شناسهٔ خبر: 42704500 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: آریا | لینک خبر

جدال در شورای امنیت بر سر مکانیسم ماشه/ تحریم ها علیه ایران بازگردانده می شوند؟

صاحب‌خبر -
خبرگزاری آریا-امریکا روز شنبه شب با اعلام بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران، رفتاری خلاف تصمیم تقریبا همه ی اعضای شورا از جمله نزدیک تر متحدانش، از خود نشان خواهد داد.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از یورونیوز،فرانسه، بریتانیا و آلمان عصر جمعه در نامه‌ای خطاب به اعضای شورای امنیت سازمان ملل اعلام کردند معافیت‌های ایران از تحریم‌های سازمان ملل که در چهارچوب توافق هسته‌ای سال 2015 میلادی ممکن شده بود، پس از تاریخ 20 سپتامبر نیز ادامه خواهد داشت.
موضع مشترک در حالی اعلام شده است که ایالات متحده آمریکا قصد دارد از 20 سپتامبر سال جاری میلادی (30 شهریور) با فعال کردن مکانیسم ماشه همه تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را بار دیگر به اجرا بگذارد.
سه کشور اروپایی امضا کنندۀ توافق هسته‌ای با ایران در این نامه ضمن اشاره به خروج آمریکا از برجام در سال 2018 میلادی تاکید کرده‌اند که هر تصمیم یا اقدامی برای تحمیل دوباره تحریم‌های این سازمان علیه تهران «از نظر قانونی فاقد اثر حقوقی است».
نمایندگان بریتانیا، فرانسه و آلمان در سازمان ملل نوشته‌اند: «ما به گونه‌ای خستگی‌ناپذیر در راه حفظ توافق هسته‌ای تلاش خواهیم کرد و خود را متعهد به آن می‌دانیم.»
 مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ماه گذشته اعلام کرد که روندی 30 روزه را در شورای امنیت آغاز خواهد کرد که نه تنها منجر به بازگشت تحریم‌های سازمان ملل علیه تهران می‌شود بلکه از لغو تحریم تسلیحاتی ایران از تاریخ 18 اکتبر (27 مهر) نیز جلوگیری خواهد کرد.
دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نیز قصد دارد به‌زودی دستورالعملی را امضا کند تا بر اساس آن هر کسی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران را نقض کند، از سوی واشنگتن مجازات شود.

انگلیس ، فرانسه و آلمان : تحریم ها علیه ایران بازگردانده نمی شوند
انگلیس ، فرانسه و آلمان مجدداً موضع خود را تأیید كرده و اعلام نمودند تحریم های سازمان ملل علیه ایران كه پس از امضای توافق نامه اتمی برجام با ایران در سال 2015 برداشته شده بودند ، با وجود خواست آمریكا ، پس از 20 سپتامبر تمدید نخواهند شد.
 به گزارش اسپوتنیک، این سه کشور در نامه ای به رئیس شورای امنیت سازمان ملل نوشته و در آن خاطرنشان  ساختند که هرگونه تصمیم یا اقدامی برای اعمال مجدد تحریم های سازمان ملل از جمله روند بازگرداندن تحریم ها علیه ایران که توسط ایالات متحده پس از خروج از توافق هسته ای در سال 2018 آغاز شده ، "اعتبار قانونی نخواهد داشت" .  در این نامه آمده است: "ما بی وقفه برای حفظ توافق هسته ای تلاش کرده و به آن متعهد مانده ایم."
وزیر امور خارجه آمریکا مایک پمپئو در ماه اوت اعلام کرد که وی فرایند 30 روزه ای برای تجدید رژیم تحریم ها علیه ایران را در شورای امنیت سازمان ملل متحد آغاز کرده است. واشنگتن معتقد است که تحریم ها علیه ایران از 20 سپتامبر از سر گرفته می شوند.
یادآور می شود پیشتر سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز اعلام کرده بود تحریم هایی  که با اعمال آنها می خواهند ایران را خفه کنند ، هیچگاه موثر نبوده و نخواهد بود، خاطرنشان ساخت: "ایران بارها آمادگی خود را برای گفتگو ابراز داشته است و این آمادگی برای گفتگویی که نمی تواند مبتنی بر اولتیماتوم هایی باشد که طرف آمریکایی به طور دوره ای آن را مطرح می کند ، همچنان وجود دارد و ما آماده کمک به آغاز چنین گفتگویی خواهیم بود. ما همراه با کشورهای اروپایی و چین از توافق برجام برای حل و فصل مسئله هسته ای ایران که در سال 2015 توسط شورای امنیت سازمان ملل متحد تصویب شد و اکنون آمریکایی ها دوباره با پیروی از سیاست اهریمن جلوه دادن ایران در همه زمینه ها  حال تخریب آن هستند ، دفاع می کنیم. اکنون بحث در شورای امنیت سازمان ملل ادامه دارد ، 13 کشور از 15 کشور عضو آن مخالف شدید تلاش ها برای از بین بردن برجام و مقصر دانستن ایران در هر اتفاقی هستند.
توافق هسته‌ای ایران و قدرت های بزرگ جهان که به آن برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) هم گفته می‌شود، سال 2015 میان ایران و کشورهای عضو گروه 1+5 متشکل از آمریکا، بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین، پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به علاوه آلمان منعقد شد. برپایه این توافق، در برابر محدود شدن برنامه هسته‌ای ایران، تحریم‌های اعمال شده علیه این کشور لغو یا تعلیق شد.
هشتم ماه مه سال 2018 ، دونالد ترامپ ، رئیس جمهور امریکا اعلام کرد که از برجام خارج می شود و نه فقط تحریم های قبلی را باز می گرداند بلکه تحریم های جدید علیه تهران را نیز اعمال خواهد کرد و به دنبال آن تحریم های واشنگتن علیه ایران احیا و تشدید شدند.  آمریکا تلاش می کند دیگر کشورها نیز ایران را تحریم کنند.

