شناسهٔ خبر: 42716061 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

قرارداد عجیب پرسپولیس برای فروش پیراهن | سهم باشگاه فقط 8 درصد!

مهدی پورپاکار

در قراردادی که از طریق کارگزار باشگاه پرسپولیس به امضا رسیده، اجازه فروش پیراهن پرسپولیس به یک شرکت داده می‌ شود و از این قرارداد تنها حدود 8 درصد به پرسپولیس می ‌رسد.

صاحب‌خبر -

در جدیدترین قرارداد پرسپولیس که از طریق کارگزار این باشگاه به امضا رسیده است، کم تر از 10 درصد از سهم فروش پیراهن پرسپولیس، به باشگاه می رسد!

به گزارش طرفداری و به نقل از ایسنا، فروش پیراهن یکی از مهم ‌ترین راه‌ های درآمد باشگاه‌ های فوتبال محسوب می ‌شود و از این رو باشگاه‌ های حرفه‌ای دنیا، حساب ویژه ‌ای روی این موضوع دارند به طوری معمولا یک باشگاه از فروش پیراهن بازیکن جدیدش، درآمد خوبی به جیب می ‌زند. البته معمولاً باشگاه‌ های ایرانی سهم کمی از این موضوع می ‌برند چرا که نبود ساز و کار مناسب، مدیران را نسبت به فروش البسه، بی انگیزه کرده است. با این حال گاهی هم قراردادهایی برای فروش البسه با برند باشگاه به امضا می‌ رسد که بررسی آنها، شائبه برانگیز بودن قراردادها را نشان می ‌دهد. 

باشگاه پرسپولیس‌ که در چهار سال پیاپی در لیگ برتر به قهرمانی رسیده و توانسته نتایج رویایی برای هوادارانش کسب کند، قطعا دارای یکی از با ارزش ‌ترین برندهای حال حاضر فوتبال ایران است، اما کارگزار این باشگاه در یک قرارداد عجیب، امتیاز فروش البسه‌ با ارزش‌ ترین برند فعلی فوتبال ایران را تنها با سهم 10 درصدی (که بخشی از این درصد هم به عنوان قدرالسهم کارگزار کسر می‌ گردد) به یک شرکت واگذار کرده است.

بر اساس این اسناد، کارگزار باشگاه پرسپولیس، از طرف این باشگاه (البته پرسپولیس‌ به عنوان مطلع قرارداد را امضا کرده است) به یک شرکت مجوز می ‌دهد که با لوگوی رسمی پرسپولیس اقدام به تولید محصولات مختلف اعم از لباس ورزشی کرده و آن را انحصاری از طریق شبکه ‌های تلویزیونی داخلی و خارجی به صورت تی وی شاپینگ به فروش برساند. در مقابل این شرکت هم 10 درصد از کل فروش خود تا سقف 20 میلیارد تومان را به حساب کارگزار واریز می ‌کند تا کارگزار پس از کسر درصد سهم خود، مابقی را به پرسپولیس بدهد.

این یعنی یک شرکت به راحتی اجازه فروش البسه ورزشی و اقلام مختلف با لوگوی پرسپولیس‌ را پیدا می ‌کند و فقط به این باشگاه و کارگزارش 10 درصد سهم می ‌دهد. به عبارت دیگر اگر همان پیش‌بینی فروش 20 میلیاردی این شرکت را در نظر بگیریم، در این صورت فقط 2 میلیارد تومان عاید پرسپولیس و کارگزارش می ‌شود. 

در این قرارداد ذکر شده که شرکت مذکور در زمان انعقاد قرارداد باید یک میلیارد تومان نقد و همین‌ طور دو فقره چک 500 میلیون تومانی ارائه کند اما بر اساس اعلام منابع آگاه از این قرارداد در بهمن ماه فقط 700 میلیون تومان از سوی کارگزار به حساب پرسپولیس واریز شده است.

در این قرارداد که از تاریخ 14 بهمن 98 به مدت دو سال قابل اجرا است، ذکر شده در صورت فروش بیش از 20 میلیارد تومانی، سهم کارگزار و پرسپولیس کاهش یافته و به 8 درصد می ‌رسد که این بند بسیار عجیب به نظر می ‌رسد!

در بخش دیگری از این قرارداد هم آمده: در صورت اجرای صحیح کلیه مفاد قرارداد، قرارداد حاضر برای یک سال دیگر قابل تمدید و لازم ‌الاجرا است. که این یعنی پرسپولیس اجازه تولید و فروش پیراهنش را در یک قرارداد سه ساله با سهم فقط ١٠ درصدی به یک شرکت واگذار کرده است. البته نکته امیدوار کننده ماجرا این‌جاست که اجازه تولید و فروش محصولات پرسپولیس‌ خارج از شبکه‌های تلویزیونی به صورت انحصاری در اختیار این شرکت نیست.

یک حساب و کتاب ساده و مشاوره با اهالی فن در حوزه اقتصاد و برندینگ نشان می ‌دهد که امضای چنین قراردادهایی برند «پرسپولیس» را ارزان ‌تر از ارزش واقعی در اختیار دیگران قرار داده و حالا هم کسی پاسخگوی این ارزان فروشی نیست.

پرسپولیسی که چهار سال قهرمان لیگ برتر شده و به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسیده است، باید از برندش آن‌ قدر درآمد داشته باشد که مشکل مالی برایش ایجاد نشود اما متاسفانه مدیرانی با یک قرارداد عجیب همه پرسپولیس‌ را به یک کارگزار واگذار کره ‌اند و کارگزار هم بدون پاسخگویی به ابهامات چنین قراردادهایی را به امضا می ‌رساند. پرسپولیس‌ هم بر اساس قراردادش با کارگزار، به عنوان مطلع باید نسب به امضای قراردادهای اینچنینی اقدام کند.

حالا پرسپولیس‌ با مشکلات مالی زیادی رو به ‌رو است و باید مطالبات سرمربیان خارجی پیشین خود را بپردازد اما چنین قراردادهایی دست و پای مدیران فعلی این باشگاه را برای درآمدزایی کلان بسته است.

نظر شما