شناسهٔ خبر: 42708411 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه:

رسانه حوزه ارتباط میان طلاب، اساتید و مسئولان حوزه را تقویت کند

حوزه/ آیت الله حسینی بوشهری گفت: نباید بگذاریم مطالبه‌گری را دیگران مصادره کنند؛ بلکه مسئولان و بزرگان حوزه باید مطالبه‌گر باشند. وقتی مطالبه‌گر شویم، خودمان هم دنبال راه حل آن مطالبات می‌رویم و نسبت به آنان دغدغه‌مند تر می‌شویم؛ از این رو باید فضای رسانه حوزه، فضای مطالبه‌گری باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار  خبرگزاری حوزه، آیت الله سید هاشم حسینی بوشهری در دیدار مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه های علمیه و سردبیران این رسانه، که در سالن جلسات شورای عالی حوزه های علمیه برگزار شد، با بیان این که شرایط و اقتضائات امروز رسانه حوزه نسبت به گذشته تفاوت های زیادی پیدا کرده است، گفت: امروز جایگاه رسانه حوزه صرفا در عرصه حوزه و طلاب و پاسخگویی به نیازهای آنها نیست، بلکه پاسخگویی به نیازهای ملی و حتی بین المللی، انتظاری است که از این رسانه می رود.

وی با اشاره به بایکوت اخبار و فعالیت های حوزه از سوی معاندان و هجمه های گسترده علیه آن گفت: حوزه باید با پیام های فاخر به نیازهای روز جامعه در سطح حوزه، ملی و بین الملی توجه کند نه تنها خود را در سطح دیگر رسانه های تأثیرگذار جهانی قرار دهد، بلکه یک سر و گردن نیز از آنها بالاتر باشد.

ببینید

تصاویر/ دیدار مسئول مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه با آیت‌الله حسینی بوشهری


* شما عمق کار رسانه‌ای را یافته‌اید و به آن اشراف کامل دارید

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه خطاب به مدیر مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه‌های علمیه و سردبیران و دیگر همکاران رسانه حوزه گفت: امروز شما عمق کار رسانه ای را یافته اید و اشراف کامل به آن دارید؛ در این شرایط ابتکار و خلاقیت اطلاع رسانی و جذابیت ایجاد کردن برای مخاطبان از کارهای شما انتظار می رود؛ هرچه ابتکار و خلاقیت و جذابیت بیشتر باشد، سریع تر به عنوان مرجع رسانه ای در میان فعالان رسانه ای شناخته خواهید شد؛ هرچند که در حال حاضر نیز به عنوان یک منبع مورد اعتماد خبری هستید.

وی با اشاره به ایام سوگواری اهل بیت اظهار داشت: امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما در آن زمان بالاترین کار رسانه ای را انجام دادند؛ رسانه ای که 1381 سال از آن می گذرد و فعالیت آن روز به روز نوتر و پرمخاطب تر می شود؛ به گونه ای که حتی انسان هایی که با مباحث دینی و معنوی سرو کاری ندارند نسبت به این ایستادگی و پیروزی در برابر ظلم و ستم با اقتدار دچار حیرت می شوند.

آیت الله حسینی بوشهری در ادامه به بیان نکاتی در فعالیت های رسانه ای حوزه اشاره کرد و گفت: شما در شرایطی مشغول فعالیت رسانه ای درحوزه هستید که رسانه شما در میان سایر رسانه های معتبر، منبع استناد شده است؛ این قدم بزرگی است که باید قدردان و شکرگزار آن باشید و همچنان خود را از نظر قالب، شکل و محتوا تقویت سازید.

وی صداقت همراه با اخلاص را لازمه کار خبری دانست و گفت: سرعت در کار رسانه یک اصل است، ولی باید دانست که صداقت و اخلاص در این عرصه اهمیت بیشتری دارد و موجب خیر و برکت در کار شما می شود. برای شما که کار پیامبری (خبررسانی) را عهده دارید، این مسئله مهمی است.

* غدیر، الگوی بزرگ رسانه ای در پیش روی ماست

امام جمعه قم به کار رسانه ای نبی مکرم اسلام در واقعه غدیر اشاره کرد و گفت: نبی مکرم اسلام کار رسانه ای بزرگی را در واقعه غدیر رقم زدند، ولی عده ای که حتی در آنجا بودند کوتاهی هایی کردند که جریانی را در جهان اسلام رقم زد و مسلمانان را از مسیر درست منحرف ساخت. امروز شاهدیم که برخی کشورهای به ظاهر اسلامی، نسبت به مسائل مهم و حساس جهانی بدون تحرک هستند و با نگاه جدیدی که حفظ قدرت و منافع دنیوی است، با اسلام حقیقی خداحافظی کردند.

آیت الله حسینی بوشهری تمرکز بر اولویت های حوزه و جامعه را دیگر مسئله ای دانست که رسانه حوزه باید آن را مد نظر قرار دهد و گفت: آثار رسانه ای شما مشخص می کند که شما نسبت به این مساله که طلاب باید با چه مشی و شیوه ای رشد یابند پرداخته‌اید؛ هر چه طلاب نسبت به مسائل روز حوزه و جامعه اطلاع کامل تر و بیشتری داشته باشند، در فعالیت های طلبگی خود نیز موفق تر هستند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه افزود: شاید روزی که آیت الله العظمی بروجردی(ره) پایه گذاری جریانی بین المللی را با اعزام طلاب نخبه به کشورهای دیگر آغاز کردند، اگر امکانات و شرایط امروز را در اختیار داشتند، کارهای بسیار بزرگتری را در این عرصه رقم می زدند. البته امروز هرچند این روحانی بزرگ در جمع ما نیست، ولی منویات ایشان در قالب شکل گیری انقلاب اسلامی و در نگاه امام و رهبری وجود دارد که باید از آن بهره ببریم؛ از این رو اولویت ها با مشاوره و بررسی منظرهای مختلف باید بیشتر مورد توجه باشد.