ترفند جدید آمریکا برای فشار به اعضای شورای امنیت در مورد ایران
«مارک واکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده به همراه چند نفر دیگر از همکارانش در نامه‌ای به پومپئو «مانع‌تراشی» برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن ممنوعیت‌های مبادلات تسلیحات با ایران را محکوم کرده‌اند. این قانونگذار آمریکایی نوشته است: «اقدامات اخیر اندونزی و نیجر در جلوگیری از این تلاش‌ها در شورای امنیت به شدت نگران‌کننده‌ بوده و ضروت بحث درباره اینکه آیا آمریکا باید برای کشورهای تضعیف‌کننده منافع ما و حامیان اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم دولتی کمک مالی ارسال کند یا خیر را پیش می‌کشد.»
چند نفر از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا طی نامه‌ای خواستار قطع کمک آمریکا به کشورهایی شده‌اند که در تلاش آمریکا برای احیای محدودیت‌های تسلیحاتی علیه ایران مانع‌تراشی می‌کنند.
 شماری از نماینده‌های جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا با ارسال نامه‌ای به «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا اقدام برخی کشورها در مانع‌تراشی علیه تلاش‌های واشنگتن برای تمدید محدودیت‌‌های تسلیحاتی علیه ایران را محکوم کرده و خواستار برخورد با آن شده‌اند.
«مارک واکر»، عضو جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرده به همراه چند نفر دیگر از همکارانش در نامه‌ای به پامپئو «مانع‌تراشی» برخی از کشورهای عضو شورای امنیت در تلاش‌های آمریکا برای بازگرداندن ممنوعیت‌های مبادلات تسلیحات با ایران را محکوم کرده‌اند.
واکر در این بیانیه به مواضع اندونزی و نیجر به عنوان روسای دوره‌ای شورای امنیت در مخالفت با تلاش آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران اشاره کرده است.
این قانونگذار آمریکایی نوشته است: «اقدامات اخیر اندونزی و نیجر در جلوگیری از این تلاش‌ها در شورای امنیت به شدت نگران‌کننده‌ بوده و ضروت بحث درباره اینکه آیا آمریکا باید برای کشورهای تضعیف‌کننده منافع ما و حامیان اصلی‌ترین پشتیبان تروریسم دولتی کمک مالی ارسال کند یا خیر را پیش می‌کشد.»
«دیان دجانی»، نماینده مالزی در سازمان ملل و رئیس دوره‌ای شورای امنیت اوایل ماه جاری ضمن اشاره به عدم اجماع نظر در این شورا در خصوص طرح آمریکا برای بازگرداندن تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت که این شورا در جایگاهی نیست که اقدام بیشتری درباره درخواست آمریکا انجام دهد.
رئیس شورای امنیت در پاسخ به پرسش نمایندگان روسیه و چین برای اعلام موضع درباره درخواست آمریکا برای پیشبرد مکانیسم بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اعلام کرد این شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری در این خصوص انجام دهد.
او گفت: «پس از رایزنی با اعضای این شورا، برای من روشن است که یک عضو شورا موضع خاصی درباره این موضوعات دارد در حالی که شمار زیادی از اعضا نظر متفاوتی دارند.»
دجانی اضافه کرد: «از نظر من، اجماعی در شورا وجود ندارد، این به معنای آن است که شورا در جایگاهی نیست که اقدامات بیشتری انجام دهد.»
چند روز بعد از این اعلام موضع، نماینده نیجر که در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به عهده گرفته هم با تلاش آمریکا در این راستا مخالفت کرد.
دولت آمریکا روز30 مرداد (21 اوت) با ارائه نامه‌ای به رئیس شورای امنیت رسماً این شورا را از خواست خود برای بازگرداندن تمامی تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران مطلع کرد.

روایت گاردین از جدال در شورای امنیت بر سر مکانیسم ماشه
امریکا روز شنبه شب با اعلام بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران، رفتاری خلاف تصمیم تقریبا همه ی اعضای شورا از جمله نزدیک تر متحدانش، از خود نشان خواهد داد.
ژولیان بورگر در گاردین نوشت: امریکا شنبه شب با اعلام بازگشت تحریم های شورای امنیت علیه ایران، رفتاری خلاف تصمیم تقریبا همه ی اعضای شورا از جمله نزدیک تر متحدانش، از خود نشان خواهد داد.
 در ادامه این مطلب آمده است: مقامات دولت ترامپ می گویند روز دوشنبه اقدامات تنبیهی جدیدی را کلید خواهند زد که از نگاه ناظران، هدفی جز تحریک به رویارویی با تهران پیش از انتخابات آمریکا نیست.
این درحالیست که اکثریت غالب اعضای شورای امنیت ضرب الاجل آمریکا برای شنبه شب را بی معنا توصیف کرده و قصد دارند آن را نادیده بگیرند.
تحلیلگران می گویند که آنها معتقدند آمریکا می خواهد تهدیدهای تحریمی جدید علیه شرکت ها و کشورهایی که می خواهند با ایران معامله تسلیحاتی داشته باشند، رونمایی کند. روسیه و چین به نظر می رسد قصد دارند این تهدید را نادیده بگیرند اما ممکن است فروش تسلیحاتی به ایران را تا انتخابات امریکا به عقب بیاندازند.
الی گرانمایه یک عضو ارشد شورای اروپایی روابط خارجی می گوید: فکر می کنم انچه نظاره گر آن خواهیم بود، نمونه ای از فرسودگی سیاست تحریم آمریکا است، چراکه قول ماجرای اسنپ بک برای منزوی ساختن ایران در صحنه سیاسی بود که تا به حال موفق نشده است.
تحریم های جدید در حوزه تسلیحاتی تاثیر کمی بر ایران خواهد گذاشت. با این حال، برخی کارشناسان بر این باورند که امریکا سعی خواهد کرد که پا را فراتر گذاشته و کشتی ها را بازرسی و متوقف کند، کشتی هایی که در آب های آزاد به ایران می آیند یا از آنچججا می روند.

فرمان احتمالی ترامپ برای مجازات ناقضان تحریم تسلیحاتی ایران

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه از صدور فرمان اجرایی ترامپ در ارتباط با نقض تحریم تسلیحاتی ایران خبر داد. این فرمان که در روزهای آینده صادر می‌شود به آمریکا امکان می‌دهد نقض‌کنندگان این تحریم‌ها را مجازات کند.
خبرگزاری رویترز بامداد جمعه 28 شهریور (18 سپتامبر) در یک گزارش اختصاصی، به نقل از چهار منبع مطلع که نامشان فاش نشده، گزارش داد دونالد ترامپ در صدد امضای یک فرمان اجرایی برای مجازات کسانی است که تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی را نقض کنند.
این منابع روز پنج‌شنبه گفته‌اند انتظار می‌رود این فرمان در روزهای آینده صادر شود و مطابق آن رئیس جمهوری آمریکا امکان خواهد داشت برای مجازات ناقضان تحریم تسلیجاتی ایران، مانع دسترسی آنها به بازارهای ایالات متحده شود.
به گزارش رویترز دفتر نمایندگی دائمی جمهوری اسلامی در سازمان ملل متحد و کاخ سفید تا کنون به اظهارات این منابع واکنشی نشان ناده‌اند.

ایستادگی مقابل پایان تحریم تسلیحاتی ایران
بر اساس قطعنامه 2231 شورای امنیت که ناظر بر توافق هسته‌ای میان ایران و شش قدرت جهانی در سال 1394 است، تحریم‌های تسلیحاتی علیه جمهوری اسلامی پس از یک دوره پنج‌ساله لغو می‌شود. این مهلت 17 اکتبر امسال (27 مهر) فرامی‌رسد.
ایالات متحده با خاتمه یافتن تحریم‌های تسلیحاتی علیه تهران به شدت مخالف است و برای تمدید آن قطعنامه‌ای به شورای امنیت ارائه کرد که رای نیاورد.
آمریکا گرچه اردیبهشت 97 از توافق هسته‌ای خارج شد و به مشارکت در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) خاتمه داد، نزدیک به یک ماه پیش با طرح شکایتی به شورای امنیت ایران را به نقض برجام متهم کرد و خواستار به جریان افتادن سازوکار حل اختلاف، موسوم به مکانیسم ماشه شد.
طرف‌های باقیمانده در برجام معتقدند آمریکا پس از خروج از توافق امکان فعال کردن این مکانیسم را ندارد اما ایالات متحده بر حق خود در این زمینه به عنوان یکی از امضاءکنندگان برجام تاکید می‌کند.
وزارت خارجه آمریکا می‌گوید مهلت 30 روزه فعال شدن مکانیسم ماشه ساعت هشت شنبه‌شب 19 سپتامبر به وقت واشنگتن (بامداد یک‌شنبه به وقت تهران) خاتمه می‌یابد و تمام تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران دوباره اعمال می‌شوند.
با توجه به مقاومت چین، روسیه و سه کشور اروپایی طرف توافق در برابر برنامه آمریکا، واشنگتن قصد دارد از طریق تهدید کشورها به تحریم مانع هرگونه داد و ستد تسلیحاتی با جمهوری اسلامی شود.

اهرم "تحریم‌های ثانویه"
یک دیپلمات اروپایی به خبرگزاری رویترز می‌گوید با فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ تحریم‌های تسلیحاتی ایالات متحده بعد از ماه اکتبر نیز ادامه خواهد داشت و داد و ستد تسلیحات با ایران مشمول تحریم‌های ثانویه خواهد شد.
تحریم‌های ثانویه به معنای اعمال مجازات‌هایی علیه اشخاص حقیقی و حقوقی کشورهای سومی است که تحریم‌های آمریکا علیه کشوری مانند ایران را نقض می‌کنند.
با توجه به جایگاه قدرتمند ایالات متحده در اقتصاد جهانی، تحریم‌های ثانویه و محرومیت از دسترسی به بازارهای آمریکا اهرم موثر و قدرتمندی برای اعمال فشار و پیشبرد سیاست‌های کاخ سفید به شمار می‌رود.
یک حقوقدان و کارشناس مسائل تحریم به رویترز می‌گوید فرمان اجرایی جدید دونالد ترامپ بیشتر می‌تواند جنبه نمادین داشته باشد زیرا بسیاری از اشخاص حقیقی و شرکت‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی پیش از این در فهرست تحریم‌های ثانویه قرار گرفته‌اند.

ظریف:"هیچ اتفاق جدیدی در بیستم سپتامبر رخ نمی‌دهد"

الیوت آبرامز، نماینده آمریکا در امور ایران و ونزوئلا روز چهارشنبه گفته بود واشنگتن علیه هر فرد و شرکتی که با ایران به خرید و فروش تسلیحات بپردازد تحریم‌های سختی اعمال می‌کند. او در عین حال به فرمان اجرایی دونالد ترامپ اشاره‌ای نکرد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به تازگی بر بازگشت تمام تحریم‌ها علیه جمهوری اسلامی با خاتمه مهلت 30 روزه فعال‌سازی مکانیسم ماشه تاکید کرد و گفت آمریکا از هر امکان و ابزاری برای اعمال این تحریم‌ها استفاده خواهد کرد.
پمپئو در یادداشتی در نشریه فیگارو نوشته بود همه کشورها باید از بیستم سپتامبر تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی را رعایت و اعمال کنند.
محمد جواد ظریف در واکنش به یادداشت همتای آمریکایی خود در یک پیام توئیتری تاکید کرد که آمریکا پس از خروج از توافق دیگر مشارکت‌کننده در برجام به شمار نمی‌رود و "هیچ اتفاق جدیدی در بیستم سپتامبر رخ نمی‌دهد"

نظر شما