شناسهٔ خبر: 42707894 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

جذابیت «پالایشی یکم» زیر ذره‌بین

امروز آخرین مهلت پذیره‌نویسی دومین صندوق دولتی با عنوان پالایشی یکم است. صندوقی که پس از اختلافات بسیار میان وزارتخانه‌های نفت و اقتصاد بالاخره به بازار سرمایه راه یافت اما به نظر می‌رسد در شرایط ریزشی بازار سرمایه نتوانسته است چندان مورد استقبال اهالی بازار باشد.

صاحب‌خبر -

 به گزارش جهان صنعت نیوز: عدم استقبال سرمایه‌گذاران همچنین موجب تمدید مهلت پذیره‌نویسی در هفته گذشته شد اما با این حال بازگشایی منفی چهار نماد موجود در این صندوق در روز گذشته، شرایط را برای پالایشی یکم سخت‌تر کرد. بازگشایی این نمادها که پس از یک دوره توقف نسبتا طولانی انجام می‌شد بیش از آنکه بتواند در آخرین روزهای پذیره‌نویسی رغبت اهالی بازار را برای ورود به صندوق دوم دولت برانگیزد، آنها را دلسرد کرد. در همین حال اصلاح  و افت قیمت سهام در مدت اخیر تخفیف دولتی برای پالایشی یکم را بسیار کم‌اثر و تردیدهایی را نسبت به ارزندگی سهام این صندوق مطرح کرده است.

پذیره‌نویسی صندوق پالایشی یکم از روز چهارشنبه پنجم شهریور ماه به ارزش پنج میلیون تومان با ۲۰ درصد تخفیف شروع شد. بر اساس اطلاعات اعلامی سهام نماد‌های شپنا، شتران، شبندر و شبریز در قالب‌ این صندوق در حال عرضه است. شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی به نمایندگی از دولت، بخشی از سهام شرکت‌های پالایشی را در دست دارد که بر این اساس سهم این شرکت دولتی در پالایشگاه اصفهان ۷۵/۱۳ درصد معادل هفت میلیارد سهم، پالایشگاه تهران ۸۵/۱۵ درصد معادل هفت میلیارد سهم، پالایشگاه بندرعباس

۶۶/۱۶ درصد معادل پنج میلیارد سهم و پالایشگاه تبریز ۱۴/۱۶ درصد معادل دو میلیارد سهم است. بر اساس اطلاعات منتشر شده سازوکار عرضه این صندوق قرار است همچون صندوق سرمایه‌گذاری دولتی قبلی باشد. بر این اساس عموم افراد با استفاده از کد ملی و یا کد بورسی می‌توانستند نسبت به خرید آن اقدام کنند.  بر اساس اعلام سازمان خصوصی‌سازی قیمت صندوق پالایشی یکم با ۲۰ درصد تخفیف و بر مبنای قیمت روز چهارم شهریورماه تعیین شده است. همچنین ارزش کل صندوق پالایشی یکم در آخرین روز معاملاتی آنها-  قبل از بسته شدن- معادل ۷۴۹ میلیون و ۹۱۰ هزار و ۸۵۹ ریال بود. با این حال اگر چه در آن زمان تخفیف ۲۰‌درصدی برای عرضه صندوق پالایشی یکم امتیاز مثبتی محسوب می‌شد اما نماد شرکت‌های پرتفوی این صندوق از زمان عرضه تا کنون دچار افت محسوس قیمت شده‌اند و از همین رو در نخستین روز بازگشایی شاهد صفوف فروش سنگین بودند. در همین حال به دلیل بسته بودن طولانی‌مدت این نمادها گمانه زنی‌هایی مبنی بر نقش دولت برای ایجاد جذابیت در صندوق پالایشی یکم مطرح شد.

منفی‌های پی در پی دلیل توقف نمادهای پالایشی

یک تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» درباره تلاش دولت برای ایجاد جذابیت در صندوق پالایشی یکم اظهار می‌کند: اینکه نمادها برای موفقیت دولت در پذیره‌نویسی بسته شده بودند را بعید می‌دانم. زیرا دولت یا مرجع قانونگذار با افشاهایی که صورت داد و پیش‌بینی‌های پنج ماهه‌ای که توانست انجام دهد و می‌توان گفت در نوع خود بی‌سابقه بوده است، سعی کرد این گروه را به عنوان یک گروه جذاب در بازار سرمایه معرفی کند. اما باز هم موثر واقع نشد. مهران کاویانی می‌افزاید: من فکر می‌کنم این بسته شدن بیشتر ناشی از فشار فروش شدیدی بود که این نمادها به آن دچار شده بودند. در واقع نمادهای این گروه در مدت کمتر از دو تا سه ماه جهش قابل توجه سه تا پنج برابری را تجربه کرده بودند.  وی با بیان اینکه این روند عامل مهمی بود که این نمادها منفی‌های شدیدی بخورند تصریح می‌کند: همچنین فروشنده‌های نسبتا بزرگی در این نمادها بودند که در صورتی که این نمادها بازمی‌ماندند باعث می‌شدند قیمت سهام منفی‌های بیشتری را در این بازار تجربه کند.  این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به همین دلیل به نظر من قصدشان از بسته نگه داشتن این نمادها این نبوده است که پالایشی‌ها با قیمت مناسبی فروش بروند؛  بلکه هدف این بوده است که فشار فروش را قدری در بقیه بازار کنترل کنند تا بتوانند این نمادها را در زمان مقتضی بازکنند. او می‌افزاید: فکر می‌کنم با توجه به اینکه هرکس بخواهد خریدار این صندوق‌ها باشد باید یک قیمتی را روی تابلو مد نظر داشته باشد این نمادها در روز گذشته بازگشایی شد تا دیدی به معامله‌گران برای خرید این سهام بدهد. کاویانی ادامه می‌دهد: می‌توان گفت نسبت به این بازار در شرایط خوبی هم باز شدند. اگرچه بازار را مقداری به چالش کشیدند اما به نظر من می‌توانست شرایط بهتری هم داشته باشد. او اضافه می‌کند: اما در آخر بازار مجددا با صف‌های خرید همراه شدند و حتی صف‌های خریدی هم در پایان چیده شدند که البته توسط ناظر بازار این سفارش‌ها حذف شد.

