شناسهٔ خبر: 42713652 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه صبح‌نو | لینک خبر

الیزه و کاخ سفید به‌دنبال معرفی گزینه دیگری برای رییس دولت لبنان هستند

کودتای نرم در بعبدا

رییس‌جمهوری فرانسه که پس از انفجار مهیب بندر بیروت، همچنان بر دخالت در امور داخلی لبنان پافشاری می‌کند، در نظر دارد تا گزینه نخست‌وزیری که خودش را برای تشکیل دولت جدید لبنان معرفی کرده است را با همکاری پنهانی«سعدالحریری» و آمریکا کنار گذارد و گزینه دیگری را معرفی نماید تا شاید در پیشبرد پروژه‌های غرب مطمئن‌تر و کارآمدتر از«مصطفی ادیب» عمل کند و همچنین بتوانند از نقش نیروهای مردمی و مقاومت در دولت این کشور کم کنند.

صاحب‌خبر -

یک ماهی می‌شود که گروه‌های مختلف سیاسی لبنان به اتفاق «مصطفی ادیب» را به‌عنوان نامزد پست نخست‌وزیری معرفی کردند، تا این کشور ساحلی دریای مدیترانه پس از انفجار مهیب بندر بیروت، فرصتی دوباره برای داشتن دولتی در حفظ ثبات و آرامش داخلی پیدا کند. دولتی که گویا غرب با پروپاگاندای رسانه‌ای و توطئه‌های پنهانی که در این کشورهمچنان دنبال می‌کند، تلاش دارد تا آن را هدیه غرب به لبنان معرفی نماید. هدیه‌ای که گویا هنوز باز نشده و به نتیجه‌ای نرسیده است که تیم نخست‌وزیران سابق لبنان همچون «سعد الحریری» برای کودتای نرم علیه آن درتلاشند. آنگونه که نشریه لبنانی الاخبار گزارش می‌دهد؛ طرح فرانسه برای لبنان به مرحله سختی رسیده و همزمان نخست‌وزیران سابق و در رأس آن‌ها «سعد الحریری» به فشارها علیه دوگانه شیعی و جریان وابسته به رییس‌جمهوری شدت دادند و همچنین با این اقدام مانع تشکیل دولت «مصطفی ادیب» می‌شوند تا با اینگونه رفتارهای نرم، خودشان امور دولت را به دست گیرند.

کودتای نرم حریری
طرح فرانسه برای لبنان به مرحله سختی رسیده و صداهایی درپاریس شنیده می‌شود مبنی بر اینکه بگذارید قوای سیاسی در لبنان خودشان مشکل را حل کنند و مشکل در شیوه تشکیل دولت یا شکل دولت نیست. ادیب و نخست‌وزیران سابق و در رأس آن «سعد الحریری» می‌خواهند نتایج انتخابات پارلمانی و اکثریت پارلمان را زیر پا بگذارند، هدف اعلام نشده ازاین موضوع «کودتای نرم علیه حزب‌الله، جنبش امل، التیار الوطنی الحر، و میشل عون، رییس‌جمهوری است که درخواستی است واضح و اعلام شده از سوی غرب، به‌خصوص آمریکا و فرانسه که این روزها در امور داخلی لبنان دخالت می‌کنند.

تلاش برای کنار زدن ادیب
البته رسانه‌های لبنانی به این نکته اشاره دارند که صحبت‌های زیادی در جریان است مبنی براینکه الحریری، قصد کنار زدن مصطفی ادیب را دارد تا به دولت بازگردد. ادیب نیز بر کناره‌گیری از تشکیل دولت اصرار دارد اما نخست‌وزیران سابق از وی خواستند فعلاً ادامه دهد زیرا ایده تعیین جایگزین برای وی هنوز نهایی نشده است. در همین باره، الحریری اخیراً با سمیر جعجع رییس حزب القوات اللبنانیه دیدار و پس از آن کنفرانسی خبری برگزار کرد که بخش اعظم آن را به حمله به حزب‌الله و جنبش امل اختصاص داد و مدعی شد اصرار دوگانه شیعی بر کرسی وزارت دارایی باعث متوقف شدن طرح فرانسه شده است. از سویی دیگر، ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد، عون تماسی از امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه دریافت کرد و پرونده تشکیل دولت را در سایه تحولات اخیر با وی بررسی کرده است.