* رسانه حوزه ارتباط میان طلاب، اساتید و مسئولان حوزه را تقویت کند

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که امروز در حوزه وجود دارد، ارتباط کمتر طلاب با اساتید یا ارتباط آنها با مسئولان حوزه است؛ شما در این عرصه می توانید نقش آفرین باشید و این فاصله ها را کم کنید. ممکن است برخی از نقد ها به دلیل بی اطلاعی از کارهای انجام شده باشد که ایجاد ارتباط درست و منطقی در این عرصه می تواند این مشکلات را کم کند.

آیت الله حسنی بوشهری با بیان این که نبود چنین ارتباطی می تواند موجب به وجود آمدن بد بینی ها شود، افزود: رفع ابهام ها با اطلاع رسانی اهمیت زیادی دارد و گاها با توضیح برخی مسائل به منتقدان، موجب تغییر موضع آنها می شود.

تأکید بر اهتمام به محتوا در کنار اطلاع رسانی، دیگر توصیه دبیر شورای عالی حوزه های علمیه به مسئولان و همکاران مرکز رسانه و فضای مجازی حوزه بود. وی گفت: از جمله کارهای ارزشمندی که اخیرا در حال انجام است، توجه به اخبار شهرستان ها در قالب «سخن حوزه» است که موجب می شود امتیازات و نقاط قوت آنها پررنگ تر و چنین کارهایی در دیگر مناطق کشور نیز ترویج شود.

* فضای رسانه حوزه، فضای مطالبه گری باشد

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت مطالبه گری حوزه و رسانه آن اظهار داشت: این مسئله مورد تأکید مقام معظم رهبری و دیگر بزرگان حوزه است، نباید بگذاریم مطالبه گری را دیگران مصادره کنند؛ بلکه مسئولان و بزرگان حوزه باید مطالبه گر باشند. وقتی مطالبه گر شویم، خودمان هم دنبال راه حل آن مطالبات می رویم و نسبت به آنان دغدغه مند تر می شویم. از این رو باید فضای رسانه حوزه، فضای مطالبه گری باشد؛ به ویژه در عرصه بیانیه گام دوم انقلاب که از سوی مقام معظم رهبری ابلاغ شده است.

آیت الله حسینی بوشهری توجه به سیره سلف که نقش الگویی برای حوزه دارند را مورد توجه قرار داد و گفت: باید توجه نمود در مسیر بیان سیره سلف، نباید به گونه ای عمل نمود که از سوی طلبه امروزی، به صورت افسانه ای و امری نشدنی قلمداد شود؛ بلکه آنچه مطرح می شود، باشد قابل فهم برای آنها باشد.

وی صدور انقلاب را رسالتی بر  دوش رسانه حوزه دانست و گفت: ارتباط رسانه حوزه با واتیکان و گروه های بین المللی اسلامی و حتی غیر دینی کاری ارزشمند است که در قالب زبانی نرم و منطقی اهمیت زیادی دارد و در مسیر صدور انقلاب تأثیرگذار است.

امام جمعه قم توجه به اظهار نظرها و اثرات آن در جامعه و داشتن نگاه جامع الاطراف در این عرصه را ضروری دانست و ادامه داد: ما نباید در لاک خود بمانیم؛ دنیا منتظر ما نمی ماند؛ از اینرو حوزه نیز هیچگاه نباید به این مقداری که به آن دست یافته است، اکتفا نماید.

* لزوم تربیت سربازانی عالم و آگاه به رسانه در برابر دشمنان

وی به هجمه های گسترده علیه اسلام ناب اشاره کرد و گفت: شما باید با سربازان و امکاناتی که در این عرصه دارید، به جنگ هجمه ها بروید و در این مسیر نیروهای مورد نیاز را که عالم و آشنا به رسانه باشند، تربیت نمایید و در این مسیر از افراد صاحب نفوذ استفاده کنید. البته نباید در این عرصه منفعل باشیم، بلکه باید هجمه علیه آنها را آغاز کنیم تا نتوانند به خود جرأت بدهند به مقدسات ما توهین کنند.

آیت الله حسینی بوشهری با بیان این که امروز در حوزه مشکلات زیادی در مسیر طلاب وجود دارد که از جمله آنها، بحث معیشت آنهاست، گفت: شما برای برون رفت از این مشکلات می توانید با افراد صاحب فکر نشست هایی را برگزار کنید یا نظرات آنها را جویا شوید و نتیجه را به دست مسئولان حوزه برسانید؛ هرچه مشکلات طلاب و معیشت آنها کمتر باشد، آنها می توانند با دغدغه کمتری به رسالت طلبگی خود برسند.

دبیر شورای عالی حوزه های علمیه در پایان خاطرنشان ساخت: فضایی که خدا امروز در اختیار ما قرار داده حجت را بر ما تمام کرده است؛ باید با محاسبات دقیق و منطقی امور را پیش ببریم و بدانیم که در روز قیامت باید پاسخگو باشیم.

نظر شما