شناسهٔ خبر: 42717722 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۶۳ واحد کشاورزی تسهیلات حمایتی کرونا را دریافت کردند

سنندج - ایرنا - رییس سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۶۳ واحد آسیب دیده بخش کشاورزی این استان تسهیلات حمایتی کرونا مصوب دولت را دریافت کردند.

صاحب‌خبر -

محمد فرید سپری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون ۲۱۳ واحد تولیدی در بخش کشاورزی استان برای دریافت ۱۲ میلیارد و ۱۶۵ میلیون تومان تسهیلات حمایتی کرونا در سامانه کارا ثبت نام کرده‌اند.

وی اضافه کرد: کارشناسان این سازمان پس از بررسی، درخواست ۱۸۸ واحد را با ۱۰ میلیارد و ۹۸۰ میلیون تومان تسهیلات مورد نیاز به بانک‌های عامل معرفی کرده اند که تاکنون تسهیلات مورد نیاز ۶۳ واحد به میزان سه میلیارد تومان پرداخت شده است.

سپری با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی در این استان ۴۸۳ واحد آسیب دیده بخش کشاورزی بر اثر گسترش شیوع ویروس کرونا را شناسایی کرده است، یادآور شد: ۴۴۱ واحد مرغداری گوشتی، پنج واحد مرغداری مادر گوشتی، یک واحد تولید ماهیان زینتی و ۱۳ واحد مرکز محصولات گلخانه‌ای سبزی، سیفی و مراکز تولید و عرضه گل و گیاهان زینتی و برخی دیگر واحدهای مرتبط با بخش کشاورزی از جمله این واحدها هستند.

وی با بیان اینکه واحدهای کشاورزی متحمل خسارت‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا در این استان بیش از این میزان است اما این کسب و کارها در زیرمجموعه رسته‌های مورد حمایت دولت نیامده است، افزود: این زیربخش‌ها شامل واحدهای فعال در تولید گوشت قرمز و شیرخام بوده که در اسفند ۹۸، فروردین و اردیبهشت ۹۹ به علت کاهش تقاضای مصرف به همراه سایر واحدهای مشمول رسته چهاردهم متحمل خسارت شده‌اند.

۱۴ رسته شغلی از جمله مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده، مراکز گردشگری، حمل و نقل عمومی، تولید و توزیع پوشاک، مراکز توزیع آجیل و خشکبار، باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و آموزشگاه‌های رانندگی مشمول دریافت تسهیلات حمایتی در مقابل آسیب‌های شیوع ویروس کرونا هستند.

دولت به منظور حمایت از کسب‌ و کارهای آسیب دیده از کرونا در این استان چهار هزار و ۳۶۰ میلیارد ریال اعتبار تخصیص داده تا در راستای تثبیت اشتغال به این واحدها پرداخت شود.

این تسهیلات به ۱۹ هزار و ۴۷۹ واحد آسیب دیده پرداخت می‌شود که شامل ۶ هزار و ۷۵ واحد در سنندج، چهار هزار و ۲۲۱ واحد در سقز، یک هزار و  ۸۸۹ واحد در بانه، ۵۶۶ واحد در دهگلان، ۱۱۰ واحد در دیواندره، یک هزار و ۵۷۹ واحد در قروه، یک هزار و ۸۲۲ واحد در کامیاران، یک هزار و ۷۲۰ واحد در مریوان و یک هزار و ۴۹۷ واحد در بیجار است.

مبلغ تسهیلات ۱۲۰ میلیون ریال برای کسب و کارهای آسیب دیده و ۱۶۰ میلیون ریال برای واحدهایی که به دستور ستاد مبارزه با کرونا تعطیل شده‌اند منظور شده که ۷۰ درصد این مبلغ برای پرداخت هزینه‌های دستمزد و ۳۰ درصد آن برای سایر هزینه‌های عملیاتی مرتبط با کسب و کار در نظر گرفته شده است.

کردستان با داشتن بیش از یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار زمین قابل کشت مرغوب و مستعد دیم و آبی، یکی از قطب های تولید محصولات کشاورزی کشور است، این استان دارای ۴۳ هزار هکتار باغ است که سالانه ۳۳۰ هزار تُن انواع میوه در آن تولید و برداشت می‌شود.

میزان کل تولید محصولات بخش کشاورزی استان کردستان سه میلیون تُن است که وزارت کشاورزی در نظر دارد با توسعه فعالیت‌های مختلف این میزان را به حدود پنج میلیون تُن در سال برساند.

نظر شما