شناسهٔ خبر: 42707608 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری سلامت ایمنا:

بهترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی تقویت‌کننده سیستم ایمنی/ آب لیموی تازه بخورید

رژیم‌هایی غذایی جایگزین گوشت، چه کسانی نباید کرفس بخورند، آسیب‌های فست فود به سیستم ایمنی بدن، بهترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی تقویت‌کننده سیستم ایمنی و لزوم مصرف آب لیموی تازه را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، رژیم‌هایی غذایی مختلفی بر اساس میوه‌ها و سبزی‌ها طراحی شده که تلاش دارند گوشت را به‌طور کامل یا تا حد ممکن از برنامه غذایی حذف کرده و سبزی‌ها را جایگزین آن کنند. حتی برخی محصولات به‌طور خاص به شکلی طراحی شده‌اند که طعم و ظاهری شبیه به گوشت داشته ولی با استفاده از سبزی‌ها تهیه شده باشند. ولی سوال مهم این است که آیا همه جایگزین‌های گوشت سالم هستند و اینکه آیا صرفاً حذف گوشت از رژیم غذایی به معنی بهتر کردن آن است یا آنکه ممکن است جایگزین انتخابی برای آن مضرات بیشتری هم داشته باشد.

مشکل اصلی برخی جایگزین‌های گوشت آن است که این محصولات با هدف اصلی شبیه سازی طعم و بافت و ظاهر گوشت طراحی شده‌اند، اگر ترکیبات نوشته شده روی بسته بندی این محصولات را نگاه کنید، با فهرستی طولانی از انواع و اقسام ترکیبات مواجه می‌شوید. در واقع این محصولات بیشتر از آنکه یک غذای طبیعی و سالم باشند، محصولات آزمایشگاه‌های غذایی هستند که ممکن است آن چنان که تصور می‌شود سالم‌تر از گوشت یا مغذی‌تر از جایگزین‌های طبیعی آن نباشند. معمولاً ترکیب اصلی تشکیل دهنده این محصولات پروتئین ایزوله است که از استخراج پروتئین از گیاهانی مثل دانه‌های سویا و نخود به دست می‌آید.

روغن به کار رفته در این محصولات معمولاً روغن نارگیل است که باعث آبدار شدن محصول می‌شود و متیل سلولز هم برای افزایش قوام و کنار هم نگه داشتن بافت استفاده می‌شود. نتیجه ترکیب کردن این مواد یک غذای فوق فرآوری شده است که به طور کلی از نظر بحث سلامت و تغذیه بحث در دسته غذاهای نه چندان سالم قرار می‌گیرند. تحقیقات نشان می‌دهد که غذاهای فوق فرآوری شده باعث افزایش خطر سرطان و مرگ زودرس می‌شود. پیش از انتخاب این محصولات بهتر است به ترکیبات استفاده شده در آن دقت کرد. برخی از این محصولات به دلیل روغنی که برای آبدار شدن گوشت استفاده می‌کنند ممکن است سطح بالایی از چربی اشباع شده در خود داشته باشند. هر چند تأثیر مستقیم و منفی همه چربی‌های اشباع (مثل روغن نارگیل) بر سلامت قلب هنوز به قطعیت نرسیده است.

برخی محصولات فوق فرآوری شده نیز برای بهبود طعم از میزان زیادی نمک استفاده می‌کنند که با توجه به متوسط بالای مصرف نمک در میان ایرانی‌ها، چندان مطلوب نیست. شاید ساده‌ترین راه حل برای انتخاب محصولات جایگزین گوشت سالم آن باشد که محصولاتی با ترکیبات استفاده شده کمتر را خریداری کنید و البته در نظر داشته باشید که این محصولات مانند باقی محصولات فرآوری شده بوده و ممکن است آن چنان که ادعا می‌شود، بدون ضرر نباشند.

مهم‌تر از آن اینکه نباید تصور کرد وجود انواع مواد غذایی مفید مانند برنج، لوبیا، عدس، قارچ و غیره در یک محصول به معنی وجود تمام مواد مغذی این ترکیبات در آن نیست. تهیه محصولات فرآوری شده معمولاً طی فرآیندهایی انجام می‌شود که برخی از این مواد مغذی را تغییر داده، از بین می‌برد یا حذف می‌کند. علاوه بر اینکه این محصولات معمولاً مواد افزودنی مختلفی دارند که برای بدن مفید نیست.

آسیبی که فست فود به سیستم ایمنی بدن میزند!

محققان آلمانی متوجه شده‌اند واکنش سیستم ایمنی بدن نسبت به فست فود، شبیه واکنش به عفونت هاست. همچنین حتی پس از تغییر رژیم غذایی بعضی از تأثیرات مخرب آن به طور کامل در بدن از بین نمی‌رود مطالعه جدید محققان دانشگاه بن آلمان نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن به غذاهای آماده غربی مانند یک عفونت باکتریایی واکنش نشان می‌دهد. این تحقیق ادعا می‌کند این نوع غذاها فعالیت‌های التهابی معده را گسترش می‌دهند. حتی ممکن است تغییر رژیم غذایی خسارت‌های بلند مدت فست فود را به بدن و سیستم ایمنی به طور کامل جبران نکند.

