شناسهٔ خبر: 42709973 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

چه ارتباطی بین تعداد ویروس با شدت بیماری وجود دارد؟

خبرگزاری میزان-یک ویروس شناس به بررسی رابطه بین تعداد ویروسی که وارد بدن می‌شود با شدت بیماری کرونا پرداخت. ارتکاب هیچ جرمی نمی‌تواند زن را از مهریه‌اش محروم کند. کارشناسان وکیل‌آنلاین در این مورد توضیح داده‌اند.

صاحب‌خبر -

طلعت مختاری آزاد در گفت‌وگو با میزان در خصوص ارتباط بین تعداد ویروسی که وارد بدن می‌شود با شدت بیماری کرونا گفت: هر ویروس یک دز عفونت‌زا دارد و این مقدار در ویروس‌های مختلف، با هم متفاوت است و برای مثال دز عفونت زا ممکن است در برخی بیماری‌های ویروسی ۱۰ عدد یا پارتیکل ویروسی و در برخی دیگر هزار باشد و به طور کلی برای اینکه ویروس زنده بتواند عفونت زا باشد، یک حداقلی لازم است.

وی ادامه داد: ویروس کرونا هم برای عفونت زایی یک حداقلی دارد و اگر میزان ویروسی که وارد بدن می‌شود بیشتر از آن حداقل باشد، سلول‌های زیادتری را آلوده می‌کند و دوره نهفتگی بیماری می‌تواند کوتاه‌تر باشد؛ ولی پیش‌آگهی  بیشتر به رابطه ویروس با میزبان بستگی دارد به همین دلیل کودکان بیشتر دچار عفونت کرونا می‌شوند تا اینکه بیمار شوند البته منظورم این نیست که بیمار نمی‌شوند در مقایسه با گروه‌های سنی دیگر کمتر با علایم بالینی شدید مبتلا می‌شوند

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به این سوال که اگر ویروس کمی وارد بدن فرد شود، شدت ظهور بیماری نیز در او کمتر است، افزود: هر ویروس برای عفونت زا بودن نیاز به یک حداقلی دارد.

این ویروس شناس ضمن اشاره به اینکه اگر ویروسی که وارد بدن می‌شود به حدنصاب مورد نظر نرسد، می‌تواند در بیمار علائمی را ایجاد نکند و یا دوره نهفتگی را طولانی‌تر کند، توضیح داد: علم پزشکی مانند ریاضی نیست که ما با کمیت سر و کار داشته باشیم و اینکه چه رابطه‌ای بین شدت بیماری و مقدار ویروسی که وارد بیمار می‌شود، وجود دارد، تا حد زیادی به بدن میزبان بستگی دارد و ممکن است ویروس در بدن یک بیمار با سرعت بیشتری تکثیر پیدا کند؛ و سیستم ایمنی بیمار هم در این بسیار نقش دارد.

این استاد دانشگاه ضمن تاکید بر استفاده از ماسک بیان کرد: استفاده از ماسک به سبب اینکه مانع از ورود ترشحات که همراه با ویروس هستند را میشود نقش بسزایی در جلوگیری از انتقال بیماری دارد.

انتهای پیام/

نظر شما