را مطالعه کرده و باید برای آینده کشورشان فکر کرده و برنامه داشته باشند.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت:‌ جمهوری اسلامی به عنوان قطب اقتدار منطقه خاورمیانه می‌تواند تصمیمات خوبی را برای دفاع از امنیت ملی خودش را بگیرد و دنیا متوجه این موضوع شده است و قطعاً در بازی ناتمام آمریکایی‌ها شریک نخواهد شد و از این تخلف ترامپ استقبال نخواهد کرد.

** مکانیسم ماشه بخشی از اقدامات تبلیغاتی ترامپ است

آزادیخواه گفت: به تبلیغات انتخاباتی ترامپ در شرایط فعلی هم باید توجه کرد. هرچند که ترامپ در این تبلیغات نشان داده که فراز و فرود زیادی دارد. ولی تلاش می‌کند خود را طور دیگری معرفی کند و می‌کوشد اثبات کند که می‌تواند با جمهوری اسلامی با ادبیات دیگری صحبت کند اما غافل است که معنای این زبان ترامپ آن است که وی صلاحیت ریاست جمهوری آمریکا را ندارد. زیرا با بازی‌های غیرمنطقی، ما نمی‌توانیم سر مردم را کلاه بگذاریم و زمان شوهای تبلیغاتی هم گذشته است.

 

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس افزود:‌ اگر ترامپ می‌خواهد کارهای تبلیغاتی انتخاباتی‌اش را انجام دهد بهتر است به مردم کشورش گزارش عملکرد دهد و گرنه در همراه کردن مردم دنیا با خود شکست می‌خورد.

** اتخاذ موضع قاطع در قبال مکانیسم ماشه بسیار مهم است

آزادیخواه تصریح کرد: نوع مواجهه جمهوری اسلامی در فعال‌سازی مکانیسم ماشه هم بسیار مهم است. زیرا اگر آمریکا از هر دو مسیر عبور کند (تحریم‌ها را یکطرفه بازگرداند و یا کشورهای دیگر را با خود همراه کند) جمهوری اسلامی باید موضعی قاطعانه اتخاذ کند.

وی افزود: اگر آمریکا بتواند کار خلاف قانون خود را پیش ببرد و مردم و دولت‌های دنیا را با خود همراه کند جمهوری اسلامی می‌تواند با توجه به حفظ امنیت و حساسیت منطقه و ثبات در غرب آسیا واکنش‌های مقتدرانه‌ای را از خود نشان دهد.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: ما امروز در منطقه غرب آسیا و دنیا قطب موشکی هستیم و از نظر ژئوپلتیکی مناطقی را در اختیار داریم که بسیار حساس است و بر همین اساس مناطق حساس اقتصادی دنیا و منطقه در اختیارمان است.

** بازگشت تحریم‌ها یعنی ناامنی در منطقه و منافع آمریکا

آزادیخواه افزود: اگر نگاه امنیتی به منطقه سوق‌الجیشی تنگه هرمز داشته باشیم و برنامه‌ریزی برای آن کار در نظر بگیریم حتماً کار را برای آمریکا به شدت سخت خواهیم کرد.

 

وی گفت: اگر آمریکا بخواهد از مکانیسم ماشه استفاده کند قطعاً منطقه غرب آسیا را برای آمریکا ناامن خواهیم کرد؛ نا امن کردن منطقه برای آمریکایی‌ها از سوی جمهوری اسلامی کاری کاملاً قانونی است و در راستای حفظ ثبات در منطقه و منافع مردم آن صورت می‌گیرد.

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز مردم سوریه، یمن، عراق و افغانستان از ناامنی‌هایی که آمریکا ایجاد کرده نگران هستند.

** دلیلی ندارد وقتی به وظایف‌‌شان در برجام عمل نمی‌کنند ما آن را اجرا کنیم

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی به عنوان یک کشور مقتدر منطقه وظیفه خود می‌داند که ثبات امنیتی را برای مردم منطقه ایجاد کند و حتماً این ثبات امنیت هزینه‌های بسیار زیادی را برای ایالات متحده به بار خواهد آورد.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: ناوهای هواپیمابر و موشک‌انداز آمریکایی و مقرهای ثابت و غیرثابت ایالات متحده در منطقه قطعاً در مخاطره جدی هستند و این موضوع بهترین برنامه جمهوری اسلامی در قبال فعال‌سازی مکانیسم ماشه است.

آزادیخواه گفت:‌ بعد از آنکه یک عضو مدعی برجام از آن خارج شده عملاً ما می‌توانیم چند راهکار داشته باشیم که راهکار نخست آن است کشورهای عضو برجام رسماً وظایف خود را انجام دهند اما متأسفانه اتحادیه اروپا تاکنون این کار را نکرده است و اگر آنها هم به تعهدات‌شان عمل نکردند جمهوری اسلامی هم باید تعهداتش ذیل برجام را عملیاتی نکند.

** اروپایی‌ها وابستگی غیرمنطقی خود را نسبت به آمریکا به اتمام برساند

وی تصریح کرد: ما 2 سال است منتظریم اتحادیه اروپا استقلال خود را نسبت به آمریکا اعلام کند؛ توصیه جدی ما به اروپایی‌ها آن است که وابستگی غیرمنطقی خود را نسبت به آمریکا به اتمام برساند و استقلال خودشان را به دنیا اثبات کند و برجام را ادامه دهند چرا که جمهوری اسلامی هم علاقه‌مند است مسیر برجام ادامه یابد.

 

نماینده ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: مسیر برجامی که برای همه کشورها اقتدار داشته باشد و برای جمهوری اسلامی هم اقتدار و گشایش اقتصادی مدنظر همگان است.

عضو مجمع نمایندگان استان همدان اظهار داشت: برجام تشریفاتی فایده‌ای ندارد و به همین دلیل از دیپلمات‌های وزارت خارجه می‌‌خواهم وقت کشور و مردم را بیش از این صرف برجام نافرجام توخالی نکنند و برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای‌مان را براساس استانداردهای ملی و فراملی ادامه دهیم و مراکز هسته‌ای‌مان را فعال‌تر کنیم و تلاش کنیم به دانش‌افزایی این صنعت بیفزاییم.

انتهای پیام/

نظر شما