در تحقیق مذکور به مدت یک ماه به موش‌ها غذاهای آماده غربی داده شد. این رژیم دارای چربی اشباع بالا، نمک و شکر است و بیشتر اوقات در آن میوه و سبزیجات و فیبر تازه وجود ندارد. " آنت کریست" یکی از مؤلفان این تحقیق در این باره، اظهار کرد: رژیم غذایی ناسالم به افزایش ناگهانی برخی سلول‌های ایمنی در خون موش‌ها منجر شد. این امر نشان دهنده دخالت سلول‌های ایمنی پیشگام در مغز استخوان است.

این فعل و انفعال به محققان نشان داد رژیم غذایی نه تنها عکس العمل التهابی در بدن حیوانات ایجاد می‌کند بلکه برخی ژن‌های خاص در سلول‌های پیشگام را نیز فعال می‌کند. این سلول‌ها مسئول ارتقای ایمنی بدن هستند. جالب آنکه دانشمندان متوجه شدند سلول‌های مذکور دارای نوعی حافظه هستند. از سوی دیگر در همین اواخر محققان کشف کردند سیستم ایمنی داخلی بدن نوعی حافظه نیز دارد. پس از ابتلای بدن به عفونت، سیستم دفاعی بدن در وضعیت هشدار می‌ماند تا بتوانند به حمله جدید سریع‌تر پاسخ دهند.

به هر حال در آزمایش، فرایند سیستم ایمنی داخلی با رژیم غذایی فست فود همخوان شد. با بررسی سلول‌های خون موش‌ها در آن عناصر محرک التهابی (الیگومرهای چندتایی) یافت شد که مسئول شناسایی عفونت‌ها و فعال کردن عملکردهای سیستم ایمنی هستند. عکس العمل التهابی به این روند با بروز دیابت، حمله قلبی و طیفی از اختلالات خود ایمنی همراه است.

چه کسانی نباید کرفس بخورند؟

کرفس دارای خواص فراوان و ارزش تغذیه‌ای بالایی است که مصرف آن برای برخی از افراد توصیه می‌شود. کرفس به عنوان یک گیاه مفید دارای طبع گرم و خشک است. طبق نظر متخصصان از جمله فواید کرفس می‌توان به رهایی از مشکلات گوارشی، یبوست، ناراحتی‌های اعصاب، عفونت مجاری ادراری، آرتروز و روماتیسم اشاره کرد. برگ کرفس دارای مقدار زیادی ویتامین A (بتاکاروتون) بوده و ساقه آن نیز منبع ویتامین‌های B ۱، B ۲، B ۶، ویتامین C و پتاسیم است. همچنین کرفس دارای هشت ترکیب ضد سرطانی بوده و از رشد تومورهای مغزی جلوگیری می‌کند. با وجود فواید زیادی که کرفس دارد، اما مصرف بسیار آن زمینه ساز بیماری‌های خطرناک خواهد بود؛ چرا که دریافت بیش از اندازه آن نقش بسیاری در از بین رفتن عناصر دو ظرفیتی مانند کلسیم، منگنز و منیزیم دارد.

گیاه کرفس علفی به ارتفاع ۲۰ الی ۶۰ سانتی متر با ساقه‌ای منشعب دارد و برگ‌های ضخیم و گل‌های کوچک داشته و رنگ آن سفید مایل به سبز است. این گیاه در بیشتر مناطق ایران مانند سیستان، بندرعباس و خوی رشد می‌کند. طبق یافته‌های محققان استفاده حداقل دو تا سه لیوان آب کرفس در هفته باعث داشتن اندامی زیبا و شادابی پوست می‌شود، همچنین کرفس نقش زیادی در کاهش وزن یا لاغری دارد. مصرف این گیاه در دوران شیر دهی مانعی نداشته و باعث افزایش شیر مادر خواهد شد. افراد مبتلا به صرع و دچار اسهال از خوردن کرفس پرهیز کنند. طبق تحقیقات انجام شده مصرف تخم کرفس و کرفس برای زنان باردار توصیه نمی‌شود.

کرفس ممکن است در برخی افراد باعث ایجاد حساسیت و همچنین علائمی مانند جوش، ورم لب‌ها و تنگی نفس شود. نوشیدن شبانه کرفس موجب از بین رفتن جوش‌های بدن و صورت می‌شود. کرفس دارای موادی است که باعث روشن شدن طبیعی پوست می‌شوند. کرفس گیاه کم کالری بوده و می‌تواند برای کاهش اشتها و چربی سوزی مورد استفاده قرار بگیرد. همچنین برای لاغری بهترین زمان استفاده از این سبزی صبح و ناشتا است.

طبق نظر دانشمندان کرفس خواص ضد میکروبی بالایی دارد و به عنوان دیورتیک طبیعی شناخته شده است که کمک زیادی به دفع آب اضافی بدن می‌کند و باعث از بین رفتن ورم پا می‌شود. ارزش تغذیه‌ای کرفس دارای ۱۶ کالری، ۱.۶ گرم فیبر، ۰.۷ گرم پروتئین، ۱.۸ گرم قند، ۰.۲ گرم چربی، ۳ گرم کربوهیدرات است. ناگفته نماند که درمان بی خوابی، میگرن و آرتروز نیز از جمله فواید کرفس به شمار می‌آید.

آب لیموی تازه بخورید

مدیرکل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو با اشاره به اینکه لیمو به صورت محدود در کشور کشت می‌شود، اظهار کرد: آبلیموی کارخانه‌ای از لحاظ خاصیت با آب لیموهای خانگی تفاوت ندارد. اغلب شایعاتی که در مورد مواد غذایی فرآوری شده در کارخانجات مطرح می‌شود، غیر کارشناسی و عوامانه است، چرا که سازمان غذا و دارو بر محصولات و فراورده‌های تولیدی کارخانجات نظارت مستمر دارد.

محمدحسین عزیزی، افزود: دو نوع آبلیمو داریم که یکی به صورت خانگی از لیموی تازه تهیه و دیگری به صورت کنسانتره فرآوری می‌شود، با توجه به محدودیت در کشت لیمو و قیمت نسبتاً بالای آن در کشور، آب‌لیموهای موجود در بازار بیشتر از کنسانتره وارداتی تولید می‌شوند.

وی با تاکید بر اینکه کنسانتره همان عصاره غلیظ میوه‌ها است، گفت: کنسانتره در کارخانه‌ها فرموله شده، رقیق و فرآوری می‌شود که از لحاظ خاصیت تفاوت چندانی با نمونه‌های خانگی ندارد.

وی با اشاره به اینکه آبلیمو اساساً چه از لیموی طبیعی گرفته شود و چه کنسانتره باشد، در معرض نور و زمان، فاقد ویتامین C بوده و تنها به عنوان چاشنی مطرح است، توصیه کرد: بهتر است برای استفاده از فواید لیمو این میوه به صورت تازه مورد استفاده قرار گیرد.

بهترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی تقویت‌کننده سیستم ایمنی

استفاده زیاد از برخی از این داروها حتی می‌تواند به آسیب کبدی منجر شود. خوشبختانه جایگزین‌های طبیعی شناخته‌شده خوبی برای این داروها وجود دارد که می‌تواند سیستم ایمنی بدن شما را برای مقابله با بیماری‌های فصلی تقویت کند. ادویه‌ها از گزینه‌هایی است که می‌توانید با افزودن آنها به غذاهای مورد علاقه‌تان نه‌تنها عطر و طعم بهتری به آنها بدهید بلکه سیستم ایمنی‌تان را نیز تقویت کنید. پنج نمونه از بهترین ادویه‌ها و گیاهان دارویی برای کمک به تقویت سطح ایمنی بدن و مقابله با ویروس‌ها، عفونت‌ها و التهاب‌ها عبارتند از:

زردچوبه: کورکومین موجود در این ادویه سنتی، یک ترکیب ضدالتهاب قوی است که خواص آن با ایبوپروفن رقابت می‌کند، بدون این‌که عوارض جانبی ایبوپروفن را ایجاد کند. زردچوبه همچنین در طب آیورودا، درمانی برای بیماری‌های پوستی، مشکلات گوارشی و دردهای بدنی به شمار می‌آید. محتوای کورکومین زردچوبه دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی و ضد میکروبی دارد که می‌تواند رشد میکروب‌ها و باکتری‌ها را متوقف کند و پاسخ ایمنی بدن را بهبود ببخشد.

زنجبیل: زنجبیل با دارا بودن یک ماده شیمیایی به نام سسکوئیترپن ویروس‌های سرماخوردگی را هدف قرار می‌دهد. این ادویه تقویت‌کننده سیستم ایمنی همچنین دارای خواص ضدباکتری است و به جلوگیری از حالت تهوع کمک می‌کند. افزون بر این، زنجبیل به مقابله با تب و لرز کمک می‌کند و به‌دلیل داشتن خاصیت ضد ویروسی می‌تواند گلودرد و حتی احتقان را نیز متوقف کند. زنجبیل همچنین به داشتن اثرات ضد التهابی و آنتی‌اکسیدانی مشهور است.

فلفل: به‌خاطر توانایی‌اش در متوقف کردن سینوزیت و گرفتگی بینی مشهور است. این همه به لطف خاصیت خلط‌آور آن است که به تجزیه مخاط و بلغم در دستگاه تنفسی آلوده ما کمک می‌کند. فلفل همچنین دارای خواص ضدباکتری و ضدالتهابی است.

سیر: یک تحریک‌کننده واقعاً مؤثر بر سیستم ایمنی بدن است که به داشتن خواص ضد میکروبی و ضد قارچی معروف است.

بادرنجبویه: گیاه بادرنجبویه می‌تواند با خواص آنتی‌اکسیدانی خود به تقویت سیستم ایمنی بدن ما کمک کند. از بادرنجبویه می‌توان برای درمان تب و علائم سرماخوردگی و همچنین عفونت‌های معده و دستگاه ادراری (UTI)استفاده کرد.

نظر شما