شناسهٔ خبر: 42717013 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مسوولان شرکت‌ها را وادار به هزینه‌کرد در ورزش از محل مالیات بر ارزش‌افزوده کنند

مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهروند اراک می‌گوید: ورزش همت می‌خواهد، در حال حاضر که مالیات ارزش‌افزوده را می‌توانند در ورزش هزینه کنند مسؤولان باید از شرکت‌ها بخواهند یا آنها را وادار به هزینه کردن در ورزش از محل مالیات بر ارزش‌افزوده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، تیم والیبال شهروند اراک نماینده استان مرکزی در لیگ برتر که تا روزهای پایانی، حضورش در لیگ مشخص نبود و حتی یک بار از جدول مسابقات کنار گذاشته شد، پس از کش و قوس‌های فراوان پا در عرصه رقابت‌های لیگ برتر گذاشت، تا برای یک بار دیگر طعم حضور در لیگ برتر مسابقات را بچشد.

اراکی‌ها در فصل جدید این رقابت‌ها در هفته نخست با قرعه استراحت و در هفته دوم نیز به دلیل همراه نداشتن کارت بازی‌ها با باخت فنی مواجه شد  که پس از باخت فنی، لاهوتی از سمت خود استعفا داد.

بلندقامتان اراکی در حالی که هنوز  به دلیل نبود حمایت‌های مالی بین ماندن و نماندن معلق هستند، امروز قرار است به مصاف والیبالیست‌های خاتم اردکان یزد بروند و توانمندی خود را به معرض  نمایش بگذارند.

با توجه به وضعیت نه چندان مطلوب این تیم سیدعلی بنی‌جمالی خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس استان مرکزی با محمدرضا سمیعی مدیرعامل باشگاه فرهنگی ورزشی شهروند اراک به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

فارس: تیم والیبال شهروند اراک چگونه شکل گرفت؟

سمیعی: بعد از انحلال باشگاه شهرداری اراک تصمیم گرفته شد که باشگاه جدید تأسیس شود تا مسؤولان استان، اعضای شورای شهر و شهرداری در جریان باشند تا زمانی که این باشگاه دوباره فعالیت کند.

چراکه سازمان ورزشی و هیأت‌های ورزشی اجازه تیم‌داری ندارند و از سوی دیگر تعدادی ورزشکار هم بودند که نمی‌شد آنها را به حال خود رها کرد، آن‌هم ورزشکارانی که در لیگ برتر حضور داشتند و اگر این کار را نمی‌کردیم ورزش والیبال استان به طور کامل نابود می‌شد و چون در آن زمان من مسئول هیأت والیبال استان بودم باید این تیم را حفظ می‌کردم که با کمک دوستان پیشکسوت و والیبال دوستان و ورزشکاران باشگاهی را به نام شهروند اراک تأسیس کردیم.

دوستان در شورای شهر اعلام کردند به خاطر اینکه ما مشکل حقوقی داریم نمی‌توانیم باشگاه‌داری کنیم، اما حمایت از رشته‌های ورزشی را خواهیم داشت که ما هم با توجه به این حمایت‌ها باشگاه شهروند را ثبت کردیم تا بتواند در مسابقات حضور یابد.

در سال اول فعالیت این باشگاه در سال 1396 در دسته اول کشور قهرمان شد، بازیکنان تیم متشکل از بازیکنان شهرداری بود که تجربه حضور در لیگ برتر را داشتند، سال دوم نیز تیم خوبی را تشکیل دادیم تا میان فصل و اواسط دور دوم مسابقات پدیده مسابقات شد و از 12 تیمی که به اراک آمدند فقط یک تیم توانست شهروند را شکست دهد و مابقی تیم‌ها با شکست روانه شهرهایشان می‌شدند، حتی تعدادی از تیم‌ها در حالی که میزبان هم بودند شکست می‌خوردند.

فارس: وضعیت بودجه تیم چگونه بود؟

سمیعی: بودجه‌ای که ما داشتیم برابر با هزینه یک بازیکن بود، حتی یک‌سوم بازیکنانی که قیمت آنها به 2.7 و 3 میلیارد تومان بود، بازیکنانی معمولی که قراردادی معادل 600 تا 700 میلیون تومان داشتند، با توجه به بودجه ما در هیچ‌کدام از این رده‌ها سهمی نداشتیم، چون پولش را نداشتیم مجبور بودیم با بازیکنانی که قیمت آنها 100 تا 300 میلیون تومان بود حتی 70 تا 90 میلیون تومان، مذاکره کنیم که در رتبه سه و چهار ایران قرار دارد که این موضوع باعث شد تا سال گذشته به این سرنوشت دچار شویم و چون کمک نرسید نتوانستیم تیم خوبی را جمع کنیم تا اینکه به ویروس کرونا و تعطیلی تمام فعالیت‌های ورزشی و ... برخورد کردیم.

