شناسهٔ خبر: 42715832 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

در گفت‌وگو با بانوان نویسنده ادبیات پایداری مطرح شد

شهیدان را باورپذیر، روایت کنیم

 ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، جنگ هشت ساله حکومت عراق علیه ایران آغاز شد، جوانان زیادی جانشان را تقدیم کردند تا کشورمان توانست در برابر دشمن از اسلام، میهن و ناموس خویش دفاع کند.

صاحب‌خبر -

قدس آنلاین:  ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ با حمله هوایی عراق به چند فرودگاه ایران و تعرض زمینی همزمان ارتش بعث به شهرهای غرب و جنوب ایران، جنگ هشت ساله حکومت عراق علیه ایران آغاز شد، جوانان زیادی جانشان را تقدیم کردند تا کشورمان توانست در برابر دشمن از اسلام، میهن و ناموس خویش دفاع کند. سال‌ها بعد ادبیات پایداری پا به منصه ظهور گذاشت تا بخشی از این عشق، ایثار و شهادت را برای نسل‌های بعد به یادگار بگذارد. روایت مردان دلیری که قهرمان‌های بی‌ادعایی هستند که برای ما از جان، عزیزان و آرزوهایشان گذشتند.

•       ادبیات متفاوت جنگ

بی‌شک نگاه نویسندگان زن در عرصه دفاع مقدس سبب لطافتی خاص در ادبیات دفاع مقدس شده و توانسته با مخاطب ارتباط بیشتری برقرارکند، از این رو به سراغ چند نفر از بانوان نویسنده شهرمان در عرصه ادبیات پایداری رفتیم تا در آستانه هفته دفاع مقدس نظرات آن‌ها را در رابطه با ادبیات دفاع مقدس و ارتباط آن با نسل جدید جویا شویم.

•       روزهای لاجوردی

مریم عرفانیان، متولد۵۹ در مشهد و کارشناس روزنامه‌نگاری است که ۲۲ سال سابقه نویسندگی دارد. او همچنین دو اثر در دست نشر دارد که یکی از این آثار به مناسبت فرا رسیدن هفته دفاع مقدس اول مهر ماه در تهران رونمایی خواهد شد.

وی درباره آخرین کتابش «روزهای لاجوردی» که در این روزها رونمایی خواهد شد، می‌گوید: این کتاب حاصل یک تیم تحقیقاتی است که به زندگی‌نامه سردار شهید سیدمهدی لاجوردی می‌پردازد که از فرماندهان زرهی گردان امام سجاد(ع) بود و ‌در زمان شهادت، فرماندهی گردان پیاده بلال حبشی را نیز برعهده داشت.

او که ۵۴ عنوان کتاب تاکنون به چاپ رسانده و ۵۰ اثر آن در حوزه دفاع مقدس است، می‌افزاید: این کتاب کودکی تا شهادت سردار لاجوردی را در بردارد.

او از شهدایی بود که سبک زندگی‌اش با نسل جدید ما همخوانی دارد برای مثال او شلوار جین به پا داشت، موهایش بلند و اهل فوتبال و پرسپولیسی هم بود و حتی مدتی فوتبال را در میدان نبرد راه‌اندازی کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که چقدر تاکنون توانسته‌ایم ایثار و شهادت رزمندگان را طی هشت سال دفاع مقدس روایت کنیم، اظهار می‌دارد: به اعتقاد من به اندازه آدم‌هایی که در جنگ حضور داشتند می‌توانیم کتاب بنویسیم و حتی آدم‌هایی که پشت خاکریز بودند را هم می‌توانیم به این تعداد اضافه کنیم، بانوانی که همسر، مادر و بستگان شهدا، جانبازان و یا ایثارگران هستند.

او اظهار می‌دارد: به نظر من دفاع مقدس ما برگرفته از دو ژانر ادبیات پشت خاکریز و ادبیات در میدان جنگ است. آدم‌هایی که در جنگ حضور داشتند، می‌توانند از ایثار و شهادت همرزمانشان بگویند که شاید هم‌ نتوان به علت تلخی‌هایی که دارد آن‌ها را کامل روایت کرد و همچنین بانوانی که پشت این خاکریزها بودند، مادران و همسران نیز از بُعد حسی می‌توانند خاطراتشان را بیان کنند.

