شناسهٔ خبر: 42709936 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

یک کارشناس بازار بورس پاسخ داد

شکست آمریکا در بازگشت تحریم‌ها چه تاثیری بر بازار بورس خواهد گذاشت؟

مریم فرشچی

یک کارشناس بازار بورس با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای پیروزی ملت در روز یکشنبه گفت: اگر روز یکشنبه خبر نافرجامی آمریکا در بازگشت تحریم‌های بین‎المللی علیه کشور منتشر شود، بازار ملتهب ارز اندکی آرام گرفته و امید بیشتری به بهبود شرایط اقتصادی با دید بلندمدت ایجاد می‌شود، همچنین صنایع ارزآور کشور رونق بیشتری خواهند گرفت و در مجموع بورس به تدریج به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

صاحب‌خبر -

محمدابراهیم احمدی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تاثیر رونق بورس در بهبود وضعیت اقتصادی کشور، اظهار کرد: برای ایجاد تعادل در روند معاملات، ابتدا باید اعتماد از دست رفته سهامداران به آنها بازگردانده و سپس با اتخاذ تصمیمات درست و اصولی بازار به سمت مسیر صحیح خود هدایت شود.

وی افزود: رونق منطقی بورس در کشور سبب کنترل تورم در بازارهای موازی مانند خودرو، مسکن، طلا و ارز شده و تامین سرمایه مورد نیاز مجموعه‌های تولیدی، خدماتی، صنایع و معادن کشور و متعاقب آن رشد اقتصادی و رفع مشکلات معیشتی را در پی خواهد داشت، از این رو حمایت واقعی از بورس در مقطع حساس کنونی می‌تواند کشور را از بحران‌های پیش‌رو دور کند .

حمایت مجلس از بورس به بازگشت اعتماد و آرامش به سهامداران منجر می‌شود

احمدی ادامه داد: حمایت مجلس از بورس در شرایط خطیر کنونی می‌تواند در گام اول به بازگشت اعتماد و آرامش به سهامداران منجر شود و در ادامه با گذاشتن قوانین حمایتی صحیح و اصولی، بهره گرفتن از نظرات تولیدکنندگان، اقتصاددانان و فعالان خوشنام بازار سرمایه و پرهیز از اظهار نظرهای غیر کارشناسی توسط افراد ناآشنا با بورس از طریق تعیین سخنگویی برای اعلام نظرات مجلس، اقتصاد رنجور کشور را به آرامش و رشد منطقی بازگرداند.

این کارشناس بازار بورس در خصوص افزایش تصنعی شاخص بورس، عنوان کرد: طی چند روز اخیر به تدریج روند نزولی شاخص کل و شاخص هم‌وزن به سمت صعود پیش رفته، اما واقعیت این است که سیاستگذاران صرفا با حمایت از سهام شاخص‌ساز در غیاب بزرگان پالایشگاهی، شاخص را سبزپوش کرده‌اند و همچنان اکثر سهام بازار با فشار فروش مواجه است که با این روش سهامداران سهام متوسط و کوچک را از ادامه سهامداری مایوس کرده و به ادامه روند فروش فعلی وادار خواهد نمود.

وی در خصوص محدودیت سهام‌ بانکی در بازار سرمایه، تصریح کرد: در گذشته بانک‌ها بازیگران مهم بورس بودند، اما با توجه به دور شدن آن‌ها از نقش مثبت حضورشان در بازار و بعضا انجام اقدامات مخربی چون فعالیت‌های سفته‌بازانه و عدم اعطاء تسهیلات به مردم به دلیل تمرکز منابع در عرصه بورس، محدودیت‌هایی برای ورود آن‌ها به بورس وضع شد.

از این پس غول‌های تازه وارد بانکی بازار را از صف فروش به صف خرید یا برعکس هدایت می‌کنند

احمدی اضافه کرد: اکنون با صدور مجوز مجدد به بانک‌ها برای ورود به بورس، بازار سرمایه می‌تواند سبزپوش شود، اما از این پس این غول‌های تازه وارد بانکی هستند که قادرند با هر تصمیمی بازار را از صف فروش به صف خرید یا برعکس هدایت کنند، بنابراین نیاز است تا مسئولان اقتصادی با مروری بر مشکلات سال‌های نه چندان دور حاصل از تجربه حضور بانک‌ها در بورس، با تامل و اتخاذ تصمیمات اصولی از پتانسیل بزرگ بانک‌ها به نحو احسن در این موضوع استفاده کنند.

