شناسهٔ خبر: 42708692 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

تحلیلگر چینی:

بی ثباتی تنها دستاورد تحریم های آمریکا علیه ایران است

تحلیلگر مسایل ایران و خاورمیانه در موسسه مطالعات بین المللی شانگهای گفت: تنها پیامد پافشاری آمریکا در سال های اخیر بر تحریم و فشار علیه ایران، بی ثباتی و رویارویی فزاینده و نفرت در منطقه بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «جین لیانگ شیانگ» در مطلبی که تارنمای چاینا ارگ از او منتشر کرد آورده است: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بر این باور است که با برقراری روابط دیپلماتیک برخی کشورهای عربی با اسراییل، می تواند ایران را مهار کند، اما این راه حل نیست و این برخورد با ایران اصلا سازنده نیست.

 
وی خاطر نشان کرد: مدت ها است که نام خاورمیانه با واژه هایی مانند تلاطم، ناامنی، بی ثباتی و بی اطمینانی تعریف می شود نبود صلح را می توان تا حدی ناشی از فقدان یک سازوکار یا ساختار امنیتی فراگیر در منطقه دانست.
 
تحلیلگر چینی مسایل غرب آسیا تصریح کرد: بازیگران منطقه ای باید از طریق گفت و گو و مذاکره در چارچوب این سازوکار، نقش تعیین کننده ای در مسائل امنیتی داشته باشند بازیگران خارج از منطقه هم باید به جای تحمیل راه حل ها و ترتیبات، طرف های مختلف درگیر را به حل اختلافات از طریق گفت و گو ترغیب کنند.
 
جین افزود: مدت ها است که ایران در گفتمان دانشگاهی و سیاسی آمریکا، به نادرست تهدیدی برای امنیت منطقه تعریف می شود و بر مقابله با آنچه نفوذ ایران در منطقه است تاکید می شود این شرایط باعث تقسیم بندی میان کشورهای منطقه خاورمیانه شده است.  
 
او بر این باور است که آمریکا هر گامی که برای مسایل خاورمیانه برمی دارد ادعا می کند که بنوعی برای مهار ایران است و همزمان می کوشد تا از منابع راهبردی این منطقه نیز برای اجرای سیاست خود بهره بگیرد این راهبرد در چند سال گذشته از سوی آمریکا پیش گرفته شده ولی هرگز موفقیتی برای حل و فصل مسایل با فشار و تحریم و یکجانبه گرایی بدست نیامده است.  
 
تحلیلگر چینی تصریح کرد: آمریکا هرگز به این شکل در برابر ایران موفقیتی بدست نمی آورد زیرا ماهیت تحریم، مجازات و تقابل، باعث ایجاد نارضایتی شدید و حتی خصومت بیشتر و نفرت می شود و بذرهای بیشتری از بی ثباتی در منطقه می پاشد.
 
جین اظهار کرد: ایران یک کشور با ۸۰ میلیون نفر جمعیت و دارای آبراه راهبردی تنگه هرمز است تصور کنید که چنین کشوری شاهد عبور نفتکش های کشورهای دیگر از این تنگه است اما به دلیل تحریم های آمریکا و اقدامات یکجانبه غیرمعقول واشنگتن، نمی تواند نفت خود را صادر کند.
 
تحلیلگر مسایل ایران و خاورمیانه موسسه مطالعات بین المللی شانگهای با یاداوری راهبرد نادرست آمریکا در منطقه نوشت: این کشور با اجرای سیاست یک بام و دو هوا در خاورمیانه باعث افزایش تهدیدها شده است.  
 
وی افزود: اگر آمریکا بر خلاف راهبرد فعلی، ایران را به عنوان هدف حاکمیت امنیتی منطقه ای خود در نظر نمی گرفت و به ایجاد مکانیزمی برای گفت وگو با ایران مبادرت می کرد، تصویر می توانست متفاوت باشد شاید بعضا تنش هایی بین دو کشور بود اما مسلما شدت آن کمتر از امروز بود این شرایطی بود که دولت باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا برای تعامل با ایران فراهم کرد ولی متاسفانه ترامپ با خروج از برجام و تحریم و فشار، درهای تعامل را بست.  
 
تحلیلگر چینی در پایان به آمریکا توصیه کرده است که اگر واقعا خواستار کاهش تنش است با همکاری دیگر کشورها و قدرت های بزرگ دنیا و منطقه به دنبال ایجاد یک ساختار فراگیر همکاری باشد.

نظر شما