شناسهٔ خبر: 42710609 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: افکارنیوز | لینک خبر

پمپئو شرکت های آمریکا را به سمت کشورهای نفت خیز جدید گویان و سورینام تشویق می کند

وزیر امور خارجه آمریکا کمپینی برای تشویق شرکت‌های خصوصی آمریکا به فعالیت در سورینام و گویان به راه انداخته است که به تازگی به خاطر ثروت نفتی خود مشهور شده‌اند.

صاحب‌خبر -
به گزارش افکارنیوز،

 وزیر امور خارجه آمریکا کمپینی برای تشویق شرکت‌های خصوصی آمریکا به فعالیت در سورینام و گویان به راه انداخته است. این دو کشور کوچک در آمریکای جنوبی که به تازگی به خاطر ثروت نفتی خود مشهور شده‌اند، به رهبران خود هشدار می‌دهند مراقب تجارت با شرکت های دولتی چین باشند.

  پمپئو در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور جدید سورینام گفت:« هیچ عملیات دولتی نمی تواند به پای کیفیت محصولات و خدمات شرکت های خصوصی آمریکا برسد».

 سورینام در اوایل سال جاری میلادی اکتشاف نفت توسط شرکتهای آپاچه و توتال را در سواحل کشور اعلام کرد. کشف میدان نفتی ماکا در نزدیکی بلوک استابروک در آبهای کشور همسایه، گویان، صورت گرفت که تا آن زمان چندین اکتشاف نفتی انجام داده بود. ذخایر نفتی گویان در این بلوک را بیش از 5 میلیارد بشکه تخمین می زنند.

گویان هم در دستور کار پمپئو قرار دارد. وی پیام مشابهی برای رهبری جدید این کشور داشت. اکتشاف های جدید نفتی در گویان آن را به ستاره‌ای درخشان در نقشه صنعت نفت تبدیل کرده است. انتظار می‌رود اقتصاد گویان در سال جاری میلادی علی‌رغم همه گیری ویروس کرونا 85 درصد رشد کند و این کشور بهترین عملکرد اقتصادی را در کل دنیا داشته باشد.

 تحقیقات زمین شناسی آمریکا نشان می‌دهد ذخایر نفتی گویان و سورینام احتمالاً به 14 میلیارد بشکه نفت و 32 تریلیون فوت مکعب گاز طبیعی می‌رسد. البته این محاسبات مربوط به سال 2012 است و مطمئناً با توجه به پیشرفتهای حاصل شده در فناوری استخراج، این ارقام از آن زمان افزایش یافته اند. این دو کشور قبل از همه گیری ویروس کرونا می‌توانستند به یکی از مراکز فعال نفت و گاز در دنیا تبدیل شوند ولی این احتمال هم وجود دارد که به طرح سرمایه‌گذاری کمربند و جاده چین بپیوندند که چندان طبق منافع آمریکا نیست.

 

نظر شما