فارس: برنامه تیم برای سال جاری چیست؟

سمیعی: امسال هرچه انتظار کشیدیم دیدیم خبری از حمایت نیست و همین مسئله موجب شد شرکت نکنیم، چون توان پرداخت بدهی‌های ورزشکاران و فدراسیون والیبال را نداشتیم.

تیم در لیست قرعه‌کشی نبود، با صعود تیم فوتبال آلومینیوم به لیگ برتر یک روح ورزشی دوباره در ورزش استان دمیده شد و گفته شد که اگر شما هم فعالیت کنید کمکتان خواهیم کرد که حسب دستور ما هم دوباره فعالیت را آغاز کردیم، ولی اگر کمک‌ها نرسد نمی‌شود این تیم را حفظ کرد و در حال حاضر هم که شروع کردیم، حریفان دو الی سه ماه است که تیم‌های خود را بسته‌اند و در حال تمرین هستند و هرچه بازیکن خوب بوده جذب کرده‌اند، اما چیزی که مهم است این است که ما نمی‌دانیم در کجای این ماجرا قرار داریم.

لازم می‌دانم از اعضای شورای شهر تشکر کنم چراکه شورا سال گذشته مصوبه‌ای برای حمایت از تیم شهروند داشت که از آن مصوبه امسال مبلغی را به ما پرداخت کردند که به حساب فدراسیون والیبال برای ثبت‌نام در لیگ برتر واریز شد.

برای حضور دوباره تیم در لیگ برتر استاندار تلاش بسیاری انجام داد، همچنین مدیرکل ورزش و جوانان پیگیری کرد تا تیم بتواند در مسابقات لیگ برتر حضور یابد، چون برای شرکت در لیگ برتر در حال حاضر 10 تیم در انتظار هستند همچنین تیم قزوین کنار گذاشته شد و قرار بود امتیاز استان را بگیرد و فدراسیون هم برای اینکه جدول بازی‌ها خالی نماند، مبلغی را از تیم متقاضی دریافت می‌کرد و بدهی تیمی که امتیاز داشته را پرداخت می‌کند اما قزوین هم از کانال‌های مختلف آن‌قدر پیگیری کرد تا دوباره در جدول بازی‌ها قرار گرفت تا بازی‌ها با 14 تیم برگزار شود، ضمن اینکه شرایط شهروند اراک نیز اصلاً خوب نیست.

فارس: وضعیت اسپانسری تیم چگونه است؟

سمیعی: در حال حاضر که اصلاً اسپانسر نداریم و از نظر یارگیری نیز وضع خوبی نداریم و کاری هم انجام نداده‌ایم، البته تعدادی از بازیکنان از سال گذشته و تعدادی یار جدید هم‌اکنون مشغول تمرین هستند، ولی بازیکن تأثیرگذار خیلی قوی نداریم، همه تیم‌ها بازیکنان خودشان را انتخاب کرده‌اند.

 14 تیم لیگ برتری تیم خود را بسته‌اند، همچنین 16 تیم دسته یک که 7 تا 8 تیم‌ از آنها متمول هستند و بیشتر از ما هزینه کرده‌اند بازیکنان خوبی را جذب کرده‌اند، امیدواریم بتوانیم در ادامه کار تعدادی بازیکن قوی جذب کنیم و وارد مسابقات شویم.

فارس: شرایط کادر فنی تیم در چه وضعیتی قرار دارد؟

سمیعی: کادر فنی هم وضعیتی مشابه بازیکنان دارد، به دلیل اینکه ما وضعیت مشخصی نداشتیم تا با کادر فنی قرارداد ببندیم.

به فکر این هستیم که کادر فنی جدیدی تشکیل دهیم، با یک مربی غیربومی در حال مذاکره هستیم.

هم‌اکنون کادر فنی سال گذشته در کنار تیم هستند و مربیان بومی هم تا انتخاب نهایی کنار تیم خواهند ماند تا به یک جمع‌بندی برسیم، اولویت باشگاه کادر فنی بومی است، قاعده کار این است که شما همه ابزارهای لازم را داشته باشید، بازیکن خوب، پرداختی خوب و بعد مربی بومی خوبی داشته باشید تا بتوانید نتیجه بگیرید، این هم درست نیست که زمانی که وضعیت خوب است مربی غیربومی جذب کنیم و زمانی که وضعیت خوبی نداریم مربی بومی بیاوریم و دست او را خالی بگذاریم بعد بگوییم مربی بومی خوب نیست.

