شناسهٔ خبر: 42699778 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان|ادعای اختلاف پادشاه و ولیعهد درباره سازش با اشغالگران

روزنامه وال استریت‌ژورنال در گزارشی مدعی شد که ملک سلمان و محمد بن سلمان درباره توافق عادی‌سازی با رژیم صهیونستی اختلاف دارند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم٬ روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نوشت که میان «سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان و «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی درباره عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اختلاف نظر وجود دارد.

در مقاله‌ای که با مشارکت «استیوین کالین» از ریاض و «سامر سعید» از دبی «ویلیسا شوراتز» نویسنده صهیونیست نوشته شده٬ سوالاتی درباره اینکه آیا عربستان از امارات در عادی‌سازی روابط با تل‌آویو پیروی می‌کند یا نه مطرح شده است.

طبق گزارش این مقاله٬ در شرایطی که محمد بن سلمان در تلاش برای عبور از مسئله فلسطین و توافق با رژیم اسرائیل تحت نظارت آمریکاست٬ پدرش مخالف است.

وال استریت ژورنال افزود که ملک سلمان سالهاست از قطع روابط با اسرائیل و برپایی یک دولت مستقل فلسطینی حمایت کرده؛ اما اکنون پسرش تمایل به برقراری روابط تجاری با تل‌آویو و ایجاد یک جبهه واحد ضد ایران و کنار گذاشتن درگیری‌های صهیونیستی-فلسطینی دارد.

در ادامه این گزارش آمده که ملک سلمان از شنیدن خبر امضای توافق میان امارات و اسرائیل برای عادی سازی کامل روابط در 13 آگوست شوکه شد.

این روزنامه آمریکایی اشاره کرد که علت شوکه شدن پادشاه سعودی این بوده که محمد بن سلمان قبل از توافق ابوظبی و تل‌آویو٬ از ترس مخالفت پدرش با این توافق به وی اطلاع نداده بود و اگر ملک سلمان این موضوع را می‌دانست شاید سازش امارات با صهیونیست‌ها به این راحتی صورت نمی‌گرفت.

وال استریت ژورنال در ادامه تصریح کرد که پادشاه عربستان پس از اعلام توافق ابوظبی و تل‌آویو از «فیصل بن فرحان» وزیر خارجه سعودی خواست تا بر تعهد این کشور به مسئله فلسطین تاکید کند. بعد از آن «ترکی فیصل» یکی از افراد خاندان پادشاهی و سفیر سابق عربستان در آمریکا با انتشار مقاله‌ای در یک روزنامه تحت مالکیت عربستان نوشت که امارات باید برای گرفتن امتیازات بیشتر در این توافق٬ اسرائیل را تحت فشار قرار دهد و هرکشور عربی دیگری که از امارات پیروی کند باید در ازای آن بهای سنگینی طلب کند.

طبق اطلاعات وال استریت ژورنال٬ محمد بن سلمان در خلال نشست با «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا و « جراد کوشنر» داماد و مشاور ارشد وی گفت که پدرش هرگز توافق عادی سازی روابط با اسرائیل را نمی‌پذیرد و بیشترین کاری که ریاض می‌تواند در این راستا انجام دهد کمک به عادی‌سازی روابط بحرین با تل‌آویو است.

این روزنامه در ادامه نوشت که عادی‌سازی روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی قبل از هرگونه توافق با برپایی دولت مستقل فلسطین به مثابه یک زلزله بزرگ در خاورمیانه است که موضع عربی در قبال فلسطین در طول چند دهه را زیر سوال می‌برد. تنش‌ها در راس خاندان سعودی نشان می‌دهد که موضع متشنج عربستان در قبال درگیری‌های اصلی در منطقه می تواند به زودی تغییر کند؛ اما این تغییر منجر به بروز سطح بالاتری از تنش‌ها خواهد شد.

روزنامه مذکور آمریکایی در پایان اعلام کرد که آمریکا فشار زیادی برای توافق عربستان و اسرائیل وارد می‌کند؛ چرا که معتقد است این توافق موجب تبادل بیشتر اطلاعات و کاهش انزوای رژیم صهیونیستی می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما