شناسهٔ خبر: 42700617 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: راهبرد معاصر | لینک خبر

مشاهده دارایی سهام عدالت با کد ملی+ جزئیات

با توجه به افزایش روزافزون قیمت سهام عدالت در چند روز گذشته دانستن ارزش سهام عدالت برای خرید و فروش بسیار مهم شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش راهبرد معاصر؛ نحوه مشاهده دارایی سهام عدالت با کدملی این روزها سوال بسیاری از دارندگان سهام عدالت است. پس از آزادسازی سهام عدالت عده ای برای فروش سهام عدالت خود اقدام کردند و سهام عدالت شان را از طریق بانک و یا کارگزاری فروختند. عده دیگر اما هم چنان سهام عدالت را نگه داشتند. راه های گوناگونی برای مشاهده ارزش سهام عدالت با کدملی وجود دارد.

 

سهام عدالت که واگذاری آن از سوی دولت به اقشار آسیب پذیر و کمتر برخوردار جامعه از سال 1384 آغاز گردید، در روزهای اخیر شاهد افزایش قیمت آن در بورس ایران بودیم.

 

ارزش سهام عدالت یک میلیون تومانی و 500 هزار تومانی با توجه به رشد بازار بورس روز به روز افرایش می یابد و کسانی که سهامشان را هنوز نفروخته اند بیش از 20 درصد بیشتر سود کرده اند. سهام عدالت طرحی که در سال 1384 توسط دولت وقت به اجرا در آمد. در طرح سهام عدالت به اقشار خاصی از جامعه سبد سهمی متشکل از 60 شرکت و کارخانه دولتی تعلق گرفت. اصلی ترین هدف واگذاری سهام کمک به اقشار کم درآمد بود.

 

تا سال گذشته این سهام قابلیت معامله نداشتند ولی در سال گذشته با موافقت رهبر انقلاب اسلامی این امکان فراهم شد و افراد می توانند پس از آزادسازی سهام شان نسبت به خرید و فروش آن اقدام کنند.


آزادسازی سهام عدالت به چه معناست؟

 

اولین سود سهام عدالت در حدود سه سال پیش به حساب سهامداران واریز شد و وظیفه مدیریت این سهام ها بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشت و امکان تغییر این سیستم از طرف سهامداران فراهم نبود . از زمان اجرایی شدن طرح آزادسازی سهام های عدالت دو امکان برای سهامداران فراهم شده است .

 

اول آنکه روش غیرمستقیم را برای مدیریت سهام عدالت خود انتخاب کنند و همچنان اداره سهام عدالت و واریز سود بر عهده شرکت های تعاونی استانی قرار داشته باشد . برای انتخاب روش مدیریت غیر مستقیم سهام عدالت نیازی به انجام هیچ اقدامی از جانب سهامداران وجود ندارد .

 

دومین راهی که پیش روی سهامداران عدالت قرار دارد انتخاب روش مستقیم برای مدیریت سهام می باشد . در این روش سهامدار ابتدا باید به سایت سهام عدالت به آدرس samanese.ir مراجعه کرده و سهام خود را آزاد سازد . از آنجا که امکان خرید و فروش سهام های عدالت صرفا در بازار بورس واوراق بهادار فراهم است ، سهامدار عدالت بعد از آزاد کردن سهام خود لازم است نسبت به دریافت کد بورسی اقدام کند .

 

سهام عدالت مرکب از سهام 36 شرکت بورسی و 13 شرکت غیربورسی است که ارزش کل پرتفو (ترکیب دارایی‌ها) که در سال 84 به مردم واگذار شد، در مجموع حدود 26 هزار میلیارد تومان بود که بعداز 14 سال ارزش آن به 588 هزار میلیارد تومان رسیده است.

 

اکثر کارشناسان و مسؤولان مرتبط با سهام عدالت بارها تأکید کردند سهام عدالت یک دارایی با ارزش است و گر چه دارندگان آن عمدتاً‌ از طبقات کم درآمد جامعه و یا با درآمد متوسط هستند و ممکن است نیاز مالی داشته باشند اما توصیه فراوان شده است که از فروش این سهام خودداری کنند و به جای آن از سود سالانه این سهام استفاده کنند.

 

طی فرآیند آزادسازی سهام عدالت که از 8 اردیبهشت ماه شروع شده بود و تا 15 خرداد ادامه دارد؛ به سهامداران امکان انتخاب بین دو روش “مدیریت مستقیم” و “مدیریت غیر مستقیم” داده شده است. در گام بعد این امکان برای سهامدارانی که روش مستقیم را انتخاب کرده اند فراهم شده است تا در صورت نیاز فوری، 30 درصد از سهام خود را به فروش برسانند. در این بین یکی از مهمترین سوالات سهامداران این موضوع است که سهام چه شرکت هایی و با چه ارزشی به آن ها اختصاص پیدا کرده است. در پاسخ به این سوالات شرکت سرمایه گذاری مرکزی از سامانه استعلام سهام عدالت رونمایی کرده است.مشمولان سهام عدالت می توانند با ورود به این سامانه از طریق وب سایت یا استفاده از اپلیکیشن ارائه شده، به بررسی دارایی سبد سهام عدالت خود بپردازند. در ادامه به آموزش تصویری استعلام دارایی سهام عدالت از هر دو این روش ها خواهیم پرداخت.

نظر شما