شناسهٔ خبر: 42698550 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فناوران | لینک خبر

رینگ فیبرنوری جزایر قشم، کیش و خارک افتتاح شد

پروژه رینگ فیبر نوری جزایر قشم، کیش و خارک چهارشنبه گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افتتاح شد.

صاحب‌خبر -


فناوران- محمد جواد آذری جهرمی در آیین افتتاح این پروژه گفت: حدود دو سال پیش بود که برای دو سه روز فیبر نوری مسیر کیش قطع شد و این قطعی باعث شد زندگی در کیش مختل شود. در قشم هم چند بار این اتفاق افتاد.

وی افزود: یکی از برنامه های جدی ما پایداری ارتباطات است و به خواست مردم جزایر کیش و قشم این پروژه ها را کلید زدیم.

آذری جهرمی ادامه داد: امروز شبکه فیبر نوری در کیش قشم و خارک پایدار شده است. ظرفیت رادیویی تا تنب بزرگ و کوچک و ابوموسی هم افزایش پیدا کرده است. این پروژه باید ادامه پیدا کند تا این جزایر هم به شبکه فیبرنوری کشور متصل شوند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این اتفاف باعث می شود در نظام تحصیل و سلامت مردم جزایر خلیج فارس ارتباطات پایدارتری را داشته باشد. 

وی با تاکید بر اینکه این پروژه یک ظاهری داشته و آن اجرای ۸۰ کیلومتر فیبرنوری با یک سرمایه گذاری ۳۷۶ میلیارد ریالی بوده است گفت: اما باطن این پروژه خودکفایی بود. ما پیش از این در زمینه اجرای فیبر نوری مسیرهای دریایی از توانمندی داخلی برخوردار نبودیم.

وزیر ارتباطات افزود: ما از آقای امیر حاتمی وزیر دفاع درخواست کردیم تا ظرفیت نیروهای مسلح را فعال کند برای اینکه در این عرصه به توانمندی های کشور اضافه شود.

آذری جهرمی ادامه داد: علاوه بر آن که برای اجرا با یک سوم نمونه خارجی هزینه شد که جا دارد هم از شرکت صاایران و هم شرکت ارتباطات زیرساخت بابت زحماتی که کشیدند تشکر کنم.

آذری جهرمی با بیان اینکه البته هنوز در برخی از مناطقی عقب ماندگی هایی وجود دارد گفت: در بررسی های کارشناسی که قبل از سفر انجام شده بود و با توجه به لزوم برقراری عدالت آموزشی در شرایط فعلی و با توجه به اینکه زیرساخت های ارتباطی لازمه عدالت آموزشی است، مصوب شد تا پایان سال ۱۲۰ سایت نسل سوم و چهارم در این استان احداث شود.

وی افزود: همچنین ۲۲۰ کیلومتر  فیبر نوری جدید در این استان اجرا می شود. ۸۰ کیلومتر در منطقه عمومی حاجی آباد و ۱۴۰ کیلومتر در منطقه عمومی بشاگرد. این پروژهای جدید فیبر نوری زیرساخت احداث آن ۱۲۰ سایت جدید خواهند بود.

وزیر ارتباطات ادامه داد: این پروژه ها در مجموعه ۱۰۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که ما آن را تامین می کنیم و از همین فردا عملیات آن اجرایی می شود و نخستین پروژه هم راه اندازی سایت های سه منطقه باقی مانده در قشم برای تکمیل پوشش نسل سوم و چهارم است تا پوشش ارتباطات قشم هم ۱۰۰ درصدی شود.

حمید فتاحی، مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت نیز در این مراسم  گفت: یکی از ویژگی های مهم این پروژه اجرای فیبر نوری دریایی با اتکا با دانش و توان شرکت های داخلی بود و توانستیم پکیج کامل طراحی و اجرای مسیرهای دریایی را توسط شرکت های داخلی اجرا کنیم.

مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت افزود: ما اینجا متوقف نخواهیم شد و در نظر داریم با این دانشی که ایجاد شده و با این حرکت و همدلی، ارتباطات جزایر را بیش از پیش پایدار کنیم و مه متر از آن با همکاری که با شرکت صنایع قطعات الکترونیکی آغاز شده به دنبال ایجاد بازارهای منطقه ای و صادرات خدمات در حوزه ایجاد مسیرهای فیبرنوری دریایی هستیم.

منبع:روابط عمومی وزارت ارتباطات


نظر شما