شناسهٔ خبر: 42710622 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

مشاور کمیسیون ملی یونسکو به مناسبت روز جهانی صلح مطرح کرد:

میراث فرهنگی باید توانمندی های صلح محور قومی را در قالب میراث ناملموس به ثبت رساند/ استفاده از ظرفیت بوم گردی‌ها برای توسعه روابط جهانی/ تاکید بر گردشگری سلامت برای اشاعه صلح جهانی

رضا پورحسین

شیدا مهنام گفت: با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یک بخشی از بوم گردی‌ها، گردشگری سلامت و صنایع دستی کشور با همکاری undp در راستای توسعه کسب و کارهای محلی به شبکه‌های بین‌المللی وصل خواهد شد تا داشته‌های فرهنگی ما در یک بستر اقتصادی به جهانیان نشان داده شوند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ۲۱ سپتامبر روزی است که از سوی مجمع عمومی سازمان ملل روز جهانی صلح نام گرفته است. سال ۱۹۸۱ این مجمع در نشست خود این تصمیم را اتخاذ کرد. انگیزه‌ مجمع عمومی سازمان ملل از نام‌ گذاری این روز به عنوان روز جهانی صلح ترویج صلح در میان ملت های مختلف جهان بود. در اعلامیه‌ی این مجمع آمده است که این روز باید رسما به این عنوان نامیده و جشن گرفته شود. از این روز باید برای مراقبت از ایده‌ صلح و تقویت آن چه در درون کشورها و اقوام مختلف است، بهره گرفت. ظرفیتی که با وجود ده ها قومیت مختلف و به دنبال آن فرهنگ های متفاوت آن ها می تواند در عرصه میراث ناملموس جهانی نقشی پر رنگ ایجاد کند.

فرهنگ، هنر و ورزش می توانند چهره واقعی مردم ایران را نشان دهند

شیدا مهنام، مشاور کمیسیون ملی یونسکو در ایران، در این رابطه به خبرنگار گروه اجتماعی برنا گفت: روز جهانی صلح یکی از زیباترین فرصت‌هاست که ما بتوانیم نگاه و رویکرد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی خود را به جهانیان نشان دهیم. هدف حضور کشورها در کنار یکدیگر است. این امر به گونه ای حائز اهمیت است که نیاز داریم هر روز را روز صلح بنامیم.

او افزود: کشورمان امروزه در تنگنایی است که همه روزه مورد هجمه قرار می گیرد و به علت اینکه رسانه‌های مهم جهان در اختیار تعداد معدودی از کشورها است فرصت اینکه ایران فرهنگ غنی و مملو از صلح خود را به جهانیان نشان دهد کمتر مقدور می شود.

مشاور کمیسیون ملی یونسکو گفت: فرهنگ، هنر و ورزش امروزه المان‌هایی هستند که می توانند به عنوان ابزاری قدرتمند تصویر واقعی مردم ایران را به سایر کشورها نشان دهند. بزرگ ترین رویداد جهان یک رویداد ورزشی با نام المپیک است که همه مردم جهان را در یک محل جمع می کند. 

مهنام با اشاره به اینکه هنر ظرفیت های نهفته‌ای در خود دارد، اظهار کرد: فرهنگ مجموعه‌ای از ظرفیت‌های هنر و ورزش را در خود جای داده است که یک نمونه آن ورزش های قومی با پیشینه بسیار معنادار است. در همین راستا یک نشست با همکاری شورای شهر برگزار خواهد شد تا از نگاه زنان به مقوله صلح و پتانسیل های فرهنگی و قومی کشور در راستای اشاعه صلح پرداخته شود.

او افزود: نیمی از جمعیت کشور را زنان تشکیل می دهند و می توانند با نگاه متفاوت خود در عرصه صلح سازی بسیار موثر واقع شوند. در این میان نیاز است تا وزارت میراث فرهنگی این توانمندی های صلح محور قومی و فرهنگی را در قالب میراث ناملموس به ثبت رسانده و در عرصه جهانی نمایان کند.

امکان نمایش میراث ملموس کمتر شده است

مشاور کمیسیون ملی یونسکو تصریح کرد: امروزه با توجه به شرایط جهانی شاید امکان نمایش میراث ملموس ایران به جهانیان وجود نداشته باشد اما انتقال فرهنگ و میراث ناملموس کشورمان که به هر شکلی منتقل کننده هم نوایی و صلح است می تواند از طریق رسانه ها منتقل شود. عرصه ای که این روزها کمتر به آن توجه می شود.

مهنام با اشاره به اهمیت روز جهانی صلح گفت: این قبیل روزها یک فرصت خوب است تا فرهنگ صلح محور کشورمان به‌صورت مستند و در قالب گزارش‌های مدون ارائه شود تا سایر کشورها با واقعیت فرهنگی کشورمان آشنا شوند. در این میان کمیسیون ملی یونسکو این گزارشات را به سازمان جهانی یونسکو منتقل می‌کند.

به گفته او برنامه هایی وجود دارد که فرهنگ‌های مختلف را با وجود تضادها به یکدیگر نزدیک می‌کند و این امر خود یک حرکت منحصربه فرد و زیبا است.

استفاده از ظرفیت صنایع دستی برای انتقال پیام صلح

مشاور کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به مهم‌ترین برنامه های یونسکو در راستای اشاعه صلح گفت: پروژه نقش زنان در ایجاد صلح یکی از برنامه های مهم یونسکو است که در ایران نیز در دستور کار قرار دارد.

مهنام تصریح کرد: در همین راستا نشست‌هایی با سازمان های بین‌المللی به صورت مشترک برگزار می شود تا این برنامه ها جنبه جهانی پیدا کند.

او در پایان افزود: با مشارکت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز یک بخشی از بوم گردی ها، گردشگری سلامت و صنایع دستی کشور با همکاری undp در راستای توسعه کسب و کارهای محلی به شبکه های بین المللی وصل خواهد شد تا داشته های فرهنگی ما در یک بستر اقتصادی به جهانیان نشان داده شوند.

انتهای پیام: 3/5

بیشتر بخوانید:

نظر شما