شناسهٔ خبر: 42713211 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

واکنش به مرگ یک قاضی زن در آمریکا/ عجله جمهوری‌خواهان برای انتخاب جایگزین

مرگ گینگزبرگ این فرضیه را مطرح می‌کند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش خود برای افزایش اکثریت محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا افزایش دهد. صدها نفر از مردم آمریکا پس از مرگ خانم قاضی "روث بیدر گینگزبرگ" به عنوان نماد حقوق زنان، در مقابل ساختمان "دیوان عالی" این کشور جمع شده و برای مرگش ابراز ناراحتی کردند.

صاحب‌خبر -

مرگ گینگزبرگ این فرضیه را مطرح می‌کند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش خود برای افزایش اکثریت محافظه‌کار در دیوان عالی آمریکا افزایش دهد.

صدها نفر از مردم آمریکا پس از مرگ خانم قاضی "روث بیدر گینگزبرگ" به عنوان نماد حقوق زنان، در مقابل ساختمان "دیوان عالی" این کشور جمع شده و برای مرگش ابراز ناراحتی کردند.

به گزار ش  روز نو ، این قاضی آمریکایی در ساعات پایانی روز جمعه براساس "متاستاز" سرطان لوزالمعده در خانه و در کنار اعضای خانواده‌اش در واشنگتن دی. سی در گذشت.

گروه زیادی از مردم در این یادبود شبانه پله‌های ورودی به دادگاه عالی را با روشن کردن شمع، قرار دادن گل و تجمع خود بستند و برای بزرگداشت او آواز خواندند.

گروهی از مردم در روبه‌روی پله‌های منتهی به ساختمان دیوان عالی امریکا برای یادبود قاضی 87 سال شمع روشن کرده و گل گذاشتند

مرگ قاضی زن آمریکایی

شمع‌های روشن شده مردم روی پله‌های خارجی ساختمان دیوان عالی آمریکا سوسو می‌زد و مردم با دسته‌های گل و دست‌نوشته‌های تسلیت یاد قاضی "گینگزبرگ" را گرامی داشتند. آنها دو ترانه را در مدح قاضی سرودند و یکدیگر را در آغوش کشیدند و اشک‌هایشان را پاک کردند. این گروه حدود یک دقیقه قاضی درگذشته خود را تشویق کردند.

گینزبرگ دومین قاضی زنی است که در تاریخ دیوان عالی آمریکا بر کرسی قضاوت این نهاد نشسته بود.

روی یک دست‌نوشته عبارت "روث بیدر گینگزبرگ" دیده می‌شود و در گوشه پیاده‌رو عکس وی با گچ درون یک قلب صورتی کشیده شده است.

"جنیفر برگر" 37 ساله در این باره گفت که احساس کرده برای ادای احترام به زندگی گینگزبرگ باید به مردم بپیوندد.

وی افزود: شناخت ابعاد از دست دادن چنین افرادی، مهم است و درک این موضوع که چه گروه‌هایی چنین مصیبتی را درک می‌کنند و برای خداحافظی اینجا جمع شده‌اند، قابل اهمیت است.
"روث بیدر گینگزبرگ" چه کرد؟

گینگزبرگ آخرین سال‌های عمر خود را به عنوان رهبر بی‌رقیب جریان لیبرال در دادگاه عالی آمریکا گذراند و به دلیل اقداماتش در حوزه حقوق زنان مانند یک ستاره موسیقی محبوب شد. زنان جوان آمریکا به دلیل دفاع "گینگزبرگ" از حقوق زنان و اقلیت‌ها او را به اختصار RBG می‌نامند. خطاب یک نفر در آمریکا با حروف اختصاری نامش نشان از محبوبیت او دارد.

بیشتر این مراسم یادبود برای قاضی آمریکایی با آرامش پیش رفت اما برای مدت کوتاهی و پس از فریاد یک مرد پشت یک بلندگو برای دقایقی ناآرام شد. این مرد با شعاری به حکم جنجالی دیوان عدالت آمریکا به حق سقط جنین در سراسر این کشور اشاره کرد.

گینزبرگ دومین قاضی زنی است که در تاریخ دیوان عالی آمریکا بر کرسی قضاوت این نهاد نشست

دومین زن قاضی در دیوان عالی آمریکا

گروه بزرگی از مردم نیز نام RBG را فریاد زدند تا صدای مخالف شنیده نشود. این مرد همچنان فریاد می‌زد که جمهوری‌خواهان در تلاش‌اند تا یک قاضی محافظه‌کار زا به سرعت در دادگاه عالی منصوب کنند.او با حضور پلیس دادگاه در کنار جمعیت این مرد ناحیه را ترک کرد.

به عنوان یکی از 4 قاضی لیبرال دادگاه آمریکا، سلامتی گینگزبرگ به صورت مرتب بررس ‌می‌شد. مرگ گینگزبرگ این فرضیه را مطرح می‌کند که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا تلاش خود برای افزایش اکثریت محافظه‌کار در دیوان عالی را حتی قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا افزایش دهد. انتخاب یک قاضی محافظه‌کار و جمهوری خواه دیگر، ترکیب دیوان عالی را به نفع جمهوری‌خواهان تغییر می‌دهد.

منابع کاخ سفید اعلام کرده‌اند که ترامپ به دنبال انتصاب فوری یکی از جمهوری‌خواهان به جای قاضی گینگزبرگ است.
چرا گینگزبرگ مهم است؟

قضات دادگاه عالی آمریکا به طور مادام العمر یا تصمیم خود برای بازنشستگی در سمت خود باقی می‌مانند و اینک نگرانی‌های برای انتصاب یک قاضی محافظه کار به جای گینگزبرگ وجود دارد.

قضات دادگاه عالی آمریکا در مورد قوانین بسیار جنجالی مانند اختلاف بین ایالات و دولت فدرال و فرجام ‌خواهی نهایی برای توقف اعدام‌ها تصمیم می‌گیرند.

دادگاه عالی ایالات متحده آمریکا 9 قاضی ارشد دارد و عالی‌ترین نهاد قضایی در ایالات متحده آمریکا و مرجع تفسیر قانون اساسی این کشور است.

 

ترامپ از زمان روی کار آمدنش 2 قاضی را به این نهاد فرستاده و دادگاه کنونی می‌تواند اکثریت محافظه‌کاران را در اختیار داشته باشد. اکنون 5 قاضی از 9 قاضی این دیوان گرایشات محافظه کارانه دارند.

مجلس سنای آمریکا که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است باید نامزد ریاست دیوان عالی این کشور را تائید کند. اگر نامزد مورد نظر قبل از انتخابات ریاست جمهوری معرفی شود، پیش از انتخابات نیز انتخاب خواهد شد.

نظر شما