شکل‌گیری دولتی دیگر 
 این تماس‌ها که در روزهای اخیر به اوج خود رسیده‌است این پیام را می‌دهد که ممکن است دولت جدیدی به‌زودی تشکیل شود و«مصطفی ادیب» با همکاری پنهان سعدالحریری و فرانسه، موفق به تشکیل دولت خود نشود. رییس‌جمهوری فرانسه که پیشتر برای مداخله در امور لبنان به بیروت سفر کرده‌بود، برای تشکیل دولت دراین کشور ضرب‌الاجل تعیین کرد که این فرصت 15روزه به اتمام رسیده است و کاخ الیزه و کاخ سفید در تلاشند تا با همکاری نخست‌وزیران سابق لبنان، کودتای نرمی در این کشور به راه بیندازند و به نوعی بگویند مصطفی ادیب موفق به تشکیل دولت نشده است و حریری یا فرد دیگری که بتوانند توطئه‌های خودشان را دنبال کنند، وارد کاخ بعبدا کنند.
تمام این اتفاقات سیاسی در حالی در لبنان رخ می‌دهد که 14‌مردادماه بندر بیروت با یک انفجار مهیب روبه‌رو شد که صدها کشته و مجروح بر جای گذاشت 
و یک هفته پس از آن بود که «حسان دیاب» تنها پس از 6ماه حضور در مسند نخست‌وزیری با تبعات انفجار مهیب بیروت روبه‌رو شد و استعفا داد. دخالت‌های غرب، تا آنجا پیش رفت تا «مصطفی ادیب» که سفیر لبنان درآلمان است، به‌عنوان نخست‌وزیر جدید این کشور معرفی شد و پس از توافق «میشل عون» رییس‌جمهوری و«نبیه بری» رییس پارلمان لبنان و همچنین با موافقت واجماع جریان 14مارس 
(سعد الحریری)، نامزدی پست نخست‌وزیری این کشوربه «مصطفی ادیب» داده شد تا شانس خود را در پارلمان محک زند. 

طرح استثماری غرب در بیروت
شانسی که حزب‌الله لبنان و جنبش امل هم با آن موافق بودند چرا‌که استقرار و آرامش کشور مهم‌ترین موضوعی بود که حزب‌الله آن را دنبال می‌کند. اگر چه ادیب، از لحاظ سیاسی قدرتمند نیست و تجربه اجرایی زیادی به غیر از مشاور بودن یک مقام دولتی را نداشته است اما موافقت حزب‌الله با گزینه پیشنهادی 14‌مارسی‌ها، این بهانه را برای ادامه بی‌ثباتی در کشور را از آن‌ها می‌گیرد تا دیگر بهانه‌ای برای همراهی با توطئه‌های غربی و سعودی نداشته باشند. اگرچه اکنون «سعد الحریری» و فرانسه و آمریکا در تلاشند تا یک گزینه جدیدی را به جای ادیب قرار دهند، تا مگر آتش اختلاف و بی‌ثباتی و ناآرامی در لبنان شعله‌ورشود تا غربی‌ها و به‌خصوص رژیم صهیونیستی بتوانند خواسته‌های استثماری خود را دراین کشور آرام در غرب آسیا دنبال کنند.

سیاست‌های شیطانی 
نخست‌وزیری که با رأی اکثریت پارلمان مأمور تشکیل دولت شد هنوز نتوانسته است در تشکیل کابینه خود موفق باشد. موضوعی که با خرسندی غرب نیز روبه‌رو شده است تا مگر بتواند دیگر گزینه‌های مد نظر خود را در عرصه سیاسی لبنان ورود دهد و چه بسا غرب در روزهای آتی دولتی دیگر معرفی نماید و یا از سعد‌الحریری به‌عنوان گزینه جدید نخست‌وزیری حمایت نماید. سیاستی که گویا معرفی مصطفی ادیب برای راه‌گم‌کردن موضوعی بود که غرب و رژیم صهیونیستی در لبنان دنبال می‌کردند تا پس از ناموفق بودن ادیب در تشکیل دولت، نظرات و طرح‌های استثماری خودشان را درعرصه سیاسی لبنان تحمیل کنند. توطئه‌هایی که هر بار غرب در تلاش انجام آن‌ها بود با شکست روبه‌رو شد و این امر پیش می‌رود که غرب بار دیگر در سیاست‌های شیطانی خود با شکست روبه‌رو شود چرا‌که گروه‌های مختلف سیاسی لبنان به این موضوع پی بردند که دخالت‌های خارجی در عرصه سیاسی کشورشان راه به جایی نمی‌برد و این خودشان هستند که در اداره امور داخلی خود می‌توانند موفق باشند.

نظر شما