شناسهٔ خبر: 42700373 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

عطوان بررسی کرد:

دلیل همزمانی تهدیدات آمریکا و اسرائیل ضد بشار اسد و سید حسن نصرالله

تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه دلیل همزمانی انتشار اخبار مربوط به ترور بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه و تهدید اسرائیل مبنی بر ترور سید حسن نصرالله را بررسی کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری رسا، عبدالباری عطوان تحلیلگر مسائل راهبردی منطقه در مقاله جدید خود در پایگاه الکترونیکی رای‌الیوم به همزمانی افشای طرح آمریکا برای ترور بشار اسد رئیس جمهور سوریه و افشای طرح رژیم صهیونیستی از زبان «عمیر برعام» فرمانده منطقه شمالی این رژیم از طرح‌های مختلف برای ترور سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در یک‌ هفته پرداخته و عوامل و پشت پرده این اتفاق را بررسی کرده است.

وی در این مقاله می‌نویسد: ما اعتقاد نداریم که این یک اتفاق تصادفی باشد، بلکه نشان دهنده تطابق بین رویکردهای خصمانه و جنایتکارانه متحدان آمریکایی و اسرائیلی است و این موضوع را اثبات می‌کند که آنها ناتوانی مطلق خود در شکست دادن دو عضو مهم محور مقاومت را که به یک رویکرد قدرتمند در منطقه تبدیل شده و باعث نگرانی روز افزون آنها شده است، پذیرفته‌اند.

در مورد بشار اسد باید گفت که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا مدعی شد که سرویس های اطلاعاتی این کشور بنا به درخواست وی طرحی را برای ترور بشار اسد رئیس جمهور سوریه دنبال می‌کردند، اما جیمز ماتیس وزیر جنگ وقت آمریکا به این طرح اعتراض کرد. البته این یک دروغ بزرگ است و اعتقاد نداریم که وزیر جنگ آمریکا بتواند بالای دست رئیس جمهور این کشور درآمده و طرح وی را با شکست مواجه کند، مگر اینکه احتمال موفقیت چنین طرحی بسیار محدود و حتی غیر ممکن باشد یا پیامدهایی که در نتیجه این طرح [در صورت موفقیت و عدم موفقیت آن] دامنگیر آمریکا می‌شد بسیار فاجعه‌بار باشد. علاوه بر اینکه دونالد ترامپ وزیر مذکور را تنها چند هفته بعد از تاریخ اعلام شده برای این واقعه از کار برکنار کرد، این بدان معنا است که وی به دنبال برطرف کردن موانع اجرای این ترور است و به همین علت وزیری را روی کار آورد که تمامی مطالبات و دستورات دونالد ترامپ را با لبخند جواب می‌دهد.

آنچه که امروز باعث نگرانی دولت کنونی آمریکا شده است، موجودیت بشار اسد در راس دولت سوریه و مدیریت موفق بحران توسط وی طی 9 سال گذشته نیست، بلکه نگرانی‌ها در نتیجه پایداری و مقاومت مؤسسات سوری به ویژه مؤسسات امنیتی و نظامی و اقتصادی با وجود گسترش جنگ و محاصره سوریه است، آن هم در شرایطی که شاید ‌ده‌ها و صدها میلیارد دلار برای تغییر نظام در این کشور هزینه شده است.
کیلی کرافت فرستاده آمریکا در سازمان ملل متحد امروز گفت که صلح در سوریه قبل از تغییر رفتار و روش دولت این کشور و تغییر ساختار امنیتی و سیاسی و جدا شدن تمامی مناسبات سوریه از ایران محقق نخواهد شد. وی تأکید کرد که کشورش از سلاح تحریم‌ها برای جلوگیری از روند بازسازی سوریه استفاده خواهد کرد.

هنگامی که کشورهایی که ادعای تمدن و دموکراسی و قانون‌مداری را دارند، به سیاست ترور روی می‌آورند، این موضوع نشان دهنده ضعف و ناتوانی آنها است و دلیلی بر قدرت آن‌ها نیست، به همین علت است که آنها به سمت قلدر مآبی و انجام اقدامات جنایتکارانه نظیر گروههای مافیا روی می آورند.

در همین راستا عمیر برعام ژنرال صهیونیستی نیز در مصاحبه‌ای با روزنامه عبری زبان اسرائیل هیوم که گرایش‌های بسیار نزدیک به نتانیاهو دارد، اعلام کرد که ارتش اسرائیل ده‌ها هزار نظامی خود را در جبهه شمالی آماده باش نگه داشته است تا بتواند جلوی اقدام حزب الله لبنان برای قتل تعدادی از نظامیان خود در واکنش به شهادت یکی از مبارزان در حمله اسرائیل به جنوب دمشق را بگیرد. این موضوع به خودی خود یک مجازات به شمار می‌رود که چندین میلیارد دلار به خزانه اسرائیل خسارت وارد می‌کند، علاوه بر اینکه خسارت های روانی زیادی نیز در میان نظامیان اسرائیلی ایجاد می‌کند.

سید حسن نصرالله در نهایت وعده خود را اجرا کرده و انتقام شهید خود را می‌گیرد و تهدیدات اسرائیل در خصوص ترور نصرالله نیز طی 20 سال گذشته هرگز متوقف نشده و نمی‌تواند هیچ تأثیری در روحیه وی داشته باشد. وی نیز مانند تمامی مجاهدان و مبارزان حزب‌الله پروژه شهادت را پذیرفته و می‌داند که دیر یا زود شهید خواهد شد و در هر لحظه منتظر آن است.

نکته دیگر این که دولت سوریه از مناسبات با ایران دست نخواهد کشید، چرا که ایران طی سال‌های گذشته اقدام به پشتیبانی از سوریه کرده و دولت سوریه نیز دولتی نمک نشناس نیست. لذا می توان گفت تمام تحریم‌های آمریکا نمی تواند مانع از بازسازی سوریه شود، چرا که اراده مردمی و ملتی زنده و مبتکر و بخشنده در این کشور وجود دارد. سوریه همچنین متحدانی نظیر روسیه و چین و ایران دارد که در ارائه حمایت‌های مالی و لجستیک مورد نظر برای دمشق تردید به خود را نخواهد داد.

سید حسن نصرالله در خندق یا منازل زیرزمینی زندگی نمی‌کند و هفته‌ای نیست که هیئت ها و شخصیت های لبنانی و عربی را به حضور نپذیرد، این دیدارها در برابر دوربین های تلویزیونی انجام می‌شود و احیاناً به صورت مستقیم مانند سخنرانی های تلویزیونی وی پخش می‌شود.

انتظار رژیم صهیونیستی برای انتقام گیری حزب الله ممکن است زیاد طول بکشد، اما اگر این انتظار طولانی شود نیز باعث افزایش درد و تزلزل اسرائیل خواهد شد.

نظر شما