فارس: پیش‌بینی شما از آینده تیم در لیگ چیست؟

سمیعی: حضور در مسابقات لیگ برتر و روی سکوی رفتن نیست و نمی‌شود چه در فوتبال چه در والیبال انتظار توقع سکو رفتن داشت، حضور در لیگ برتر خود یک افتخار برای همه استان‌‌ها است، هم از نظر ورزشکاران و هم تیم‌ها که به استان‌‌های مختلف برای بازی می‌آیند خود باعث گسترش این رشته خواهد شد و هدف‌گذاری ما امسال فقط ماندن در لیگ برتر است.

ما همه تلاشمان باید این باشد تا اسپانسر پیدا کنیم و خواهش می‌کنیم از مسؤولان استان که رشته والیبال هم تعدادی علاقه‌مند و ورزشکار دارد را حمایت کنند، حضور چندین ساله در لیگ‌های کشوری نشان‌دهنده زمینه خوب این رشته است و می‌توانیم بازیکن‌سازی کنیم ما در حال حاضر سه چهار بازیکن خوب در سطح کشور و در تیم‌های دیگر در حال بازی هستند که قرارداد آنها با بازیکنان ما قابل مقایسه نیست.

همین چند بازیکن قراردادهایشان سه برابر بودجه کل تیم شهروند در سال گذشته است، ما اگر چهار بازیکن جذب کنیم همه می‌گویند بازیکن غیربومی است، بازیکن بومی ما هم به اندازه بازیکنان‌هایی که خارج از استان بازی می‌کنند نیستند، ما هیچ حساسیتی نداریم اما در ورزش حرفه‌ای به هیچ عنوان بحث بازیکن بومی و غیربومی مطرح نیست، البته قابلیت زیادی داریم و بازیکنان بومی بسیار خوبی داریم که اگر روی آنها سرمایه‌گذاری شود، قادرند بهترین‌ها را رقم بزنند.

فارس: به نظر شما نحوه اجرای مصوبه شورای شهر در سال جاری چگونه خواهد بود؟

سمیعی: سال گذشته شورای شهر دو مصوبه داشت که هر بار 500 میلیون تومان به تیم شهروند کمک کنند که از این مصوبه‌ها سال گذشته چیزی پرداخت نشد و بعد از پیگیری‌های زیاد امسال سه مبلغ 100 میلیون تومانی پرداخت شد و قرار بر این بود که اوایل بهار دومین مصوبه را اجرا کنند، اما هنوز مصوبه اول کامل پرداخت نشده است.

ضمن اینکه ورزشکاران به اراک نمی‌آیند چون می‌گویند پول گذشته ما را پرداخت نکرده‌‌اند، یا کم کرده‌اند یا دیر پرداخت کرده‌اند و این باعث می‌شود که اطمینان و صداقت خود را از دست بدهیم.

فارس: میزان بدهی باشگاه به فدراسیون والیبال چقدر است؟

سمیعی: 300 میلیون تومان به فدراسیون والیبال بدهکار هستیم، به ورزشکاران هم بدهی بالایی داریم.

فارس: حرف پایانی؟

سمیعی: ورزش همت می‌خواهد، در حال حاضر که مالیات ارزش‌افزوده را می‌توانند در ورزش هزینه کنند مسؤولان باید از شرکت‌ها بخواهند یا آنها را وادار به هزینه کردن در ورزش از محل مالیات بر ارزش‌افزوده کنند، ورزش ما هیچ مشکلی نخواهند داشت، مسؤولان ما چون دنبال دردسر نیست، ارزش‌افزوده را به جای اینکه که در ورزش هزینه کنند به حساب امور مالیاتی واریز می‌کنند تا هیچ دردسری برایشان نباشد.

ما در ساختار مشکل داریم و هیچ‌کس هم نیست که ورزش را سر و سامان دهد چون ورزش نخستین چیزی که می‌خواهد زیرساخت‌ها است و زیرساخت ورزش حرفه‌ای یعنی باشگاه و اگر باشگاه نباشد نه وزرات ورزش و جوانان و اداره کل ورزش و هیات‌ها اجازه ندارند ریالی در باشگاه‌ها هزینه کنند حالا برای ایجاد این زیرساخت چه کسی باید ورود کند استاندار یا نماینده که هیچگاه ورود نکرده است.

ما فقط درخواست داریم این والیبالی که الان در هر جایگاهی است نتیجه زحمات خیلی زیادی از ورزشکاران، مربیان، داوران و پیشکسوتان در استان است که کشیده‌اند را خراب نکنند چون مخاطب ما در استان بالای ۱۰۰ هزار نفر می‌باشد که وظیفه داریم به آنها خدمات بدهیم، ما باید برای این‌ها ارزش قائل شویم و قدمی برایشان برداریم، نمی‌شود اینها را به امان خدا رها کرد.

انتهای پیام/ 

نظر شما