شناسهٔ خبر: 42709777 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ایران | لینک خبر

گزارشی از قرنطینه حجاج در سال 1345

زندان مفید، به تجویز پزشک

صاحب‌خبر -




به‌دلیل شیوع بیماری وبای التور، امسال برای حجاج مقررات قرنطینه اجرا می‌شود  هر یک از آنها که از هواپیما خارج می‌شوند، اتوبوس‌های مخصوصی پس‌از تحویل لوازم حجاج، آنها را به قرنطینه‌های وزارت بهداری می‌برند. وزارت بهداری جهت اجرای مقررات خاص، قرنطینه حجاج را در پادگان جی و قرنطینه مخصوص فرودگاه مهرآباد مورد استفاده قرار می‌دهد.
قرنطینه «جی»
یک جاده خاکی کوتاه آشیانه مهرآباد را به محل قرنطینه جی که در پادگان جی وجود دارد وصل می‌کند. برای آماده کردن این پادگان برای قرنطینه، ارتش همکاری نزدیکی با وزارت بهداری بعمل آورده است و هنگام ورود افراد نگهبان پادگان کلیه افراد را مورد بازرسی قرار می‌دهند. هیچ فردی بدون اجازه رئیس قرنطینه نباید از محوطه پادگان خارج شود. از چندی پیش کلیه افراد پادگان جی برای آنکه مصونیت کامل درمقابل بیماری وبای التور کسب کنند، علیه وبا تلقیح شده‌اند. اتوبوس حامل حجاج در مقابل اتاق انتظار که قبلاً نمازخانه پادگان جی بوده توقف می‌نماید و حجاج از اتوبوس به داخل سالن انتظار می‌روند.پس از خوردن قرص‌ها و داروها، از حجاج آزمایشات مختلفی از نظر بیماری‌های مختلف مسری بعمل می‌آید و در صورتی که آزمایش منفی باشد آنها را با اتوبوس پس از شش تا ۲4 ساعت به آشیانه حج بر می‌گردانند.
افراد مشکوک
تاکنون بیشتر از سه مورد مشکوک در بین حجاج وجود نداشته است. این افراد مشکوک دارای حالت تهوع واستفراغ بوده‌اند و آزمایش اول آنها جواب نداده است و دو نفر آنها پس از آنکه بیش از 24 ساعت در آسایشگاه نگهداری شده‌اند مرخص و یک نفر آنها که به بیماری روماتیسم نیز مبتلا است در بهداری پاد گان جی موردمراقبت است.
داروی قرنطینه
تاکنون قریب چهار هزار نفر در قرنطینه‌های وزارت بهداری تحت مراقبت بهداشتی قرار گرفته‌اند و به هر یک از حجاج ۸ کپسول «تتراسیکلین» داده می‌شود که درهر ساعت دو کپسول مصرف می‌گردد. هر کپسول تتراسیکلین، که دارای ماده مخصوصی است در بازار آزاد ۱5 ریال ارزش دارد ولی برای وزارت بهداری به قیمت کمتری تمام می‌شود. تاکنون جمعاً ۳۹66 نفر حاجی مراقبت شده و ۳۱۷۲۸ کپسول در قرنطینه‌ها مصرف شده که طبق نرخ بازار آزاد ۹۲۰/4۷5 ریال ارزش دارد ولی وزارت بهداری جهت قرنطینه از حجاج پول نمی‌گیرد. مبلغ دویست هزار ریال خرج غذای حجاج در قرنطینه‌های‌وزارت بهداری شده است و لوازم و ظروف غذاخوری حجاج از بیمارستان‌های وزارت بهداری به امانت گرفته شده اما تخت‌ها ورختخواب‌های حجاج را پادگان جی در اختیار وزارت بهداری قرارداده است. پس از استراحت هرحاجی در رختخواب ملافه‌ها جمع‌آوری می‌شود و روزانه به کارخانجات خشکشویی داده می‌شود که تمیز شود. هر روز کف آسایشگاه‌های حجاج را با ماده «پرکلرین» شستشو می‌دهند و بهمین جهت بوی مخصوصی در اتاق‌ها استشمام می‌شود. غذاهای قرنطینه در محل آشپزخانه تمیزی که در کنار سالن ناهارخوری قرار دارد پخته می‌شود و حجاج می‌توانند در سالن ناهار خوری سر میز‌های مخصوص ناهار بخورند.
حجاج مرخص می‌شوند
پس از آنکه آزمایشات لازم بعمل آمد و مأموران مطمئن شدند که مورد مشکوکی وجود ندارد هر گروهی را که آماده باشند مرخص می‌کنند و مجدداً حجاج به آشیانه حج باز می‌گردند.
قرنطینه درجه یک
علاوه بر قرنطینه پادگان جی عده‌ای از حجاج در قرنطینه مخصوص فرودگاه مهرآباد که همیشه دایر است نگهداری می‌شوند. ساختمان این قرنطینه در کنار ساختمان فرودگاه مهرآباد قرار دارد. دارای اتاق‌های زیادی است که با تخت‌های راحتی آماده شده و سالن غذاخوری مدرن و زیبایی دارد. وزارت بهداری کسانی را که دارای گذرنامه خدمت باشند یا دارای سواد و معلومات زیادتری باشند و نظافت را رعایت بنمایند در این محل که بیشتر شبیه یک هتل درجه یک است قرنطینه می‌کند و تاکنون جمعاً ۲۱۸ نفر در این محل قرنطینه شده‌اند.
روزنامه اطلاعات - پنجشنبه 1 اردیبهشت 1345

نظر شما