این بانوی اهل قلم تأکید می‌کند: البته بیشتر کتاب‌های دفاع مقدسیمان کتاب‌های پشت خاکریز شده است و در واقع از زبان مادران و همسران ایثارگران، رزمنده‌ها و شهداست.

نکته‌ای که می‌ماند حضور شهدا در میدان نبرد است که شهدا به شهادت رسیدند و خیلی از خاطراتشان‌ در زمان گم می‌شود، مگر آنکه از اطرافیانشان جست‌وجو کنیم تا بعد شخصیتیشان را دریابیم.

او درباره چگونگی برقراری ارتباط نسل جدید با ادبیات پایداری می‌افزاید: به نظر من نباید شهدا را خیلی مقدس نشان داد؛ در این صورت نسل جدید احساس دوری می‌کند، تصورش این می‌شود که شهدا از ما نبودند و یا افراد قدسی بودند. باید خصلت‌هایی که شهدا داشتند و در نسل جدید وجود دارد را بیان کنیم.

•       اهداف و آرمان‌ها

در ادامه «مریم جهانگشته» نویسنده بیش از ۴۵ کتاب در عرصه ادبیات مقاومت و پایداری، متولد ۵۵ که کارشناس تألیف و صنیف، کارشناسی امور فرهنگی و ارشد مدیریت است، می‌گوید: به عنوان کسی که سال‌هاست دراین حوزه کار کردم، می‌توانم به این نکته اشاره کنم که ایثار، شجاعت، عشق به میهن و از خود گذشتگی در مقابل رسیدن به اهداف و آرمان‌های مهم ملی و دینی از جمله اصولی است که توجه به آن مهم و قابل اهمیت است.

وی خاطرنشان می‌سازد: اگر امروز نتوانیم در حوزه الگوسازی قهرمانان واقعی ملی خود در میان مردم به ویژه نسل جوان کاری انجام دهیم حتماً جای آن را الگوهای پوچ و خیالی چون سلبریتی‌های غیرمتعهد می‌گیرند و حتی به سراغ  الگوپذیری از بیرون مرزهای کشور خواهند رفت.

•       زن ایرانی، الگوی زنان دنیا

این نویسنده ادبیات پایداری با بیان آنکه شهدا، ایثارگران و جانبازان داستان زندگی و رشادت‌هایشان در دوران دفاع مقدس هر کدام مجموعه روایتی برای انتخاب الگویی مناسب در جامعه است، بیان می‌دارد: باید در حوزه تبیین و ترویج این رشادت‌ها کار فراوان صورت گیرد.

من هم سعی کرده‌ام نقش زنان و حرکت انقلابی آنان را در پشت جبهه تصویر کنم. آنچنان که دنیا بداند زن ایرانی در دفاع مقدس هشت ساله در ایران الگوی زنان دنیاست.

مریم جهانگشته خاطرنشان می‌سازد: در اینکه چقدر ادبیات دفاع مقدس توانسته تأثیرگذار باشد، در نگاه نخست وقتی به شهدای مدافع حرم که نسل دهه ۷۰ و ۸۰ هستند، نگاه می‌کنیم شاید پاسخ این باشد که خوب کار کرده‌ایم و فرهنگ جهاد و ایثار و تاریخ سراسر افتخار آن دوران به نسل بعدی به خوبی منتقل شده است و مردان و زنانی حماسی به واسطه آشنایی با دفاع مقدس راه عاشورایی و طریق مبارزه با جریان ظلم، تزویر و استکبار را به خوبی یافته‌اند.

اما اگر بخواهیم سهم ادبیات دفاع مقدس و تأثیر آن را در این رویکرد حماسی ببینیم هنوز تا ایفای خوب این وظیفه فاصله زیادی داریم.

انتهای پیام/

نظر شما