شناسهٔ خبر: 42711662 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

سیاست داخلی

آخرين وضعيت نسرين ستوده در بیمارستان/ مهدی هاشمی از زندان آزاد نشد؛ مرخصی است!

صاحب‌خبر -

نسرین ستوده راهی بیمارستان شد. رضا خندان، همسر نسرین ستوده، حدود ساعت ۱۱ روز شنبه خبر از بستری شدن همسرش داد و در حساب كاربری اش در توییتر نوشت:« از بند زنان تماس گرفتند و گفتند كه نسرین حالش وخیم تر شده و بابت مشكل قلبی به بیمارستان طالقانی اعزام شد. ما تو راه بیمارستانیم.»

نزدیک به ۴۰ روز از اعتصاب غذای نسرین ستوده می گذرد. نسرین ستوده، حقوق دان و فعال حقوق بشر از ۲۱ مرداد ماه دست به اعتصاب غذا زده كه بنظر می رسد همین مسئله و شرایط نامساعد جسمی ستوده، او را راهی بیمارستان كرده است.حالا چند ماهی است كه به علت شرایط بهداشتی احتمال ابتلا به كرونا میان زندانیان بالاست و در صورت ابتلای چند نفر به علت شرایط مراقبت زندانیان، ممكن است فاجعه ای رخ دهد. از همین رو پس از شیوع ویروس كرونا در اغلب كشورها مرخصی های طولانی به گروهی از زندانیان اعطا شد و اساسا در اعطای مرخصی سخت گیری های كمتری صورت گرفت و حتی مرخصی بعضی زندانیان تا چند نوبت تمدید شد. در این میان همینطور به بعضی زندانیان سیاسی یا به تعبیر دستگاه قضایی« زندانیان امنیتی» نیز اجازه مرخصی داده شد.

 روز دوشنبه ۱۵ اردیبهشت ۹۹ بود كه سازمان عفو بین الملل درپی شیوع گسترده ویروس كرونا، خواهان آزادی بی قید و شرط زندانیان سیاسی و عقیدتی در سراسر دنیا و من جمله اعمال این شرایط برای نسرین ستوده در ایران شد.

 هفتم مردادماه رضا خندان، همسر ستوده اعلام كرد كه دادستانی تهران تمام حساب های بانكی نسرین ستوده را مسدود كرده است. او در فیس بوك خود نوشت كه علت توقیف حساب های بانكی همسرش برای او مشخص نیست و مراجعاتی كه به اداره حقوقی بانك پاسارگاد، دادسرای اوین و دادستانی داشته نیز منتج به نتیجه ای مشخص نشده است. او این اقدام را رفتاری در راستای فشار آوردن به خانواده زندانیان در شرایط نامساعد اقتصادی توصیف كرده بود. روندی كه به ویژه مردادماه امسال و درپی بازداشت مهراوه دختر نسرین ستوده و رضا خندان نمایان شد، آن هم باتوجه به اینكه بازداشت دختر نسرین ستوده همزمان با اعتصاب غذای ستوده در اعتراض به شرایط زندانیان صورت گرفت.

نسرین ستوده كه خرداد ماه ۹۷ بازداشت شده، به علت اتهام هایی از جمله « تبانی علیه امنیت كشور»،« نشر اكاذیب»،« تشویش اذهان عمومی» و« اهانت به مقام های حكومت» به ۳۳ سال حبس و ۱۴۸ ضربه شلاق محكوم شده كه البته ۱۲ سال از آن اجرا می شود.

 مهدی هاشمی از زندان آزاد نشد؛ مرخصی است

آخرین وضعیت زندانیان سیاسی در ایران,اخبار سیاسی,خبرهای سیاسی,اخبار سیاسی ایران

مدت‌ها بود سوژه براي هجمه به خانواده مرحوم آيت‌ا... هاشمي نداشتند و بازارشان کساد بود تا اينکه ديروز وقتي وکيل اين خانواده درباره وضعيت مهدي هاشمي سخن گفت، دستگاه ساخت شايعه و دروغ مخالفان خانواده آيت‌ا... شروع به کار کرد و اين‌چنين مطرح کردند که مهدي هاشمي از زندان آزاد شده است. محاکمه مهدي هاشمي ۱۱ مرداد سال ۹۳ در دادگاه انقلاب تهران و به رياست قاضي مقيسه شروع و ۲۰ بهمن همان سال پس از برگزاري ۲۶ جلسه دادگاه، آخرين دفاعيات از متهم اخذ و ۲۴ اسفند ۹۳ حکم بدوي دادگاه صادر شد. وي در اين پرونده به ۱۰ سال حبس محکوم شد. مهدي هاشمي داراي جرايمي نظير اختلاس، ارتشاء و مسائل امنيتي بود که هر سه حکم با رعايت ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامي توسط دادگاه تجديدنظر تاييد و وي در کيفرخواست خود ۱۲ اتهام داشت. ۱۸ مرداد ۱۳۹۴، حکم مهدي هاشمي اجرا و روانه زندان شد و ادعاي آزادي او دروغي بيش نبود. چندي قبل يعني شهريور ۹۷ هم ادعا شده بود که مهدي هاشمي در زندان نيست، درآن زمان فائزه هاشمي به دفاع از برادرش پرداخت و تاکيد کرد: ‌«مهدي در زندان است. همين شنبه براي ديدن مهدي به زندان رفتيم.»

منبع شايعه چه بود

ماجرا چنين بود که يک سايت خبري نوشت: رضا گلپور خبر داده بود که مهدي هاشمي از مرخصي به زندان بازنگشته است. سيدمحمود عليزاده طباطبايي، وکيل خانواده هاشمي‌رفسنجاني گفت: محکوميت مهدي هاشمي فرزند مرحوم آيت‌ا... هاشمي‌رفسنجاني پايان يافت و ايشان از زندان آزاد شدند.

من نگفتم آزاد شده است

پس از انتشار اين شايعه بود که وکيل مهدي هاشمي در گفت‌و‌گو با ميزان، آزادي موکل خود از زندان را تکذيب کرد. عليزاده طباطبايي در توضيح اين موضوع گفت: خبرنگار يک سايت در تماس با من پيرامون آزادي مهدي هاشمي سوالي را مطرح کرد که من در پاسخ به او، اظهار بي‌اطلاعي کردم، اما خبرنگار مزبور به نقل از بنده، خبر را اين‌چنين درج کرد که مهدي هاشمي از زندان آزاد شده است. وي افزود: طبق آيين داخلي سازمان زندان‌ها مرخصي حق هر زنداني است و طبيعي است که مهدي هاشمي هم از مرخصي استفاده کند. وکيل مدافع مهدي هاشمي گفت: هر زنداني مي‌تواند در ماه ۲ روز از مرخصي استفاده کند و مرخصي مهدي هاشمي هم بيشتر از مقدار قانوني نيست.

آزاد نيست، مرخصي است

فاطمه هاشمي در واکنش به خبر آزادي برادرش که ديروز در فضاي مجازي منتشر شد، گفت: برادرم به مرخصي آمده است. وي ادامه داد: با توجه به شرايط بيماري کرونا برادرم مهدي به مرخصي کرونايي آمده است. همچنين مهدي کشت‌دار، مديرعامل خبرگزاري قوه‌قضائيه نيز در اين ارتباط در توئيتر خود نوشت: خبر آزادي مهدي هاشمي صحت ندارد.

نظر شما