فقدان جذابیت‌های بنیادی

بازار هفته گذشته را مثبت تمام کرد و به نظر می‌رسید شروع هفته برای اغلب نمادها خوب باشد، همچنین اگرچه روز گذشته بازار ساعات پرنوسانی را پشت سر گذاشت اما در نهایت سیر صعودی یافته بود و این بازگشایی نمادهای پالایشی بود که اثر منفی زیادی بر شاخص کل داشت. کاویانی در تحلیل روند روز گذشته بازار می‌گوید: نکته‌ای که این روزها خیلی مهم است و در مورد نمادهای فولادی هم با توجه به استقبال خوبی که از آنها صورت می‌گیرد صادق بوده این است که این نمادها حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد متعادل شده‌اند که می‌توان گفت از لحاظ سطح بنیادی سهام بازار یکی از بهترین گروه‌ها در بازار هستند. او ادامه می‌دهد: با این حال پالایشی‌ها با وجود اینکه افشاها زدند  و EPS‌ها را به روز کردند از دید بنیادی‌کار‌ها، جنبه تحلیلی خیلی خوبی ندارند که بخواهیم بگوییم ارزنده هستند. مثلا با این میزان تخفیف و تحلیل نمی‌توانیم شپنا را در حال حاضر روی ۳۴۰۰ یا ۳۵۰۰ تومان ارزنده بدانیم.  این کارشناس بازار سرمایه بیان می‌کند: برای جذابیت‌های این گروه یکسری پتانسیل‌های دیگر هم مانند تجدید ارزیابی‌ها یا مباحث دیگر مطرح شده بود. همچنین جهش ارزی یا نزدیک شدن قیمت نفت به میانگین تاریخی خود در میان‌مدت و بلندمدت می‌توانست به جذابیت‌های این سهام کمک کند. کاویانی تاکید می‌کند:  با این حال در این برهه زمانی به نظر من از دید بنیادی با وجود همه این تغییرات باز هم پالایشی‌ها جذابیتی برای اهالی بازار نداشتند و به دلیل همین ترس بود که این نمادهای منفی باز شدند.

عدم موفقیت دولت در پذیره‌نویسی صندوق دوم

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با ارزیابی موفقیت دولت در پذیره‌نویسی صندوق دوم خود تصریح می‌کند: تا هفته گذشته هم که ما دیتاها را می‌دیدیم به نظر می‌آمد دولت توانسته بود پنج تا ۶۰۰۰ میلیارد از این طریق جذب کند که رقم کمی برآورد می‌شود. کاویانی ادامه می‌دهد: فکر نمی‌کنم دیروز هم اتفاق خاصی در پذیره‌نویسی افتاده باشد و با توجه به همه صحبت‌ها و بحث‌هایی که در مورد این گروه از سهام شده است همچنین  مشکلات وزارت اقتصاد با وزارت نفت و این نوع بازگشایی و بسته شدن نمادها می‌توان گفت دولت موفق عمل نکرده است. او ابراز می‌کند: علاوه بر موارد گفته شده بر این باورم که اختلافات و مشکلات آنقدر زیاد است که دولت خیلی چشمی به صندوق پالایشی نداشته باشد. کاویانی تصریح می‌کند: شاید اگر امروز هم نمادها منفی باشند صندوق به کلی جذابیت خود را از دست بدهد و جذابیت به سمت صفر میل کند. این کارشناس بازار سرمایه تاکید می‌کند: به همین علت من در کلیت گمان می‌کنم که مردمی که در پذیره‌نویسی شرکت کرده‌اند خیلی درگیر موارد گفته شده نبوده‌اند. او می‌افزاید: بعید می‌دانم اهالی بازار هم با توجه به وضعیت نمادها- حتی در وضعیت متعادل و نه لزوما مثبت- به سمت این صندوق بروند و در نتیجه پذیره‌نویسی چندان موفقی برای دولت نبوده است.

۰/۵ ( ۰ نظر )

نظر شما