این کارشناس بورس با اشاره به تاثیر انتخاب وزیر صمت بر بازار بورس گفت: وزارت صمت نقش کلیدی در بازار سرمایه دارد، به طور مثال این وزارت در قیمت‌گذاری کالاها در بورس کالا و بورس انرژی و هم‌چنین تصمیم‌گیری درباره قیمت‌گذاری محصولات پتروشیمی، در نظر گرفتن تسهیلات مناسب برای صادرکنندگان به ویژه شرکت‌های بورسی مانند شرکت‌های معدنی، فلزی، پتروشیمی و... نقش مهمی ایفا می‌کند و تعیین وزیری کارآمد و آشنا به زوایای مختلف صنایع، معادن و نگاه نوین به تجارت می‌تواند در میان‌مدت و بلندمدت به رونق اقتصادی منجر شود.

وی در واکنش به با اشاره به وعده رئیس‌جمهور برای پیروزی ملت در روز یکشنبه، عنوان کرد: اگر روز یکشنبه خبر نافرجامی آمریکا در بازگشت تحریم‌های بین‎المللی علیه کشور منتشر شود، بازار ملتهب ارز اندکی آرام گرفته و امید بیشتری به بهبود شرایط اقتصادی با دید بلندمدت ایجاد می‌شود، هم‌چنین صنایع ارزآور کشور رونق بیشتری خواهند گرفت و در مجموع بورس به تدریج به روند رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

بازار بورس در بلندمدت از تمام رقبای خود سودآوری بالاتری داشته است

این کارشناس بورس با اشاره به لزوم آموزش افراد تازه‌وارد، گفت: لازم است تا هموطنان به بازاری که در آن تجربه و آگاهی لازم را ندارند، وارد نشده و یا از اهل فن در آن حوزه بهره بگیرند. همچنین باید به آموزش روی آورده و دانش و آگاهی خود را در زمینه سرمایه‌گذاری هر روز بیش از پیش افزایش دهند. اگر سهامی با مطالعه، علم و آگاهی خریداری شد، با دیدن صف‌های فروش که گاهی اوقات به شکل دستوری ایجاد می‌شوند، از رفتارهای هیجانی پرهیز می‌کنند، زیرا این کار جز نابود کردن سرمایه حاصلی نخواهد داشت. مرور تاریخ بورس در ایران نشان می‌دهد که این بازار در بلندمدت از تمام رقبای خود سودآوری بالاتری داشته و باز هم این روند در سال‌های آتی ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: لازم است تا مسئولان فرصت به وجود آمده در بورس را برای رشد اقتصادی کشور غنیمت شمرده و به یاد داشته باشند که با خیل عظیم نقدینگی در بازار، می‌توان بر رونق تولید جامه عمل پوشاند و مشکلات اقتصادی مردم ایران را برطرف نمود.

احمدی عنوان کرد: آنچه به عملکرد شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه ضربه می‌زند، تصمیم‌های فوری و یک‌شبه و اظهار نظرهای غیر کارشناسانه بوده، بنابراین نیاز است تا از چنین تصمیماتی پرهیز شود. بازار سرمایه تنها شامل سهام دولتی نیست و اگر به دنبال به تعادل رساندن بازار بورس هستید، با اعمال سیاست‌های درست تشویقی و حمایتی برای رونق تمام سهام بزرگ و کوچک سودآور بورس و هم‌چنین تشویق شرکت‌های غیر بورسی برای حضور در بورس تلاش کنید، زیرا حضور شرکت‌‎های واجد شرایط در بازار سرمایه، اقتصادی به مراتب شفاف‌تر و بالنده‌تر را نوید خواهد داد.

این کارشناس بورس افزود: پذیرش سهامداران جدید و صدور کدهای بورسی با سهل‌گیری‌های بی‌مورد، زمینه ورود افراد فاقد دانش لازم را به این عرصه تخصصی و پیچیده فراهم می‌کند و فقر دانش موجب رخدادهایی کم‌سابقه نظیر اتفاقات هیجانی دو ماه اخیر خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما