شناسهٔ خبر: 42716504 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

سفیر بنگلادش در ایران:

۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود

فاطمه افضلی

سفیر بنگلادش در ایران گفت: ۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود و بخش خصوصی قوی داریم و دولت به طور کامل از این موضوع حمایت می کند.

صاحب‌خبر -

"گوسال اعظم سارکر" امروز ۳۰ شهریورماه در نشست بررسی همکاری های اقتصادی استان کرمان و کشور بنگلادش" در کرمان اظهار کرد: با توجه به وابستگی های فرهنگی و پیشینه تاریخی، تشابه فرهنگی، زندگی و دینی دو کشور ایران و بنگلادش ما را مجاب می‌کند ارتباطات بیشتر و گسترده تری داشته باشیم و طبعا این گسترش روابط بر عهده دوستان و بازرگانانی از جمله شماست.

وی افزود: ارتباطات تاریخی خیلی گسترده ای در طول تاریخ بین دو کشور وجود داشته و باید این موضوع در زمان کنونی نیز ادامه یابد و هرچه افراد و بازرگانان با هم ارتباط بیشتری داشته باشند، امکان گسترش روابط تجاری، اقتصادی و فرهنگی بین دو کشور بیشتر است.

سارکر تصریح کرد: پتانسیل های زیادی در دو کشور وجود دارد اما متاسفانه میزان تجارت بین دو کشور ایران و بنگلادش خیلی زیاد نیست.

سفیر بنگلادش در ایران بیان کرد: یکی از مواردی که در این بحث خیلی غایب بوده، سرمایه گذاری در هر دو طرف است که نباید از این موضوع غافل شد و این حلقه مفقوده در تجارت بین دو کشور است.

وی اظهار کرد: در حال حاضر میزان تجارت بین دو کشور حدود ۱۰۰ میلیون دلار و صادرات ایران به بنگلادش چهار برابر صادرات کالاهای ما به ایران است.

سارکر گفت: عمده اقلام صادراتی بنگلادش به ایران نخ، دانه های روغنی و ... است و اقلامی از جمله میوه، میوه خشک، پسته، قیر و ... از ایران به کشور ما وارد شده است.

وی اظهار کرد: یکی از مسائل مهم این است که اتاق های بازرگانی مراقبت و بررسی کنند که چه مشکلاتی در زمینه توسعه تجارت بین دو کشور وجود دارد و باید این موارد آنالیز شود و برای رفع آنها اقدام کنیم.

سفیر بنگلادش در ایران تصریح کرد: مسئله دیگر که در میزان تجارت اهمیت دارد، تبادلات مالی است و می دانیم نقل و انتقال پول با مشکلات زیادی مواجه است و باید راه هایی از جمله تهاتر و ... بررسی  شود تا بتوانیم گردش پول و نقل و انتقال را تسریع کنیم.

وی با بیان اینکه ارتباط بین بازرگانان خیلی مهم است و در این ارتباط می توانند راه های خلاقانه ای برای حل مشکلات پیدا کنند، افزود: بعد از اینکه وضعیت کرونا نرمال شود، می شود آیتم های زیادی برای تجارت بین دو کشور آماده کرد و بنگلادش دومین تولیدکننده بزرگ پوشاک در دنیاست و جدا از این مورد می شود موارد دیگری را به سبد تجاری بین دو کشور اضافه کرد.

سارکر تصریح کرد: بعضی از بخش ها در بنگلادش به سرعت گسترش یافته و قوی شده که می توان به غذاهای دریایی و منجمد، سرامیک و چینی، چرم و صنعت جدید IT اشاره کرد و بنگلادش در IT رو به رشد و قوی عمل کرده و هدفگذاری شده تا سال ۲۰۲۳ به ۵ میلیارد دلار در این بخش برسیم.

وی بیان کرد: تولید انواع دارو از دیگر ظرفیت های بنگلادش است و ۹۷ درصد داروهای مورد نیاز کشور را تامین و به ۱۰۰ کشور صادرات دارد و در ساخت کشتی کوچک و متوسط با فناوری روز و قیمت مناسب کار می کنیم و به کشورهای مختلفی صادرات داشته ایم.

سفیر بنگلادش در ایران با اشاره به صادرات چای، تنباکو، محصولات نخ کنف و کامپوزیت گفت: کشاورزی پایه کشور بنگلادش است و در زمینه فرآوری مواد غذایی کار می کنیم زیرا خواستار سبد متنوعی از محصولات هستیم و این موضوع با سرمایه گذاری محقق می شود و از بازرگانان برای سرمایه گذاری در کشورمان در فرصت های موجود دعوت می کنم.

وی افزود: به جز موارد ممنوعه از جمله سلاح، مواد مخدر و انتشار پول در بنگلادش، در دیگر موارد محدودیتی وجود ندارد و برای واردات مواد اولیه گمرک و مالیات تعلق نمی گیرد و ۱۶۵ میلیون نفر جمعیت، بازار بزرگی است و قدرت خرید خوبی دارد.

سارکر با اشاره به اینکه در بنگلادش مناطق ویژه اقتصادی داریم و بازرگانان می توانند سود خود را ۱۰۰ درصد برگردانند، اظهار کرد: در بخش های مختلف از جمله ساخت و ساز، مباحث حوزه سلامت، استارتاپ ها و ... می توان همکاری گسترده ای داشت و بنگلادش تصمیم دارد در سال های آینده ۲۸ پارک علم و فناوری ایجاد کند که فرصت مناسبی برای سرمایه گذاری و کار مشارکتی در این کشور است.

وی بیان کرد: سرمایه گذاران بنگلادشی در خارج از کشور نیز حضور دارند و سرمایه گذاری می کنند و آمادگی برای حضور در ایران وجود دارد و می توانند با ایرانیان وارد شراکت شده و تماس بین بازرگانان از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا می توانند ظرفیت های یکدیرگر را برای کار و شراکت بسنجند و در سفارت بنگلادش با تمام توان آمادگی همکاری داریم.

سفیر بنگلادش در ایران گفت: ۹۵ درصد تجارت و سرمایه گذاری در بنگلادش توسط بخش خصوصی انجام می شود و بخش خصوصی قوی داریم و دولت به طور کامل از این موضوع حمایت می کند.

انتهای پیام

نظر شما