شناسهٔ خبر: 42717651 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | لینک خبر

بهره گیری از فناوری اطلاعات موجب رشد اقتصاد می شود

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس گفت: اقتصاد مبتنی بر خدمات بسیار مهم تر از بخش های کشاورزی و صنعت می تواند به رفع چالش های کشور کمک کند و فناوری اطلاعات به عنوان پیشران در این بخش، می تواند موجب ارایه خدمات و در نهایت توسعه کشور شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس، مهرداد سهرابی مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات این استان در بیست و دومین کنگره همکاری های دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه ملی که با حضور اساتید، مدیران دستگاههای اجرایی و صنعت در مرکز اطلاع رسانی علوم و فناوری پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز برگزار شد، گزارشی از اقتصاد دیجیتالی و روند رشد آن در ایران و جهان ارائه کرد و به تشریح فرصت های به وجود آمده از طریق فناوری اطلاعات و ارتباطات در افزایش سهم تولید ناخالص داخلی کشور پرداخت.

وی افزود: امروز مهم ترین چالش های کشور در زمینه آب، بیکاری، محیط زیست، رونق اقتصادی و بهره وری پایین است که اقتصاد مبتنی بر خدمات بسیار مهم تر از بخش های کشاورزی و صنعت می تواند به رفع این چالش ها کمک کند.

وی تصریح کرد: در اقتصاد مبتنی بر خدمات بر خلاف اقتصاد مبتنی بر کشاورزی و صنعت، رشد اقتصاد، رشد اشتغال را نیز به دنبال خواهد داشت و حوزه فناوری اطلاعات با دو راهبرد اصلی اقتصاد و تحول دیجیتال می تواند، موجب ارایه خدمات و در نهایت توسعه در کشور شود.
مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس خاطرنشان کرد: سهم کشور ما در هسته اصلی اقتصاد دیجیتال دنیا چهار درصد تعیین شده که متوسط جهانی در این بخش 4.5 درصد است و با توجه به این آمار در بخش زیرساخت‌ها، کشور رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش بویژه با توسعه شبکه ملی اطلاعات و ایجاد زیرساخت های اینترنت پرسرعت سهم قابل توجهی داشته است.
وی افزود: سهم ایران در کل اقتصاد دیجیتال 6.5 درصد است در حالی که متوسط جهانی سهم اقتصاد دیجیتال نسبت به‌کل اقتصاد 15.5 درصد است و این نشان می‌دهد ایران در حوزه اقتصاد دیجیتال ظرفیت رشد بسیار زیادی دارد و دانشگاه و صنعت می توانند در رشد این بخش نقش ویژه ای را داشته باشند.

مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان فارس با بیان اینکه میزان داده کاوی در کشور اندک است، اظهار کرد: مبحث داده کاوی امروز در دنیا نقش بسیار زیادی در خلق و تولید ثروت در کشورها دارد  و آمریکا 1.5 درصد اطلاعاتی را که تولیدی را آنالیز می کند و از نتایج آن برای تصمیم گیری، پیش بینی اقتصاد و رقابت با صنایع سایر کشورها و خلق ثروت استفاده می کند و پژوهشگران معتقدند اگر این عدد به 1.8 درصد برسد انقلاب صنعتی بعدی رخ خواهد داد و متاسفانه در ایران تنها یک دهم درصد اطلاعات تولیدی تحلیل و آنالیز می شود.
سهرابی در پایان با اشاره به جنگ اقتصادی علیه کشور، ادامه داد: ارتباطات و فناوری اطلاعات یکی از مهم ترین سلاح های ما در جنگ اقتصادی است و فناوری اطلاعات می تواند به عنوان پیشران توسعه موجب رشد اقتصادی کشور، رشد بهره وری سایر حوزه ها و ایجاد فرصت های جدید برای جوانان و خلق کسب و کارهای جدید، بهبود محیط زیست و مصرف انرژی و آب با توجه به شرایط موجود کشور شود.

نظر شما